Blu-ray recensie: 'A Most Wanted Man'

Mooie uitgave van een subtiele film.

Regie: Anton Corbijn | Cast: Grigoriy Dobrygin (Issa Karpov), Philip Seymour Hoffman (Günther Bachmann), Homayoun Ershadi (Abdullah), Mehdi Ehbi (Jamal), Nina Hoss (Irna Frey) | Speelduur: 122 minuten | Bioscooprelease: 4 september 2014 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Regelmatig komt er een nieuwe film uit, die gebaseerd is op één van de vele boeken van schrijver John le Carré. A Most Wanted Man, de nieuwste film van de Nederlandse regisseur Anton Corbijn, is de volgende in de lange rij verfilmingen van Carré-boeken. De film is nu op Blu-ray verkrijgbaar.

Wanneer een mogelijke terrorist, de Tsjetsjeense-Russische Issa Karpov. Hamburg invlucht, gaan de alarmbellen af bij de Duitse en Amerikaanse geheime diensten. De man heeft toegang tot een grote hoeveelheid geld en probeert te schuilen bij de islamitische gemeenschap van de stad. De autoriteiten doen er alles aan om uit te vinden waar de man zich bevindt met de herinnering aan de aanval van 11 september nog vers in het geheugen. Wanneer advocate Annabel hier achter komt, besluit ze Issa te helpen... met gevaar voor eigen leven.

Waardering

Critici zijn erg positief over A Most Wanted Man. Kijken we naar RottenTomatoes, zien we een score van 88 procent, op basis van 177 recensies. Slechts 21 waren er negatief. "Slim, subtiel en meeslepend. A Most Wanted Man bewijst weer dat boeken van John le Carre garant staan voor scherpe, doordachte thrillers." Ook onze eigen Fabian Melchers was te spreken over de film. In zijn recensie kende hij de film 4 sterren toe.

Opvallend genoeg zijn 'gewone' filmkijkers minder positief. Op onze eigen filmpagina staat A Most Wanted Man op een 7, met in totaal 19 stemmen. Op de IMDb staat de productie, met iets meer stemmen, op een 6.9.

Box Office

Voor het maken van A Most Wanted Man kreeg Anton Corbijn een budget van zo'n 15 miljoen dollar mee. Dat werd ruim terugverdiend, met de verkoop van bioscoopkaarten. In de Verenigde Staten haalde de productie al zo'n 17,2 miljoen dollar op en in de rest van de wereld nog eens 14,3 miljoen dollar. Daarmee staat de productie in totaal op een verdienste van 31,5 miljoen dollar en is het dus, hoe klein dan ook, een box office succes.

In Nederland draaide de film van Anton Cobijn zo'n zes weken in de bioscoop. In de premièreweek haalde de film zo'n 230.000 euro op. Daarmee was de film, die toen op 51 schermen draaide, gemiddeld goed voor een verdienste van 4.574 euro per scherm. Er werd in Nederland in totaal 836.270 euro opgehaald.

Blu-ray: A Most Wanted Man | Discs 1 | Retail release: januari 2015 | Beeld: 1080p HD | Geluid:: Engels, Frans DTS HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | Extra's: The Making of a Most Wanted Man, Spymaster: John le Carré in Hamburg, Interviews with Cast & Crew, B-Roll EAN: 8-713045-243708 | Met dank aan: Entertainment One

De uitgave van A Most Wanted Man bestaat uit een slipcase met daarin een reguliere Blu-ray hoes. Voorop tref je de filmposter aan, met daarop vier van de hoofdpersonen: Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Willem Dafoe en Robin Wright. Opvallende afwezige op de voorkant van de uitgave is toch wel Grigoriy Dobrygin. Achterop de uitgave vind je verder de synopsis van de film, technische details en informatie over de extra's. Maak je de hoes open, tref je niet alleen reclame aan voor andere Blu-ray uitgaves van eOne, maar ook de Blu-ray disc, met daarop een beeld van Philip Seymour Hoffman en Rachel McAdams. Op de disc vind je de film en de extra's.

Beeld & geluid

De beelden van de film zijn bijzonder mooi. Regisseur Anton Corbijn en cinematograaf Benoir Delhomme kozen er bij veel shots voor om de kleuren blauwe of gele tonen mee te geven. Tegelijk zie je veel detail in de beelden. Het maakt een erg mooie kijkervaring, die op de Blu-ray uitgave volledig tot z'n recht komt.

De audio is verder erg genuanceerd. Er zitten nauwelijks harde geluiden in de film, die zich net als veel andere Le Carré-verfilmingen concentreert op dialoog. En dat komt mooi uit de boxen. Dialoog is vrijwel altijd goed verstaanbaar en verder kan je van de paar scènes met hard geluid zeggen dat het ook daar van hoge kwaliteit is.

Extra's

Je treft een paar extra's aan op deze uitgave. Eén daarvan is een 16 minuten durende featurette, over het maken van de film. Het geheel bestaat vooral uit interviews met cast en crew en die zijn niet verkeerd om te kijken. Maar veel mooier is de featurette waarin John le Carré vertelt over zijn fascinatie met de stad Hamburg en zijn eigen ervaringen als spion. Er interessant om te kijken en deze featurette had wat ons betreft zelfs langer mogen duren.

Conclusie: Mooie uitgave van een subtiele film

Beeld, geluid en extra's zijn allemaal van hoogstaand niveau op deze uitgave van eOne. De nieuwe film van Anton Corbijn kenmerkt zich door subtiliteit. Scènes zijn vrijwel nooit overladen met extreme shots of extreem hard geluid en dat maakt dit een bijzondere kijkervaring. Ook de extra's die eOne bij heeft gevoegd zijn van goede kwaliteit. Vooral het interview met schrijver John le Carré is een aanrader.