Blu-ray recensie - 'The Maze Runner'

Hoogstaande uitgave van een succesvolle YA-verfilming.

Regie: Wes Ball | Cast: Dylan O'Brien (Thomas), Aml Ameen (Alby), Ki Hong Lee (Minho), Blake Cooper (Chuck), Thomas Brodie-Sangster (Newt) | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 25 september 2014 | FilmTotaal recensie: 3.5 ster

Het moge duidelijk zijn, de verfilmingen van Young Adult-romans zijn in bij Hollywood. The Maze Runner is de nieuwste toevoeging in de reeks en volgt een groep tieners die om onbekende redenen opgesloten zitten in een gigantische doolhof.

The Maze Runner is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van James Dashner, en speelt zich af in een post-apocalyptische wereld. Nadat zijn geheugen is gewist, komt Thomas terecht in een gemeenschap van jonge mannen. Als hij ontdekt dat ze gevangen zitten in een doolhof, sluit Thomas zich aan bij de "runners". Niet alleen om uit het labyrint te ontsnappen, maar ook om het ijzingwekkende geheim dat schuil gaat achter hun lot te ontrafelen.

Waardering

Op RottenTomatoes heeft The Maze Runner een ontvangst die er een beetje tussenin ligt. 63 procent van de 143 getelde recensies was volgens de site positief. "Met sterk acteerwerk, een solide uitgangspunt en een verfrissend duistere aanpak van de dystopische setting, weet The Maze Runner met kop en schouders uit te steken van het overvolle Young Adult science fiction avonturen veld." Onze recensens Arjan Welles was verder net zo positief en gaf de film 3,5 sterren.

De gewone filmkijker is iets positiever over de film. Op IMDb heeft deze een 6,9 op basis van 176.550 stemmen. Verder zijn jullie precies hetzelfde te spreken over de productie. Op onze eigen filmpagina heeft The Maze Runner ook een 6,9 maar dan op basis van 36 stemmen.

Box Office

Met zijn budget van 34 miljoen dollar, deed The Maze Runner het goed aan de internationale box office. In de Verenigde Staten werd er zo'n 102 miljoen dollar opgehaald, waarmee de film al een redelijk succes was. Maar in de rest van de wereld werd nog eens 238 miljoen dollar opgehaald, waarmee de film in totaal op 340,7 miljoen dollar staat. Niet slecht dus, voor een Young-Adult verfilming.

Ook in Nederland deed de film het goed. Hier haalde deze 4.103.296 euro op, waarmee de film op plaats 8 staat in de Nederlandse box office van 2014.

Blu-ray: The Maze Runner | Discs 1 | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD (2. 40 :1) | Geluid: : Engels (7.1 DTS-HD-MA), Frans (5.1 DTS) | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | Extra's: Verwijderde scènes, Navigating the maze: Het maken van The Maze Runner, Bloopers, Visuele effecten, Audiocommentaar van Wes Ball en T.S. Nowlin EAN: 8-712626-085125 | Met dank aan: 20th Century Fox

De Blu-ray uitgave van The Maze Runner is een standaard keepcase, met voorop een poster die hoofdpersoon Thomas toont. Daarnaast in het klein enkele shots van de andere Runners. Naast de titel (in het Engels en het Frans) tref je geen andere informatie aan op de voorkant. Op de achterkant verder een synopsis, technische informatie en wat details over de rijkelijk aanwezige extra's.

Beeld & geluid

De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn van hoge standaard. De film is met behulp van digitale camera's - waaronder de Red Epic - opgenomen en dat kan je zien aan de scherpte van het beeld en de natuurlijke kleuren. Wel moet opgemerkt worden dat de paar scènes die zich 's nachts afspelen erg weinig detail laten zien. Maar dat is zeer waarschijnlijk een bewuste keuze geweest van de makers. Andere scènes met weinig licht, laten weer wel genoeg details zien.

Zoals gezegd is ook de audio van hoog niveau. Dat valt dan weer te danken aan de DTS-HD 7.1 soundtrack, die alles biedt wat je zou verwachten van dit soort film. De geluiden in de natuurlijke Glade en mechanische Maze bieden een mooi contrast en het dialoog is goed te verstaan.

Extra's

Op deze uitgave tref je zo'n 110 minuten aan extra's aan, de audiocommentaren van regisseur Wes Ball en scenarist T.S. Nowlin niet mee tellende. Naast maar liefst twintig (!) minuten aan verwijderde scènes, hebben de makers ook een veertig minuten durende making of toegevoegd en enkele zaken als een blooper reel en wat featurettes.

De veertig minuten durende making of is interessant om te kijken en gaat op alle aspecten van het maken van de film in. Heel diep op visuele effecten wordt er weer niet ingegaan, daarvoor is de extra Visual Effects Reel, een half uur durende documentaire over dit onderwerp. Er zijn veel extra's te vinden op deze uitgave en vooral de featurettes voegen iets toe aan het geheel.

Conclusie: Hoogstaande uitgave van een succesvolle YA-verfilming

Als je fan bent van deze nieuwe toevoeging aan de reeks Young Adult-verfilmingen, dan kan The Maze Runner bijna niet ontbreken in je collectie. Het interessante uitgangspunt is op prachtige wijze naar Blu-ray gebracht. De beelden en audio zijn van hoog niveau en de extra's talrijk. Kortom: een uitgave zoals je die graag meer ziet.