Blu-ray recensie - 'The Boxtrolls'

Rijkelijk gevulde uitgave van een prachtige nieuwe Laika-film.

Regie: Graham Annable, Anthony Stacchi | Cast: Isaac Hempstead Wright (Eggs), Ben Kingsley (Archibal Snatcher), Jared Harris (Lord Portley-Rind), Nick Frost (Mr. Trour), Richard Ayoade (Mr. Pickles) | Speelduur: 96 minuten | Bioscooprelease: 1 oktober 2014 | FilmTotaal recensie: 3.5 ster

In 2008 onthulde studio Laika dat er een hele reeks films in ontwikkeling waren. Eén daarvan zou een verfilming worden van het boek Here Be Monsters! van Alan Snow. Pas in februari 2013 werd onthuld dat de film een stop motion project zou worden, geregisseerd door Graham Annable en Anthony Stacchi. Afgelopen oktober ging de film in première en nu is deze op Blu-ray en Dvd verkrijgbaar.

Centraal staan, zoals de titel al duidelijk maakt, de Boxtrollen. Dat zijn monsters die onder de charmante straten van Kaasbrugge wonen, 's nachts kruipen ze uit het riool om kinderen te ontvoeren en heerlijke kaasjes te stelen. Tenminste.... Dat is de legende die de inwoners van de stad geloven. De waarheid is echter anders, de Boxtrollen zijn lieve rare snuiters en samen zorgen ze voor het weesjongetje Eitjes. Wanneer ze worden bedreigd door een schurkachtige verdelger moet Eitjes hulp zoeken in de stad boven de grond om zijn unieke familie te redden. Hij ontmoet een avontuurlijk jong meisje en samen moeten ze niet alleen de Boxtrollen redden maar ook de ziel van de stad.

Waardering

De nieuwe film van Laika scoort goed bij critici. RottenTomatoes kent de film een score van 75 procent toe, op basis van 148 recensies. "Verre van de beste film van Laika, maar The Boxtrolls zit nog boordevol met genoeg slimme vondsten en visuele pracht, om een gezonde hoeveelheid entertainment te bieden voor alle mensen van leeftijden." Recensent Thierry Verhoeven is het daar ongeveer mee eens en kent de film in zijn recensie 3,5 ster toe.

Op onze eigen filmpagina heeft de productie verder op basis van 5 stemmen een 7.2. Op de IMDb staat de film iets minder goed, met een 6.9 op 20.245 stemmen.

Box Office

Een groot box office succes was The Boxtrolls niet. Het budget bedroeg zestig miljoen dollar en tegen dat budget werd wereldwijd slechts 108,2 miljoen dollar opgehaald. 50,8 miljoen dollar is het aandeel uit de Verenigde Staten en in de rest van de wereld haalde Laika dus nog 57,4 miljoen dollar op.

In de Nederlandse bioscopen deed de film het niet slecht. De film ging op 166 schermen in première en haalde in de openingsweek 148.694 euro op, dus een matig gemiddelde van 896 euro. Maar, omdat de film het zeven weken volhield, kon de totale recette toch uitkomen op een totaal van 1.360.431 euro.

Blu-ray: The Boxtrolls | Discs 1 | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD (1.78:1) | Geluid:: Engels DTS HD 7.1, Frans, Duits, Nederlands, Portugees, Vlaams, | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Portugees | Extra's: Dare to be square, Behind the scenes of the Boxtrolls, Voicing the Boxtrolls, Feature commentary with directors Graham Annable and Anthony Stacchi, Featurettes, Preliminary animatic sequences EAN: 5-053083-020767 | Met dank aan: Universal

De Blu-ray uitgave van The Boxtrolls bestaat uit een standard keepcase met daarin één schijf en een Ultraviolet blaadje. Als je de code invoert op de speciale website van Universal, kun je de film overal kijken. Voorop de cover staan verder de personages uit de film. Achterop de synopsis, heel veel informatie over extra's en verder de gebruikelijke technische details.

Beeld & geluid

In de Blu-ray uitgave, tref je een schijf aan die zowel de 3D als de 2D versie van de film bevat. De 2D-versie is schitterend om te kijken. De kleuren zijn prachtig als je let op het contrast en de details zijn ook erg rijk. Het gevolg daarvan, is dat je elk minitieus uitgevoerde werkje van de stopmotion animators kunt zien. Alles is te zien en zo kun je de film eigenlijk ook bekijken als een ode aan de gigantische hoeveelheid werk die in het maken van dit soort film zit, zien.

Ook de 3D-versie is prachtig om te kijken. Misschien komt het doordat de film met stop-motion gemaakt is, maar op veel momenten heb je het gevoel dat je ook echt met je hand de poppen vast kunt grijpen. De presentatie is in elk geval van hoge kwaliteit en smaakt direct naar meer.

De Dolby DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack is verder prima. De audio is nergens agressief en Laika heeft voor een audiostijl gekozen die redelijk rustig is. Die komt compleet tot zijn recht in deze Blu-ray uitgave. Geluid komt in bijna elk geval kristalhelder uit de boxen en dat past geweldig bij de beeldkwaliteit.

Extra's

Het lijkt erop dat Universal werkelijk elke beschikbare gigabyte op deze uitgave wilde vullen. Naast de 3D én 2D-versie, vind je op de Blu-ray namelijk ook nog een hele reeks extra's. Eén daarvan is het audiocommentaar van regisseurs Graham Annable en Anthony Stacchi, die vertellen over het proces dat achter het maken van de film schuil ging. Daarnaast vind je een vijftal featurettes over het maken van een stop-motion film, die samen zo'n dertien minuten in beslag nemen. De featurettes zijn daardoor elk maximaal 3 minuten lang, waardoor er niet gigantisch veel informatie uit te halen valt.

Daarnaast is er een vijfdelige mini-documentaire van een half uur, over het maken van de film. Daarin wordt ingegaan op het inspreken van de stemmen van de Boxtrollen, over de kazen, het dansje van de trollen en nog een aantal andere zaken. Ze zijn allemaal erg leuk om te kijken en hebben veel meer te bieden dan de andere reeks van vijf extra's, mede door een veel langere speelduur.

Tot slot is er nog een zesdelige extra die inkijkt op de storyboard versies van bepaalde scènes. Die zijn leuk om te kijken, maar de uiteindelijke stop motion varianten zijn natuurlijk veel leuker.

Conclusie: Rijkelijk gevulde uitgave van een prachtige nieuwe Laika-film

Voor deze uitgave van The Boxtrolls heeft Universal niets achterwege gelaten, zo lijkt het wel. Niet alleen tref je een 2D-versie van de stop motion-film van studio Laika aan, maar ook een 3D-versie. En om het nog eens af te maken, zit er nog een dik uur aan extra's bij de uitgave. Niet mis dus, en als je dan ook nog eens opmerkt dat de beeldkwaliteit van de bovenste plank is, dan kan deze film niet in je collectie ontbreken.