Blu-Ray Review: Horns

Duivelse Daniel Radcliffe met echte horentjes.

Regie: Alexandre Aja | Cast: Daniel Radcliffe (Ig Perrish), Juno Temple (Merrin Williams), Max Minghella (Lee Tourneau), Joe Anderson (Terry Perrish), Kelli Garner (Glenna), James Remar (Derrick Parrish), Heather Graham (Veronica), David Morse (Dale Williams), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Bioscooprelease: 13 november 2014 | FilmTotaal recensie: Horns

Met Alexandre Aja's Horns ontpopt Daniel Radcliffe zich opnieuw tot een acteur die goed overweg kan met een meer duister genre. Na zijn rol in het succesvolle The Woman in Black (2012) speelt hij opnieuw een personage die te maken krijgt met bovennatuurlijke krachten, dit keer in de vorm van twee horentjes. Ondanks dat de film erg vermakelijk is en Radcliffe een prima indruk achterlaat, wist de film het grote publiek beperkt te bereiken en eigenlijk ook niet echt te overtuigen.

Toch mag Horns niet gelijk afgeschreven worden. Het creatieve verhaal met enkele aardige scènes en een continu aanwezige spanning bouwt de film op naar een fantasierijk einde, die menigeen vast kan bekoren. De critici bleek verdeeld en ook aan de bioscoopkassa liet de film, ook met een engelachtige Juno Temple, geen indrukwekkende cijfers zien. Dutch FilmWorks bracht Horns onlangs uit op een gemiddelde Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Ig Perrish wordt beschuldigd van de gewelddadige verkrachting en moord op zijn vriendin. Hij houdt stug vol het niet gedaan te hebben en vlucht in drank. Maar als hij de volgende ochtend wakker wordt, heeft hij niet alleen een enorme kater. Ook groeien er opeens hoorns uit zijn hoofd. Daar blijft het niet bij, want Ig ontdekt dat zijn hoorns mensen aanzet om fouten op te biechten en toe te geven aan hun egoïstische impulsen. Hij besluit zijn bizarre, maar effectieve nieuwe kracht te gebruiken om uit te zoeken hoe zijn vriendin echt om het leven is gekomen en wraak te nemen op de dader.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Horns redelijk "Rotten" met 41 procent. De IMDb noteert een 6,5 bij ruim 34 stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de fantasythriller met een vergelijkbare 6,7 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot 2,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Radcliffe deed me na 5 minuten al meteen z'n hele harry potter-verleden vergeten en zette zijn rol echt met verve neer... ...wat ik zo goed vond aan deze film was dat de horror-elementen niet echt gebruikt zijn om constant schrik te krijgen of schrikmomenten op te leveren maar eerder om het verhaal verder te laten vertellen en de spanning hoog te houden... - Glennekeeeee

Box Office

Het productiebudget van Horns is onbekend. De film was wereldwijd in een beperkt aan bioscoopzalen te zien. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk presteerde het verhoudingsgewijs nog redelijk. De opbrengst aan de Nederlandse bioscoopkassa is onbekend en wereldwijd kwam het uit op een magere $3,3 miljoen.

Blu-Ray: Horns | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Behind the scenes | EAN: 8712626087168 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: Dutch Filmworks

Deze schijf van deze Blu-Ray uitgave van Horns zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de Britse quadposter, waarop naast Radcliffe ook Temple te zien is.

Beeld & geluid

Deze Blu-Ray uitgave laat een prima indruk achter met mooie kleuren en een overwegend scherp beeld. De film pakt ook mooi filmisch uit door de lichte laag grain. Iets minder zijn de donkere scènes en donkere delen in het beeld. Details vallen te veel weg, waardoor niet altijd even duidelijk is wat zich afspeelt in het beeld. De DTS-HD track doet verder prima zijn werk.

Extra's

Dutch FilmWorks gunt de liefhebber een redelijke Behind the Scenes-featurette van ruim 18 minuten. Via interviews met cast en crew en veel beelden van achter de schermen wordt een mooie blik gegevens op de totstandkoming. Er zijn beelden te zien van de make-up, special en visual effects en uiteraard wordt gesproken over het werken met de vele slangen. Jammer goed wordt het geheel ondersteund met te veel beelden uit de hoofdfilm, waardoor het op een lange online featurette begint te lijken.

Aardige fantasythriller/horror met een leuk gegeven, op een basic Blu-Ray uitgave

Met een vermakelijke insteek en een prima rol van Daniel Radcliffe, die opnieuw laat zien dat hij meer in zijn mars heeft dan het spelen van een tovenaarsleerling, is Horns meer dan een vermakelijk tussendoortje. Radcliffe zien we binnenkort opnieuw in een duistere film: Victor Frankenstein. Hij speelt de rol van Igor, de jonge assistent van Victor Von Frankenstein. Ook duikt hij als slechterik op in Now You See Me: The Second Act (2016).

Deze Blu-Ray uitgave is redelijk basic met een te verwachten beeld en geluid en slechts één, overigens prima extra. Hieronder een kortere online Behind the Scenes-featurette: