Interview met Benicio del Toro

De acteur spreekt uitvoerig over zijn rol in misdaadfilm Sicario.



Benicio Del Toro gaat in Sicario samen met Emily Blunt en Josh Brolin het gevecht aan in de oorlog tegen drugs. FilmTotaal sprak de uiterst charismatische acteur in Toronto tijdens het filmfestival over gefocust blijven op de set, werken met Emily en hoe hij zijn rollen kiest. Morgen volgt het laatste interview uit onze Sicario-serie. Dan met Josh Brolin.




Wat zorgde ervoor dat je deze rol in Sicario wilde spelen? Kwam het door het script of wilde je werken met Denis Villeneuve?

"Dat was het beide in die volgorde. Ik las het script en vond het origineel, ik vond het ook leuk om dit personage te spelen in deze wereld van drugs en de oorlog daartegen. Toen ik daarna Denis Villeneuve ontmoette, zorgde zijn enthousiasme, visie en passie voor de film ervoor dat het makkelijk voor mij was om ja te zeggen."

Heb je zelf research gedaan naar andere sicario's om het personage te begrijpen?

"Nee, want de achtergrond van deze man was te vinden in het script. Het was iemand die pijn heeft geleden door de drugsoorlog. Mijn personage is niet iemand die zonder iets is opgegroeid, is achtergelaten en zichzelf heeft opgewerkt binnen de drugswereld. Deze van mij is meer Shakespeareaans op een bepaalde manier. Deze man was goed, volgde de wet, was aanklager en zijn familie werd vermoord. Die pijn en boosheid maken hem anders dan de doorsnee sicario. Die doen het, omdat ze zo zijn opgegroeid. Die van mij weet niet hoe hij dit probleem moet oplossen en heeft uiteindelijk gekozen om dat met geweld te doen. Oog om oog en tand om tand."

Kan je iets vertellen over werken met Villeneuve?

"We zagen beiden hetzelfde personage voor ons. We hadden dezelfde visie en er was geen enkel conflict. Dat helpt. We konden discussiëren over hoe ver we ermee zouden gaan of juist hoe minimalistisch we het zouden maken. We wilden het publiek de kans geven om de verschillende lagen van zijn karakter eerst te zien, voor ze erachter komen hoe hij diep vanbinnen in elkaar zit. We werkten echt samen daarin. We hebben veel afgesproken en gepraat. Zo werkte hij ook met Emily en Josh Brolin. Het fijne vond ik dat als hij een antwoord niet wist, hij dat gewoon zei. De enige manier om er dan achter te komen, is door het samen uit te vogelen. Twee hersenen weten meer dan een en films hebben een hoop hersenen nodig om tot stand te komen. Voor mij was Denis een goede leider, die zorgde dat mensen hun A-game brachten. Hij deed het op zijn eigen manier."

Je had al eerder met Emily [Blunt] gewerkt. Hielp dat om bij deze film de energie te creëren, die tussen jullie personages aanwezig is?

"Ja, het helpt sowieso dat ik het eerder al leuk vond om met haar te werken en ik ben fan van haar. We zijn heel erg hetzelfde in het feit dat als we iets niet begrijpen, we dat gewoon aangeven. We zijn niet bang om vragen te stellen over het personage of het script en Josh [Brolin] is ook zo. Het was leuk om met acteurs te werken, die ook zo in elkaar steken en dat iedereen open stond voor input. Je voelt je dan niet voor gek staan als je vragen stelt. Dat kan ook wel eens voorkomen en dat de hele groep je aankijkt met een blik van: wat ben jij vreemd."

Als je klaar bent met een intensieve film als dit, hoe lang blijf je dat personage nog bij je dragen?

"Tot aan Toronto. Ik doe dit al een tijdje dus ik blijf niet in een personage hangen. Wat ik wel probeer, is gefocust te blijven op de film terwijl ik bezig ben. Ik laat mezelf niet teveel afleiden, ik ga niet uit of zo. Je gaat door dit beroep naar allemaal plekken, maar ik zie er niet veel van. Ik praat wel met de pers op de set. maar zie heel weinig van een omgeving van waar ik film. Ik ben daar om me te concentreren op het verhaal, ik ben er niet op vakantie. Ik maak niet zoveel films per jaar dus het minste dat ik kan doen, is mijn aandacht richten op de films die ik wel kies te maken. Ik laat daarmee mijn respect zien voor de film en de mensen die eraan meewerken. Je weet namelijk nooit hoe een film zal uitpakken, terwijl je ermee bezig bent."

Krijg je niet wel eens een voorgevoel als je ergens aan werkt, zoals Sicario, dat het waarschijnlijk een goede film zal worden?

"Er zijn momenten, dat je dat gevoel krijgt. Maar bij deze film had ik ook wel eens het idee, dat we ergens te ver waren gegaan en vroeg ik me af hoe het publiek zou reageren. Maar bij deze film was overal waar ik keek talent. Misschien wil talent graag indruk maken op ander talent. Dus iedereen werkte keihard. En dat motiveert ook weer."

Welke personages vind je het meest interessant om te spelen?

"Het is een combinatie van vragen die ik mezelf stel, voor ik besluit welke film ik maak. Is het iets dat ik al heb gedaan? Is het personage origineel? Maar ook het team eromheen beïnvloedt het, niet alleen het verhaal. En ik moet gemotiveerd zijn om het te doen. Zijn ze echt onderdeel van het hoofdverhaal, vraag ik me dan af. Ik denk dat ik het zo kan samenvatten; ik houd ervan personages te spelen die het verhaal van de film vertellen. Soms lijkt een personage niet belangrijk in het verhaal, zoals mijn personage in Sicario. En dan ineens boem boem boem, blijkt zijn verhaal naadloos aan te sluiten op waar de film in essentie over gaat."

NieuwsFilm

meest populair