Blu-ray

Blu-Ray Review: Chappie

Uitstekende schijf van de vermakelijke derde sci-fi film van Neill Blomkamp.

door Bram de Groot op 31.07.2015 om 15:02 in Blu-ray

Regie: Neill Blomkamp | Cast: Sharlto Copley (Chappie), Dev Patel (Deon Wilson), Ninja (Ninja), Yo-Landi Visser (Yolandi), Hugh Jackman (Vincent Moore), e.a. | Speelduur: 120 minuten | Bioscooprelease: 4 maart 2015 | FilmTotaal recensie: Chappie

Eerder dit jaar introduceerde Neill Blomkamp de sci-fi actiekomedie Chappie, een film in de stijl van zijn eerdere films District 9 en Elysium. Ondanks de zeer knap gemaakte visuele effecten en leuke rollen van de gemêleerde cast werd de film erg wisselend opgepakt door de critici en het publiek. Duidelijk een film die je leuk vindt, of juist niet.

Gezien de score op Roten Tomatoes waren de critici nog het minst onder de indruk. Het publiek waardeerde Chappe een stuk meer, maar aan de bioscoopkassa werd 'slechts' zo'n $100 miljoen opgehaald. Ondanks dat de film daarmee waarschijnlijk (net aan) uit de kosten is gekomen, noteerden Blomkamps eerdere films een stuk beter; het $30 kostende District 9 kwam tot $210,8 miljoen en Elysium, met het forse budget van $115 miljoen, noteerde $286,1 miljoen. Onlangs verscheen Chappie op Blu-Ray.

Synopsis

In de toekomst wordt misdaad met behulp van robots bestreden door een brute politiemacht. Eén van deze robots wordt gestolen en opnieuw geprogrammeerd waardoor hij de eerste robot wordt die zelf kan nadenken en gevoelens heeft. Wanneer deze androïde, genaamd Chappie, gekidnapt wordt door criminelen vormt hij al snel een bedreiging voor de politiestaat. Alle middelen worden ingezet om hem te vernietigen en te voorkomen dat er meerdere soortgelijke robots worden geproduceerd.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Chappie flink "rotten" met 31 procent. De IMDb noteert flink beter met een 7,0 bij ruim 113 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi film met een 6,8 (Stem zelf). FT-recensent Fabian Melchers kwam tot vier sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Dev Patel speelt een sterke en overtuigende rol in de film, evenals Sharlto Copley. Ook de relaties die Chappie onderhoudt en de ontwikkelingen die hij hierdoor doormaakt, met name die met 'moeder' Yo-Landi, zijn vaak erg interessant. Ondanks dat Die Antwoord niet de beste acteurs zijn zorgen ze wel voor een aangenaam vreemde input in de film welke ik toch wel boeiend vond,... - Shifty777

Box Office

Het productiebudget van Chappie bedroeg zo'n $49 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de sci-fi actiefilm een matige $13,3 miljoen en eindigde op een te zwakke $31,6 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een betere $102,1 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 4 ton in dollars.

Film: Chappie | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Alternatief einde | Chappie tot leven wekken: de visual effects | Chappie: de hippe professor | De kunst van Chappie | Houdt het "Gangster" - achtig | Jozi: de echte stad en een sci-fi omgeving | Losgeslagen Robot: stunts en special effects | Robotica in het echt | Uitgebreide scene | Van Tetra Vaal naar Chappie | Wapenwedloop: wapens en robots | EAN: 8712609647372 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Chappie zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daaromheen een vergelijkbare sleeve. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een flink aanpaste versie van deze filmposter.

Beeld & geluid

Visueel levert regisseur Neill Blomkamp en zijn crew een fantastische prestatie af. De VFX zijn van de bovenste plank en passen prima in de grauwe omgeving van Johannesburg. In High Definition pakken de beelden zeer sterk uit. De visuele effecten zijn amper te onderscheiden van de echte beelden. Een bijkomend voordeel is dat het beeld uiterst scherp is en de kleuren pakkend. Prima schijf dus. De geluidstrack komt in de vorm van een standaard DTS-HD 5.1 track die overigens voldoende surround effects laat horen, naast de muzikale ondersteuning van Hans Zimmer en uiteraard Die Antwoord.

Extra's

Chappie heeft flink wat extra's gekregen. Veelal zijn deze niet heel diepgaand, maar het geheel is wel gevarieerd. Zo wordt er gekeken naar de opnamelocaties in Johannesburg, het originele verhaal (de korte film "Tetra Vaal", zie onder) en de Zuid-Afrikaanse "zef" lifestyle. Daarnaast is er uiteraard volop ruimte voor de visual effects en de vele robots - uiteraard ook Chappie - en kan er gekeken worden naar een zeer vermakelijk alternatief einde en een verlengde scène.

Redelijk gewaagde sci-fi film, op een prima Blu-Ray uitgave

Chappie is vooral een kleine sci-fi film met grootse visual effects. Het verhaal is wat matig en de acteerprestaties zijn af en toe bijzonder zwak, zelfs van Hugh Jackman. Toch weet de robot Chappie de film te redden door de aandoenlijke stem van Sharlto Copley en het menselijke karakter. Erg mooi gedaan. Regisseur Blomkamp mag zich met zijn Alien-film echt gaan bewijzen, aangezien die franchise een behoorlijke fanbase heeft.

Deze Blu-Ray uitgave is compleet, met een uitstekend beeld en heerlijk geluid, aangevuld met een aantal fraaie en vermakelijke extra's. Must-have voor de fan van de vermakelijke sci-fi film. Hieronder WIRED's VFX breakdown van Chappie':