Blu-ray review: 'Interstellar'

Prachtige en bomvolle uitgave.

Regie: Christopher Nolan | Cast: Matthew McConaughey (Cooper), Anne Hathaway (Brand), Jessica Chastain (Murph), Mackenzie Foy (Murph, 10 Yrs.), Timothée Chalamet (Tom, 15 Yrs.) | Speelduur: 169 minuten | Bioscooprelease: 6 november 2014 | FilmTotaal recensie: 4.5 ster

Als er een nieuwe film uitkomt van regisseur Christopher Nolan, is de hype groot. Zo dus ook rond het ruimte-epos Interstellar, dat toen het uitkwam al meteen vergeleken werd met klassiekers als Kubricks 2001: A Space Odyssey. Of die gelijkenis helemaal klopt, is de vraag, maar in elk geval werd de film positief ontvangen.

Met het ruimte-avontuur, waarin Matthew McConaughey de hoofdrol speelt, probeerde Nolan een wetenschappelijk kloppende film te maken. Het geheel volgt een team van pioniers dat de belangrijkste missie onderneemt in de geschiedenis van de mens. Ex-piloot Cooper, gaat nu als boer door het leven gaat. Hij laat zijn familie en een ten onder gaande Aarde achter om een expeditie te leiden ver buiten dit melkwegstelsel, om erachter te komen of er voor de mensheid een toekomst achter de sterren is.

Waardering

Nolans Interstellar kan rekenen op redelijk positieve kritieken. Op RottenTomatoes heeft de film een score van 72 procent, op basis van 284 recensies, waarmee deze Certified Fresh is. De consensus: "Interstellar biedt meer van het spannende, tot denken stemmende en de visuele pracht, die bioscoopgangers zijn gaan verwachten van schrijver-regisseur Christopher Nolan, zelfs al is de intellectuele gedachte achter de films soms net iets te hoog gegrepen."

Het is een strekking waar onze recensent Arjan Welles zich wel in kan vinden. Hij geeft de film in zijn recensie 4,5 sterren. "Dat is cinema op zijn best. Ter lering, ontroering ende vermaak", schrijft hij.

Maar het publiek was zo mogelijk nog positiever over de film, die op de 23ste plaats staat in de IMDB top 250. De productie heeft daar een 8.8, op 558,371 stemmen. En ook op FilmTotaal was de stemmer positief. Op onze filmpagina heeft de productie een 8.3, op 73 stemmen. Daarmee is de productie goed voor een 32ste plaats in onze top 100.

Box Office

Ook aan de box office deed de film het goed. Christopher Nolan kreeg 165 miljoen dollar mee, om een visueel zeer geslaagde film te maken. Internationaal haalde hij daarmee 672,7 miljoen dollar op, waarmee het zijn vierde best verdienende film ooit is. Van de opbrengst is 188 miljoen dollar afkomstig uit de Verenigd Staten en nog zo'n 484,7 miljoen dollar uit de rest van de wereld.

Van Nederland is daar een mooie 3.933.088 euro afkomstig. De film draaide hier twaalf weken in de bioscoop en eindigde net in de top tien van films die in 2014 geproduceerd zijn. Om precies te zijn: Interstellar staat hier op de tiende plek. Verder is het ook hier de vierde best verdienende film.

Blu-ray: Interstellar | Discs 2 | Retail release: april 2015 | Beeld: 1080p HD 16x9 (2.4 : 1)| Geluid:: Engels, Frans DTS-HD 5.1, Italiaans, DD 5.1 | Ondertitels: Nederland, Frans, Spaans, Portugees | EAN: 5-051888-209264 | Met dank aan: Warner Bros.

De Blu-ray uitgave van Interstellar bestaat uit een standaard keepcase, met één van de vele posters van de film. Deze toont hoofdrolspeler Matthew McConaughey in zijn ruimtepak en op een ijzige planeet. In de keepcase bevinden zich twee schijven, beiden met zwarte opdruk. Eén daarvan bevat de bijna drie uur durende film en de andere de talrijke extra's.

Verder vind je in de hoes nog een velletje met informatie over de Ultraviolet editie die je kan krijgen. Achterop de uitgave tot slot nog de standaard informatie: een synopsis in het Nederlands en Frans, enkele highlights van de extra's en de gebruikelijke technische details. De nadruk ligt vooral op de informatie over de productiehuizen en de cast- en crewleden.

Beeld & geluid

Christopher Nolan maakt zijn films met het IMAX formaat in gedachten. Het is dus niet verbazingwekkend dat iets van de pracht en praal verloren is gegaan bij de transitie naar de Blu-ray schijf. Je kan simpelweg niet dezelfde kwaliteit bieden als in een IMAX-zaal. Toch biedt deze uitgave van Warner precies waar je op hoopt bij dit soort films.

De beelden zijn vrijwel altijd haarscherp en details springen in het oog. Shots waar de stoffige Aarde getoond wordt, zijn mooi en komen goed tot hun recht. Verder vallen de scènes die zich in de ruimte afspelen ook op; de lijnen van het ruimteschip zijn haarscherp en de beelden op andere planeten prachtig.

De audio biedt verder hetzelfde overweldigende als in de bioscoop. Het geluid komt soms bijzonder hard uit de boxen en muziek neemt op momenten alle andere geluiden over. De geluiden in het ruimteschip zijn precies wat je mag verwachten en ook dialoog is goed te volgen. De muziek van Hans Zimmer komt verder ook goed tot zijn recht, met opzwellende momenten en dan weer rustige tonen.

Extra's

De extra's zijn talrijk; zo talrijk, dat Warner Bros. een tweede schijf nodig had. Veruit het meeste materiaal bestaat uit Inside Interstellar featurettes, die bepaalde zaken onder de loep nemen. Die duren allemaal tussen de twee en vijftien minuten en handelen telkens over een ander onderwerp. Zo wordt er in een korte featurette ingegaan op de boerderij van Coop en in een andere op het stof dat in de scènes op Aarde te zien is. De praktische kanten hiervan komen telkens aan bod: hoe werden overtuigende shots met stof gemaakt bijvoorbeeld? En hoe was het om op de boerderij echt maïs te planten?

Andere in het oog springende extra's zijn die over Zero-G (en het simuleren daarvan), opnames in IJsland en de manier waarop de locaties daar de ijsplaneten simuleren en een theoretische featurette over dimensies en tijd. Het zijn cruciale elementen in de film en dat maakt het mooi om te zien dat er op de schijven uitgebreid op in gegaan wordt.

Maar veruit het interessantst is een vijftig minute durende featurette met de titel The Science of Interstellar. Hierin gaat wetenschapper Kip Thorne in op de wetenschap achter de film. Zo wordt er gesproken over wormgaten en zwarte gaten en de mogelijke toekomst die ons te wachten staat.

Conclusie: Prachtige en bomvolle uitgave.

Voor deze film van regisseur Christopher Nolan heeft Warner Bros. kosten noch moeite gespaard. Het geheel is een prachtige uitgave van een schitterende film geworden. Van het visuele spektakel dat de film in IMAX was, gaat iets verloren op de schijf, maar al met al biedt deze uitgave het hoogst haalbare. Ook de audio is lekker overweldigend, zet de boxen dus extra hard bij het kijken van de film. En ook de extra's zijn talrijk, met zo'n vijftien featurettes en daar bovenop nog trailers. Kortom: deze uitgave is meer dan de moeite waard!