Blu-Ray Review: Foxcatcher

Basic Blu-Ray uitgave voor de biopic over onder meer de verknipte John du Pont, gespeeld door Steve Carell.

Regie: Bennett Miller | Cast: Steve Carell (John du Pont), Channing Tatum (Mark Schultz), Mark Ruffalo (Dave Schultz), Sienna Miller (Nancy Schultz), Vanessa Redgrave (Jean du Pont) e.a. | Speelduur: 134 minuten | Bioscooprelease: 19 februari 2015 | FilmTotaal recensie: Foxcatcher

Het duurde even voordat Foxcatcher uit het festival-circuit verhuisde naar de gewone bioscoopzalen. Het sportdrama debuteerde namelijk al op 19 mei 2014 op het Cannes Film Festival en pas afgelopen februari draaide de prent van Bennett Miller (Moneyball, Capote) in de Nederlandse bioscopen. Ondanks dat de biopic maar liefst vijf Oscarnominaties kreeg wist het financieel gezien geen vuist te maken.

Met krachtige rollen van Steve Carell, Channing Tatum en Mark Ruffalo kwam de $24 miljoen kostende Foxcatcher niet verder dan zo'n $16 miljoen wereldwijde opbrengst. De ontvangst bij het publiek was ook een stuk minder dan bij de proffesionele recensenten. A-Film bracht onlangs een basic Blu-Ray uitgave uit van de verder prima film.

Synopsis

John Du Pont, telg uit een steenrijke familie, heeft zijn zinnen gezet op het trainen van twee Olympische worstelkampioenen, de broers Mark en Dave Schultz. Terwijl Dave de nodige afstand houdt, trekt Mark in op het landgoed Foxcatcher en krijgt een intense band met de excentrieke John Du Pont. Hoe langer Mark bij deze dominante man op zijn landgoed woont, hoe meer hij verstrikt raakt in een web van paranoia en verraad.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Foxcatcher heerlijk "fresh" met 88 procent. De IMDb noteert een toch iets mindere 7,1 bij ruim 77 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de dramatische sportbiopic met een 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Thierry Verhoeven kwam tot 2,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Erg geslaagde film! ... ...een sterke psychologische film met geweldig acteerwerk, mooi camerawerk en een goed uitgewerkt plot. - Olrik

Box Office

Het productiebudget van Foxcatcher bedroeg zo'n $24 miljoen. In het eerste landelijke weekend - met een nog steeds beperkte release - in de States verdiende het $980 duizend en eindigde op fors hogere, maar een nog steeds te magere $12,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller niet veel hoger uit, met zo'n $15,9 miljoen. De opbrengst in Nederland is onbekend.

Film: Foxcatcher | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD Master Audio 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Deleted scenes | The story of Foxcatcher | EAN: 8716777949399 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: A-Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Foxcatcher zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen om de personageposters samen te voegen. Jammer aangezien Foxcatcher ook een erg fraaie poster heeft.

Beeld & geluid

A-Film levert op het gebied van beeld en geluid een prima schijf af. De grauw opgenomen film pakt in High Definition-beeld goed scherp uit die in de kleuren dus wat behoudender is. Filmgrain is wel enigszins aanwezig en dit geeft de film een mooi filmische uitstraling. De DTS-HD track komt alleen naar voren in de meer drukke scènes. Voor de rest bevat de film veel dialoog.

Extra's

Distributeur A-Film plaatste naast de trailer en twee verwijderde scènes alleen de 16 minuten durende featurette The story of Foxcatcher op de schijf. Via interviews met vooral regisseur Bennett Miller en anderen en de nodige beelden van achter de schermen wordt er meer verteld over hoe en waarom de film is opgenomen. Ook Nancy Schultz, in de film gespeeld door Sienna Miller, komt aan het woord.

Mooie film met fraaie rollen van de complete cast; op een basic Blu-Ray uitgave.

Bennett Miller weet met Foxcatcher een prima biopic af te leveren. Vooral komiek Steve Carell laat een mooie rol zien als de verknipte John du Pont. Ook de Channing Tatum en Mark Ruffalo doen het goed als de Schultz-broers. Dat de film niet kon rekenen op de steun van het grote publiek is te begrijpen. De film heeft weinig tempo en is op momenten niet helemaal evenwichtig. Desondanks een prima film.

Deze Blu-Ray uitgave is basic. Naast een redelijk beeld en geluid, zijn de extra's beperkt. Hieronder een interview met Bennett Miller die uitlegt waarom hij voor Steve Carrell heeft gekozen als John du Pont.