Blu-ray review: 'Birdman'

Op gebied van beeld & audio perfecte uitgave van dé winnaar van de Oscars.

Regie: Alejandro González Iñárritu | Cast: Michael Keaton (Riggan), Emma Stone (Sam), Zach Galifianakis (Jake), Edward Norton (Mike), Naomi Watts (Lesley) | FT-recensie: 4,5 sterren | Release: 22 januari 2015 | Speelduur: 120 minuten

Acteur Michael Keaton kennen we natuurlijk als Batman, maar speciaal voor Alejandro González Iñárritu's film Birdman trok hij een heel ander kostuum aan. Namelijk dat van de fictieve superheld Birdman. Keaton speelt in een tijd van superheldenfilms een uitgerangeerd acteur, ooit beroemd door zijn rol, maar nu vergane glorie.

Het verhaal van de film is daardoor een bijzondere reflectie op de moderne tijd. Dankzij de combinatie met innovatieve opnametechnieken, geldt Birdman als één van de best ontvangen films van het jaar. Om die reden dus dat de film de Academy Awards voor beste film, beste regie, beste originele scenario én beste cinematografie kreeg. Daar komt nog bij dat acteur Michael Keaton zijn eerste Golden Globe won met de film. Genoeg dus om Birdman als kritisch succes te bestempelen. Sinds eind vorige maand is hij nu op Dvd en Blu-ray verkrijgbaar.

Synopsis

Birdman vertelt het verhaal van acteur Riggan Thomson (Michael Keaton). Ooit wereldberoemd door zijn rol als een iconische superheld, nu worstelt hij met een toneelstuk op Broadway. In de aanloop naar de première gaat hij de strijd aan met zijn ego en probeert hij zijn familie, zijn carrière en zichzelf weer op de rails te krijgen.

Waardering

Heel erg tot verbazing stemmen zal de ontvangst van Birdman niet, gezien de vier Oscars die de film kreeg. Birdman scoort op RottenTomatoes 93 procent, op basis van 259 recensies. Daarvan waren er slechts 19 negatief, de rest was allemaal erg te spreken over de "ambitieuze technische prestatie" van regisseur Iñárritu. Dat, "voortgedreven door een gelaagd verhaal en knap spel van Michael Keaton en Edward Norton" maken het volgens critici een "sprong voorwaarts". Ook onze recensent Fabian Melchers is positief en geeft de film 4,5 ster. Ook hij prijst het spel en de technische prestaties die geleverd werden om het te laten lijken alsof de film in één lang shot opgenomen is.

Het publiek is, als we kijken naar IMDb, iets minder positief. Daar heeft de film een 7.9, op 268.227 stemmen. Zo'n 26,5% van de mensen die stemden, gaf de film een acht. Verder is er 22,9% die een 9 gaf en nog zo'n 16,3% die koos voor een 7. Zoiets valt ook op FilmTotaal te zien, waar de film een 7.9 heeft, op basis van 40 stemmen.

Box Office

Birdman was verder niet alleen kritisch, maar ook financieel een succes. De film kostte Fox Searchlight 18 miljoen dollar om te maken en haalde wereldwijd 103,2 miljoen dollar op. Daarvan was een flinke brok - 42,3 miljjoen dollar - afkomstig uit de Verenigde Staten. Toch was de opening daar niet fantastisch: de film haalde in zijn eerste week op 857 schermen slechts 2,4 miljoen dollar op. De Oscar-buzz zorgde er echter voor dat de film na 26 weken op zo'n hoog bedrag kon eindigen.

Maar ook in de rest van de wereld haalde de film genoeg op om een financieel succes te zijn. In landen als het Verenigd Koninkrijk (8,7 miljoen dollar), Italië (5 miljoen dollar), Frankrijk (4,1 miljoen dollar) en Australië (4,5 miljoen dollar) was de film succesvol. In Nederland haalde de film niet zo heel veel op, maar genoeg om ook hier als een succes beschouwd te mogen worden. 1.071.049 euro deden wij in acht weken in de portemonnee.

Blu-ray: Birdman | Discs 1 | Retail release: mei 2015 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.40:1) | Geluid:: Engels DTS-HD Masters 5.1, Frans DTS 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8-712626-068181 | Met dank aan: 20th Century Fox

De Blu-ray schijf wordt aangeleverd in een reguliere keepcase. In tegenstelling tot sommige internationale filmuitgaven, waarbij een getekende versie van Michael Keaton tegen een rode achtergrond te zien is, wordt de film in Nederland verkocht met een groene achtergrond. Verder vind je achterop een uitgebreide synopsis van de film en veel informatie over de extra's, gecombineerd met de gebruikelijke technische details. Heel bijzonder en in het oog springend is de uitgave dus niet.

Beeld & geluid

De Blu-ray levert op beeld- en audiogebied honderd procent van wat je ervan verwacht. Regisseur Iñárritu en cameraman Emmanuel Lubezki hebben ervoor gekozen Birdman te filmen zo, dat het lijkt alsof hij in één take opgenomen is. Zo zie je een boel handheld scènes, maar last daarvan heb je niet bij de film. Het beeld trilt vrijwel niet en ziet er prachtig gedetailleerd uit. Ook de kleuren zijn sterk en dat maakt het een prachtige uitgave van een goede film.

Voor de audio is gekozen voor 5.1 DTS-HD Master en dat kan je horen. Alles komt lekker goed uit de boxen, waardoor je elk dialoog goed hoort en de muziek die soms op de achtergrond te horen is, goed overkomen. Speciaal is dat er veel repetities in de film zitten (Keatons personage probeert een toneelstuk op te zetten) en daardoor is de boel soms wat chaotisch. Daarvan heb je tijdens het kijken gelukkig geen last.

Extra's

Fox heeft ervoor gekozen om een klein uur aan extra's toe te voegen. De voornaamste featurette is een documentaire over de film, waarbij veel beelden van achter de schermen te zien zijn. Heel veel leer je niet van de extra en dat is jammer. Gelukkig is het geheel wel interessant om te zien, wat compenseert. Vooral leuk is de tweede belangrijke featurette, waarin Keaton en Iñárritu vertellen over de productie. Dat is erg geinig om te zien.

Conclusie: Op gebied van beeld & audio perfecte uitgave van dé winnaar van de Oscars

Mocht je graag films kopen die veel van de belangrijke filmprijzen gewonnen hebben, dan kan Birdman eigenlijk niet in je kast missen. Al zijn de extra's wat mager, is de uitgave toch erg fijn om naar te kijken. De beeld- en audiokwaliteit is namelijk precies wat je verwacht bij dit soort uitgave. En daarom kan deze dus niet missen in je kast!