Blu-ray review: 'Inherent Vice'

Sterke uitgave van een wat verwarrende film, maar met matige extra’s.

Regie: Paul Thomas Anderson | Cast: Joaquin Phoenix (Larry "Doc" Sportello), Katherine Waterson (Shasta Fay Hepworth), Joanna Newsom (Sortilège), Jordan Christien Hearn (Denis), Taylor Bonin (Ensenada Slim) | Speelduur: 149 minuten | Bioscooprelease: 5 februari 2015 | FilmTotaal recensie: 3.5 sterren

Inherent Vice is de zevende film van regisseur Paul Thomas Anderson, die zich voor dit project baseerde op het gelijknamige boek van Thomas Pynchon. De film is al sinds 2010 in ontwikkeling, maar wilde niet echt vlotten, omdat het een erg ingewikkeld boek is om te verfilmen. Er zitten ontzettend veel belangrijke personages in en het verhaal zit erg ingenieus in elkaar. Inherent Vice is nu op Blu-ray en Dvd verkrijgbaar.

We spreken eind jaren 60. Paranoia heerst van de woestijn tot aan de zee in het warme zuiden van Californië. Met een cast van surfers, dealers, junkies en rockers, een moordende woekeraar, de FBI, detectives van de LAPD, een saxofoonspeler die undercover werkt, een club tandartsen uit Beverly Hills en een mysterieus figuur die The Golden Fang wordt genoemd. Eerst is alles nog 'groovy', maar binnen de kortste keren zit jan en alleman in de penarie. Privédetective Doc Sportello krijgt zijn ex-vriendinnetje Shasta Fay op bezoek met een verhaal over haar schatrijke nieuwe vriend. En zijn vrouw. En haar vriendje. Vanaf dan wordt het allemaal een beetje vreemd. Misschien moet je maar gewoon de film kijken...

Waardering

Waar voorgaande films van Paul Thomas Anderson, waaronder Magnolia en The Master bijna unaniem positief ontvangen zijn, lijken de critici iets meer verdeeld over Inherent Vice. Op RottenTomatoes staat de film op 73%, net niet genoeg om Certified Fresh te zijn. Dat lijkt te liggen aan de verdeeldheid over de film. "Inherent Vice zou wel eens frustrerend kunnen zijn voor kijkers die absolute coherentie nodig hebben, maar het doet recht aan het hooggewaardeerde bronmateriaal en zou fans van regisseur P.T. Anderson tevreden moeten stellen," staat te lezen in de consensus op de site.

Het publiek is minder positief over de film. Op de IMDb heeft de film een 6.8 op basis van 41,402 stemmen. De stemmen zijn bovenal verdeeld tussen een 7 (23,4%), een 8 (19,9%) en een 6 (16,6%). Verder staat de film op onze eigen filmpagina op een 6.5, met 10 stemmen.

Recensent Fabian Melchers is weer meer te spreken over de film. Hij prijst de film om "symboliek en diepere lagen", maar vindt dat het minder tot zijn recht komt in het geval van Inherent Vice. Dat komt door de gigantische hoeveelheid informatie die op de kijker afkomt.

Box Office

Een financieel succes valt Inherent Vice niet te noemen. Naar verluidt kostte de productie zo'n 20 miljoen dollar om te maken, maar dat werd niet geëvenaard aan de wereldwijde box office. Laten we beginnen met de Verenigde Staten, waar het openingsweekend goed was voor een nette 2,7 miljoen dollar. De productie ging in première op 645 schermen, waar gemiddeld 4.300 dollar verdiend werd. Na elf weken eindigde de opbrengst op 8,1 miljoen dollar. Internationaal was de film goed voor 3 miljoen dollar. Het overgrote bedrag daarvan komt uit het Verenigd Koninkrijk (1,1 miljoen dollar), Italië (707.000 dollar) en Australië (335.000 dollar).

Opmerkelijk genoeg komt Nederland daarna op de lijst. Dat noemen we opmerkelijk, omdat hier slechts 179.775 euro verdiend werd, waarmee Inherent Vice de minst succesvolle film van regisseur Paul Thomas Anderson is, die hier ooit uitgebracht werd. De film draaide slechts twee weken in de Nederlandse bioscopen en strandde op de 141ste plek van het jaar.

Blu-ray: Inherent Vice | Discs 1 | Retail release: juli 2015 | Beeld: 1080p HD | Geluid:: Engels DTS HD 5.1, Frans, Spaans, Italiaans Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Noors, Zweeds, IJslands, Fins, Engels, Duits, Italiaans | EAN: 5-051888-209394 | Met dank aan: Warner Bros.

Inherent Vice wordt aangeleverd in een standard Blu-ray keepcase. Voorop zie je één van de filmposters, die qua stijl lijkt op één van de boeken van Thomas Pynchon. Voorop zien we hoofdpersoon Doc Sportello en de vele andere personages die voorkomen in de film, allemaal gehuld in een lichte rook en mooie kleuren. Verder onderaan de poster nog Shasta, die een belangrijke rol heeft. Achterop vind je verder een synopsis, wat beelden uit de film, technische details en informatie over de extra's. Tot slot tref je binnen in de uitgave een papiertje aan met een Ultraviolet code, zodat je de film overal kan bekijken.

Beeld & geluid

Inherent Vice is op 35mm opgenomen en het is de vraag of de Blu-ray uitgave daar recht aan doet. Gelukkig is dat het geval en zijn de kleuren en lijnen mooi. Het geheel is grotendeels met natuurlijk licht opgenomen en dat zorgt dankzij de analoge opnamemethode voor mooi beeld. De contrasten en kleuren zijn mooi en komen scherp over. Daarmee is in elk geval de beeldkwaliteit van het hoogste niveau.

De audio is ook goed, maar helaas valt het dialoog niet goed te verstaan. Dat komt omdat veel mensen vooral aan het mompelen zijn en daardoor moet je, hoe hard je het geluid ook zet, wel erg goed opletten. Daar staat tegenover dat het een bewuste keus is geweest, dus of het echt erg is dat het dialoog niet goed te volgen is, is aan de kijker. De omgevingsgeluiden zijn goed te horen, net als de muziek als die er is. Dat soort zaken maken de audio wel goed uitgebalanceerd, dus daar valt gelukkig weinig over te klagen.

Extra's

Op de achterkant van de uitgave staat te lezen dat er een aantal exclusieve Blu-ray featurettes tussen zitten. Maar heel bijzonder zijn die niet, dus daarvoor hoef je de uitgave niet aan te schaffen. De eerste featurette is niets meer dan een promo, met de titel Los Paranoias. Datzelfde geldt voor Shasta Fay en The Golden Fang. Verder is er een verwijderde scène met de titel Everything in this Dream en die had prima verwijderd mogen blijven. Kortom: voor de extra's hoef je het niet te doen.

Conclusie: Sterke uitgave van een wat verwarrende film, maar met matige extra's.

De nieuwe film van Paul Thomas Anderson werd wat gemengd ontvangen en was ook aan de box office geen groot succes. Toch heeft Warner duidelijk kosten noch moeite bespaard voor de beeld- en audiokwaliteit van de film. Daar valt vrijwel niks over te klagen, op de dialoog na die vaak niet goed te volgen is. Verder zijn de speciale Blu-ray extra's niet heel interessant, omdat het bovenal promo's bevat.