Blu-ray review: 'A Most Violent Year'

Oscar Isaac en Jessica Chastain op hun best.

Regie: J.C. Chandor | Cast: Oscar Isaac (Abel Morales), Elyes Gabel (Julian), Jessica Chastain (Anna Morales), Christopher Abbott (Louis Servidio), Matthew Maher (John Dominczyk) | FT-recensie: 4 sterren | Release: 12 februari 2015 | Speelduur: 124 minuten

Regisseur J.D. Chandor staat bekend om het maken van goede films. Zo leverde hij met Margin Call een sterk debuut en was All is Lost een mooie tweede film. Met A Most Violent Year, dat diende als afsluitingsfilm van het IFFR, laat Chandor zien consequent goede films af te kunnen levern.

New York, 1981. Terwijl geweld en diep geïnfiltreerde corruptie hoogtij vieren, probeert Abel Morales zijn stookolie-business en familiezaak op een integere, correcte manier verder uit te breiden. Maar wanneer zijn chauffeurs dagelijks worden aangevallen en Abel op het punt staat een cruciale investering te maken, staat hij plots voor enkele loodzware keuzes die zijn toekomst zullen bepalen. In zijn pogingen om zijn gezin en zijn zaak te beschermen, komt hij voor het eerst in een morele grijze zone terecht en dreigt hij van het rechte pad af te dwalen.

Waardering

Recensent Danitsa Linders gaf de film 4 sterren: "A Most Violent Year is zinderend van spanning en het knappe is dat zelfs van de hoofdpersoon zelf een constante dreiging uitgaat. Abel Morales blijft tot het eind toe een moeilijk te duiden en ambigu figuur, wat Oscar Isaac waanzinnig doet." En ook op RottenTomatoes is men positief. Daar scoort de film 90 procent op basis van 181 recensies, waarmee deze certified fresh is. "Donker, meeslepend en stemmend tot nadenken. A Most Violent Year is een nieuwe sterke film van schrijver en regisseur J.C. Chandor."

Het publiek is minder positief. Op de IMDb scoort A Most Violent Year een 7,1 op zo'n 24.000 stemmen. Zo'n 31 procent van de mensen die stemde, gaf de film een 7. Daarnaast was er nog 25,8 procent dat de film een 8 gaf. Op onze eigen filmpagina scoort de film beter, met een 7.8. Het aantal stemmen was uiteraard lager, op onze pagina gaven 9 mensen hun mening.

Ondergetekende gaf de film tijdens het IFFR tot slot 3,5 sterren. "Sfeervolle film die de problematiek van een oliebaron in New York toont. In tegenstelling tot wat de titel belooft, hoef je geen film boordevol geweld te verwachten, maar juist eentje die erg ingetogen uit de bus komt. Misschien niet dé volgende gangsterfilm, maar desondanks erg onderhoudend."

Box Office

A Most Violent Year werd voor maar liefst 20 miljoen dollar gemaakt, maar verdiende dat budget niet terug. In de Verenigde Staten ging de film in 818 bioscopen in première, waar gemiddeld 1.849 dollar opgehaald werd in het openingsweekend. Verder verdiende de film in de daaropvolgende weken nog zo'n 5,5 miljoen dollar in de VS. In andere landen (Australië, Finland en de Verenigde Arabische Emiraten) werd nog eens 150.000 dollar opgehaald. Ook buiten de Verenigde Staten was de film dus niet gigantisch succesvol.

Hier in Nederland was het de afsluiter van het IFFR en enkele weken later ging de film breder in première. Eén week hield de film het maar uit in de bioscopen, waarmee de totale recette op 57.835 euro uitkomt. Daarmee staat de film op de 173ste plek van 2014.

Blu-ray: A Most Violent Year | Discs 1 | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.39) | Geluid:: Engels DTS-HD Masters 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5-425019-009199 | Met dank aan: Lumière

A Most Violent Year wordt aangeleverd in een standard Blu-ray keepcase. Voorop zie je een van de posters van de film, waarop hoofdrolspelers Oscar Isaac en Jessica Chastain prominent figureren. Ze lopen uit een wagen, met op de achtergrond een sfeervol beeld van New York. Verder staat er in het groot de titel van de film op. De achterkant van de uitgave toont een eenzame foto van Isaac, die over een van de vrachtwagens van zijn personage loopt. Daarnaast zie je veel positieve recensies en een korte synopsis. Informatie over beeld en audio is natuurlijk ook aanwezig. In de keepcase tot slot één schijf, met dezelfde opdruk als de voorkant van de keepcase.

Beeld & geluid

De kleuren in A Most Violent Year zijn weinig levendig, wat erg goed past bij de stijl van de productie. Het geheel is erg scherp, maar in sommige donkere scènes lijken de details een beetje weg te vallen. Tegelijk is het mooi om naar te kijken en krijg je echt het gevoel naar een film uit de jaren tachtig te kijken.

De audio is verder van hoog niveau. Omgevingsgeluiden zijn op precies de juiste momenten aanwezig, zoals bijvoorbeeld in een ziekenhuisscène. Verder geven de geluiden van bijvoorbeeld vrachtwagens bijna een poëtische kwaliteit aan de film. Dialoog is tot slot goed te volgen, waarmee het in elk geval wat de audio en de beelden helemaal goed zit.

Extra's

Zoals gebruikelijk bij dit soort uitgaven, kan je de film ook met audiocommentaar bekijken. Daarvoor zijn schrijver en regisseur J.C. Chandor en producenten Neal Dodson en anna Gerb aangetrokken. ZIj vertellen vooral veel over de technische uitdagingen waar de crew voor kwam te staan bij het opnemen van de film. Een interessante tweedelige featurette draagt de naam Behind the Violence en duurt maar liefst drie kwartier, waarin vooral ingegaan wordt op het verhaal, de historische context en de manier waarop die werd nagemaakt voor de film. Tot slot zijn er nog gesprekken met Jessica Chastain en Oscar Isaac, over hun rol in de film, die in totaal ongeveer twaalf minuten duren.

Conclusie: Perfecte uitgave van een sterke film

Iedereen die houdt van Margin Call kan voor meer soortgelijke intellectualiteit in een film ook terecht bij A Most Violent Year. De beelden en de audio zijn goed en zorgen voor een sfeervolle film, waar je ook thuis van kan genieten. Verder laat vooral de minidocumentaire Behind the Violence veel zien van het maken van de film.