Blu-Ray Review: Samba

De "opvolger" van Intouchables met Omar Sy en Charlotte Gainsbourg krijgt een prima Blu-Ray uitgave.

Regie: Olivier Nakache en Eric Toledano | Cast: Omar Sy (Samba), Charlotte Gainsbourg (Alice), Tahar Rahim (Wilson), Isaka Sawadago (Jonas), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Bioscooprelease: 13 november 2014 | FilmTotaal recensie: Samba

Met Intouchables achter hun naam stonden regisseurs Olivier Nakache en Eric Toledano voor de zware klus om een opvolger af te leveren. Het werd Samba, opnieuw een tragikomedie en opnieuw met Omar Sy in een hoofdrol. Dit keer werkten ze ook samen met Charlotte Gainsbourg, een grote naam die haar sporen ondertussen al lang en breed heeft verdiend. De toch wat minder humoristische film over een illegale Senegalees en een medewerker van het immigratiebureau wist alleen in het thuisland te overtuigen.

Het onthaal van het $20 miljoen kostende Samba was in tegenstelling tot $9,5 miljoen kostende Intouchables erg mager. De film kwam bijvoorbeeld niet verder dan 33% op Rotten Tomatoes. Financieel gezien wist het ook niet echt te overtuigen, ondanks dat het in het thuisland nog tot een nette $22,5 miljoen kwam. Intouchables noteerde een paar jaar eerder $166,1 miljoen aan de Franse bioscoopkassa's, al is het uiteraard niet eerlijk om de films op dit punt met elkaar te vergelijken. Belga Films bracht onlangs een nette Blu-Ray uitgave uit van het overigens meer dan redelijke Samba.

Synopsis

Samba kwam tien jaar geleden vanuit Senegal naar Frankrijk, waar het ene na het andere rot baantje hem opwachtte. Alice is een manager uit het bedrijfsleven die net een burn-out heeft gehad. Samba doet er alles aan om een werkvergunning te krijgen, terwijl Alice haar best doet haar leven weer op de rails te krijgen als medewerkster bij een vrijwilligersorganisatie. Beiden hebben moeite om los te komen uit hun dagelijkse sleur, totdat het lot hen samenbrengt. Al snel slaan de vonken over en weer. Maar ondertussen lijkt de kans groot dat Samba het land wordt uitgezet.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Samba zeker niet "fresh" met slechts 33 procent. De IMDb noteert een betere 6,7 bij ruim 2,5 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de tragikomedie met een 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot een modale drie sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Box Office

Het productiebudget van Samba bedroeg zo'n $20 miljoen. Financieel gezien wist de film goed te presteren in het thuisland, waar het tot zo'n $22,5 miljoen kwam. Buiten Frankrijk wist het beperkt de bioscoopzalen te bereiken, al noteerde het in België een nette $1,4 miljoen en in Nederland zelfs $2,1 miljoen. De wereldwijde totaalopbrengst ligt vermoedelijk ergens tussen de $25 en $30 miljoen.

Blu-Ray: Samba | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Behind the music of Samba: Ludovico Einaudi | Deleted scenes | Making of | Take the lead | EAN: 5412370826992 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Belga Films

Deze schijf van deze Blu-Ray uitgave van Samba zit vastgeklikt in een zwarte amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een sleeve met een vergelijkbare opmaak. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de fraaie filmposter met daarop de belangrijkste personages.

Beeld & geluid

Met een natuurlijke/realistische weergave en een praktisch beeldvullende verhouding pakt Samba meer dan redelijk uit via deze High Definition transfer. Het beeld heeft een lichte grainlaag wat er mede voor zorgt dat de film een filmische uitstraling heeft. Iets minder zijn de meer donkere scènes die details opzuigen. Dit is natuurlijk minder prettig om naar te kijken. Met een verder prima geluidstrack, die vooral uitblinkt door de soundtrack, levert Belga Films op dit punt opnieuw een nette Blu-Ray uitgave af.

Extra's

Belga Films heeft ook een aantal mooie extra's toegevoegd. Het meest opvallend is de uitgebreide Making of, die maar liefst drie kwartier duurt. Zoals te verwachten wordt er vooral ingezoomd op de personages en de acteurs die hiervoor zijn gebruikt. Via beelden van achter de schermen en interviews krijgen we een mooie indruk over hoe de personages zijn uitgewerkt en bepaalde scènes tot stand zijn gekomen.

Naast deze Making of zijn er ook een aantal verwijderde scènes te bekijken, eventueel met (Frans en niet ondertiteld) commentaar van de regisseurs. Aardig is dat er ook een korte extra is opgenomen over Ludovico Einaudi, de componist van de filmmuziek. De nog kortere extra Take the lead laat wat fragmenten vanaf de rode loper zien.

Geen Intouchables, wel een leuke dramedy voor tussendoor en op een nette Blu-Ray uitgave

Zoals zoveel regisseurs kozen ook Olivier Nakache en Eric Toledano ervoor om de hoofdrolspeler uit een succesvolle film mee te nemen naar hun eerstvolgende project. En geef ze ongelijk. Omar Sy zette in Intouchables - en ook eerdere films van de regisseurs - een prima rol neer en hij laat het niet na om dit kunstje te herhalen in het nette Samba. Dat de opvolger geen succes werd als de voorganger valt te begrijpen. Samba is een compleet andere film en Intouchables is een klapper die gewoon niet zo vaak voorbijkomt. Het is overigens nog onduidelijk of de regisseurs en/of Sy een rol krijgen bij de geplande Engelstalige remake Untouchable. Verdere projecten van de regisseurs zijn niet bekend.

Deze Blu-Ray uitgave is netjes aangezien het schijf een prima beeld- en geluidskwaliteit heeft en de extra's redelijk tevreden stemmen. Aangezien er online geen featurettes te vinden zijn, hieronder een parodie-trailer. Vooral leuk als je de film al hebt gezien en de Franse taal een beetje beheerst.