Blu-Ray Review: The Guest

De makers van You're Next leveren een bijzonder wisselend ontvangen misdaadthriller op.

Regie: Adam Wingard | Cast: Dan Stevens ("David"), Maika Monroe (Anna Peterson), Brendan Meyer (Luke Peterson), Sheila Kelley (Laura Peterson), Leland Orser (Spencer Peterson), Lance Reddick (Major Carver), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Bioscooprelease: geen

In 2013 wisten regisseur Adam Wingard en schrijver Simon Barrett indruk te maken met de goed ontvangen low budget horrorfilm You're Next, welke $26,8 miljoen noteerde aan de wereldwijde bioscoopkassa's. Genoeg reden om uit te kijken naar hun volgende film. Dit werd de wat mysterieuze misdaadthriller The Guest. De hoofdrollen werden ingevuld door Dan Stevens (Downton Abbey) en Maika Monroe (It Follows).

Ondanks de zeer goede ontvangst (RT = 90%) wist de film de wereldwijde bioscoopzalen niet te veroveren. Het kwam zelfs niet eens verder dan een omzet van een kleine $2,5 miljoen. Dit is weer typisch zo'n film waarvan het publiek niet echt weet wat ze ermee moeten, terwijl de critici dit klaarblijkelijk wel weten. Het hield distributeur Splendid film niet tegen om de film uit te brengen op een verzorgde Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Onlangs ontslagen uit het leger belt soldaat David op een dag spontaan aan bij de rouwende familie Peterson. Als vermeend voormalig oorlogskameraad van hun oudste zoon Caleb, en onder het voorwendsel diens laatste wens te eren door na te gaan hoe het gesteld is met zijn nabestaanden, verkrijgt David toegang tot het huis. Behulpzaam en vriendelijk, lijkt hij de perfecte gast zijn. Maar na een reeks eigenaardige gebeurtenissen ruikt tienerdochter Anna onraad, en voor ze het goed en wel beseft zal ze alles in het werk moeten stellen om jongere broer Luke te behoeden voor gevaar wanneer blijkt dat David minder nobele beweegredenen heeft.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Guest enorm "fresh" met maar liefst 90 procent, na 96 recensies. De IMDb noteert een 6,7 bij ruim 43 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiethriller met een 7,4 (Stem zelf). De film heeft niet in de Nederlandse bioscopen gedraaid en daarom is er ook geen recensie verschenen op FilmTotaal.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Het is meer een thriller die op een gegeven moment meer naar horror neigt waarbij dezelfde zwarte humor bij de ontrafeling naar voren komt als de vorige film (You're Next) van het regisseur/scenarist duo. Het is meer een slowburner met voldoende knalmomenten om het boeiend te houden. En uiteindelijk werkt het gewoon... - Shifty777

Box Office

Het productiebudget van The Guest is onbekend. Wereldwijd wist de film zo'n $2,4 miljoen op te halen, waarvan ruim 3 ton in de States waar het slechts beperkt op het witte doek verscheen. De meeste omzet werd geboekt in het Verenigd Koninkrijk, met $1,4 miljoen.

Film: The Guest | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels, Duits DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Duits | Extra's: Audio Commentary | Deleted Scenes | Extended scene | Outtake | EAN: 4013549052337 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Splendid film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Guest zit vastgeklikt in een standaard zwarte amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gebruik gemaakt van de nette quad poster.

Beeld & geluid

Op de lichte - weinig storende - filmgrain is er wat betreft het beeld weinig mis met deze Blu-Ray uitgave. Het High Definition-beeld is scherp, toont fraaie kleuren en ook in de meer donkere scènes blijven de details voldoende zichtbaar. De DTS-HD track doet ook prima zijn best, met redelijk wat surround effects en een goede soundtrack.

Extra's

Ondanks dat Splendid er weer wat aardige extra's op heeft gezet - wat altijd wordt gewaardeerd - zijn ze inhoudelijk niet zo spannend. Het zijn namelijk allemaal verwijderde scènes, inclusief het originele openingsscène en een verlengde scène van de intro van de familie. Diepgang is er overigens wel in de track met audiocommentaar van regisseur Adam Wingard en schrijver Simon Barrett. Dus de fans zullen op deze track moeten afstemmen voor verdere details.

Beetje raar einde, maar verder prima te doen; op een verzorgde Blu-Ray uitgave

De ontvangst bij het publiek bleek heel verschillend. De één vindt het helemaal niets, terwijl de ander de film bijzonder indrukwekkend vindt. Dit is op zich ook best te begrijpen. De gebeurtenissen in het slot doen inderdaad de nodige vraagtekens zetten. Iets wat niet altijd gewaardeerd wordt. Toch is The Guest een prima film en zal menigeen zich er toch best mee kunnen vermaken. Het druo verantwoordelijk voor de afwijkende film werkt ondertussen aan de titels The Woods en de remake I Saw the Devil.

Deze Blu-Ray uitgave van Splendid film laat opnieuw een redelijke indruk achter op het gebied van beeld en geluid. De distributeur heeft ook wat extra's toegevoegd. De echte fan moet het wel doen met het audiocommentaar, aangezien de andere extra's alleen bestaan uit alternatieve scènes. Hieronder een online featurette met regisseur Adam Wingard en schrijver Simon Barrett, van ArcLight Cinemas: