Blu-Ray Review: American Sniper

Clint Eastwood maakt megaklapper met dit oorlogsdrama.

Regie: Clint Eastwood | Cast: Bradley Cooper (Chris Kyle), Sienna Miller (Taya), Keir O'Donnell (Jeff Kyle), Jake McDorman (Biggles), Kevin Lacz (Dauber), e.a. | Speelduur: 132 minuten | Bioscooprelease: 5 maart 2015 | FilmTotaal recensie: American Sniper

Na het toch wat matig ontvangen Jersey Boys stortte Hollywood-legende Clint Eastwood zich op American Sniper, het project dat eerder in handen was van Steven Spielberg. Eastwood pakte het snel op en gaf Bradley Cooper en Sienna Miller de voornaamste hoofdrollen. Het oorlogsdrama groeide uit tot Eastwoods financieel succesvolste regieklus tot op heden.

Wereldwijd noteerde de zowel goed ontvangen als bekritiseerde film overweldigend met bijna $550 miljoen. De ontvangst bij de critici en het publiek was ook prima en het kreeg maar liefst zes Oscarnominaties, waaronder Beste Film, Beste Mannelijke Hoofdrol en Beste Script. Uiteindelijk werd de Oscar voor Beste Sound Editing in de wacht gesleept. Onlangs verscheen American Sniper op Blu-Ray.

Synopsis

Het is Chris Kyle's missie om zijn medesoldaten te beschermen terwijl de rebellen het op hem voorzien hebben. Ondanks het gevaar, en de zorgen aan het thuisfront, dient Chris vier keer in Irak. Hij werkt in de geest van het Navy SEAL credo: 'leave no man behind.' Maar wanneer hij terugkeert naar zijn vrouw Taya en kinderen, komt Chris erachter dat het juist de oorlog is die hij niet achter zich kan laten.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is American Sniper prima "fresh" met 73 procent. De IMDb noteert een puike 7,4 bij ruim 236 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het oorlogsdrama met een 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Danitsa Linders kwam tot 2,5 ster naar aanleiding van haar recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Volmondig de moeite waard. Ik vind juist wat hem beweegt dat dat bij zijn eerste kill heel duidelijk wordt gemaakt, hij doet het niet met plezier maar wel om zijn maten en zijn land te beschermen... ... Er zijn wat kritieken die het einde te Amerikaans vinden ... ik kon me daar niet aan storen. - HAMSTEG

Box Office

Het productiebudget van American Sniper bedroeg zo'n $59 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een waanzinnige $89,3 miljoen en eindigde op een knappe $350,1 miljoen. Wereldwijd kwam de teller flink uit op een sterke $547,1 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een prima $2,7 miljoen.

Film: American Sniper | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: One Soldier's Story: The Journey of American Sniper | The Making of American Sniper | EAN: 5051888209073 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van American Sniper zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, waarin ook een Ultraviolet code te vinden is. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor één van de eerste filmposters.

Beeld & geluid

Warner Bros. levert een puike schijf af. De prachtige High Definition beelden ogen bijzonder scherp en hebben mooie realistische kleuren. De meer donkere scènes houden de details prima zichtbaar. Niets op aan te merken! Ook de Oscar winnende geluidsspoor - maximaal Dolby Atmos 7.1 - is sterk, met heerlijke surround effects die de gevechten nog realistischer maker. Top schijf!

Extra's

Er zijn twee middellange documentaires toegevoegd. Naast de nette half uur durende The Making of American Sniper, met veel interviews en setbeelden, zie je ook One Soldier's Story: The Journey of American Sniper. Deze docu van eveneens zo'n half uur zoomt deels in op de post-productie en de gevolgen die Chris Kyle's overlijden had op het script. Via de nodige interviews, ook met weduwe Taya Kyle, wordt er een mooi beeld gegeven op de totstandkoming.

Prima modern oorlogsdrama, al geen klassieker; nette Blu-Ray uitgave

Acteur Bradley Cooper overtuigt als Chris Kyle in het spannende oorlogsdrama van Clint Eastwood. Het enorme financiële succes is ergens wel logisch, maar eigenlijk is American Sniper niet zo'n enorme topper in genre. Wel zijn er voldoende fraaie en spannende scènes die flink wat vermaak bieden. Eastwood werkt alweer aan zijn volgende project, een film over Captain Sully.

Deze Blu-Ray uitgave is netjes, uiteraard met prima beeld en geluid. Ook zijn er twee documentaires, waarvan met name One Soldier's Story boeiend is. Hieronder een korte online 'Making of'-featurette: