Blu-Ray Review: Jurassic World

De kaskraker van 2015 (tot op heden) op de zeer nette Blu-Ray schijf.

Regie: Colin Trevorrow | Cast: Chris Pratt (Owen), Bryce Dallas Howard (Claire), Ty Simpkins (Gray), Nick Robinson (Zach), BD Wong (Dr. Henry Wu), Omar Sy (Barry), Vincent D'Onofrio (Hoskins), Irrfan Kwan (Masrani), e.a. | Speelduur: 124 minuten | Bioscooprelease: 11 juni 2015 | FilmTotaal recensie: Jurassic World

Voorafgaand aan het filmjaar 2015 waren alle ogen gericht op Avengers: Age of Ultron en het nog te verschijnen Star Wars: The Force Awakens, maar mogelijk trekt Jurassic World uiteindelijk aan het langste eind. De vierde film in de franchise brak namelijk vele financiële records en kwam wereldwijd uit op maar liefst $1,7 miljard.

De dino-film van regisseur Colin Trevorrow (Safety Not Guaranteed), met Guardians of the Galaxy-held Chris Pratt als voornaamste menselijk uithangbord, werd ook nog eens netjes ontvangen. Geen wonder ook, aangezien de film in hoofdlijnen niet veel verschilt van de klassieker van Steven Spielberg. Onlangs verscheen Jurassic World op een (3D) Blu-ray uitgave.

Synopsis

John Hammond had 22 jaar geleden een attractiepark bedacht waarin gasten konden ervaren hoe het is tussen de echte dinosaurussen. Vandaag de dag trekt Jurassic World tienduizenden bezoekers, maar achter alle attracties schuilt een iets sinisters: een genetisch gemanipuleerde dinosaurus met barbaarse trekjes. Er breekt paniek uit op het eiland, Owen en Claire moeten alle zeilen bijzetten omdat een dag in het park een gevecht is geworden om te overleven.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Jurassic World redelijk "fresh" met 71 procent. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,2 bij ruim 290 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi actiefilm iets hoger met een 7,5 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot maar liefst 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...De film zelf geeft een paar goede momenten naar de gebeurtenissen en easter eggs van de eerste film(s). De rollen, in het begin inderdaad best stereotype, maar later vond ik die toch best meevallen. Sterk spel van Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ty Simpkins en Nick Robinson. En ook Irrfan Khan vond ik best vermakelijk. De humor in de film vond ik ook echt niet verkeerd... - Ereptile

Box Office

Het productiebudget van Jurassic World bedroeg zo'n $150 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de sci-fi actiefilm een recordbedrag van $208,8 miljoen en eindigde op een waanzinnige $651,2 miljoen. Op een haar na werd de score van Titanic ($658,7) niet gepaseerd. Wereldwijd kwam de teller uit op $1,665,2 miljoen. Hiermee staat de film tot op heden op de eerste plaats in de wereldwijde Box Office Top over 2015. In Nederland haalde Jurassic World een strakke $11,1 miljoen op.

Film: Jurassic World | Discs 1 x Blu-Ray | 1 x 3D Blu-Ray | Retail release: september 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.00 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Chris & Colin Take On The World | Deleted Scenes | Dinosaurs Roam Once Again | Innovation Center Tour With Chris Pratt | Jurassic World: All-Access Pass | Welcome To Jurassic World | EAN: 5053083037130 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Blu-Ray | Met dank aan: Universal Pictures

De schijven van deze 2D + 3D Blu-Ray uitgave van Jurassic World zitten vastgeklikt in een iets dikker Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen een van de uiteenlopende filmposters.

Beeld & geluid

Universal Pictures levert een prima Blu-ray schijf. Het beeld, met een bijna beeldvullende verhouding van 2.00 : 1, ziet er goed kleurrijk uit en de scherpte is doorgaans uitstekend. Het lijkt erop dat er een lichte laag filmgrain is gebruikt, iets dat gevoelsmatig niet helemaal lijkt te passen bij de modernere uitstraling van de hoofdfilm. Uiteraard kan het ook een foutje zijn in de transfer. DIt mag de pret verder niet drukken. De uitgave is doorgaans prima en de visuele effecten blijken zelf in High Definition van het hoogste niveau.

De DTS-HD 7.1 geluidstrack levert op zeker de juiste kwaliteit. De actiescènes worden uitstekend aangevuld met prachtige geluidseffecten en uiteraard de nodige muzikale ondersteuning van Michael Giacchino (en John Williams).

De 3D-versie ziet er ook goed uit. Het 3D-effect focust zich op diepte, zoals bij menig 3D-film. Dit ziet er ook keurig ook, ondanks dat de film achteraf naar 3D is geconverteerd. Vooral waar de visuele effecten rijkelijk aanwezig zijn, werkt de 3D goed. Uiteraard blijft dit een feature die je moet liggen, maar de 3D-thuisversies gaan er de afgelopen periode zeker op vooruit, mogelijk mede omdat de post-conversies beter worden.

Extra's

Er is een leuke reeks bonusmateriaal opgenomen. De extra met de meeste inhoud is Welcome to Jurassic World. Het is een gesprek tussen Colin Trevorrow en Steven Spielberg, die in een half uur vele facetten van de realisatie van de film bespreken. Meer dino-actie tref je in Dinosaurs Roam Once Again. Zoals de titel al zegt gaat deze featurette vooral over de uiteenlopende dino's in de vierde Jurassic Park-film. In Jurassic World: All Access Pass laten Chris Pratt en de regisseur zien hoe bepaalde scènes zijn gemaakt, waarbij er leuke details worden prijsgegeven.

Minder inhoudelijk is Chris and Colin take on the World waarin Pratt en Trevorrow het hebben over de eerdere films in de franchise. Ook Spielberg komt weer ter sprake. Innovation Center Tour with Chris Pratt duurt 2 minuten en is een introductie van de nieuwe centrale hal, waarin allerlei high tech snufjes zijn verwerkt. Onder Deleted Scenes tref je zeven verwijderde - volledig afgeronde - scènes, zonder optioneel commentaar.

Heerlijk nieuw dino-avontuur; op een zeer nette Blu-ray uitgave

Het vervolg op Jurassic World is ondertussen gepland voor 7 juni 2018 en hoofdrolspelers Chris Pratt en Bryce Dallas Howard moeten terugkeren. De kans is uiteraard groot dat we weer een nieuw avontuur beleven met een T-Rex en/of raptors op een (ander) eiland of desnoods ergens in een bewoonde omgeving. Van regisseur Trevorrow zien we in 2016 het drama The Book of Henry, met namen als Lee Pace en Naomi Watts, en in 2019 zet hij een punt achter de Star Wars-sequeltrilogie met Star Wars: Episode IX.

Deze Blu-Ray uitgave van Jurassic World is zeer netjes. Het beeld bevat wel enige - vermoedelijk bedoelde - grain maar is verder prima van kwaliteit, zowel bij de 2D als 3D-schijf. De geluidstrack sluit hier naadloos op aan. De extra's zijn ook leuk voor de liefhebbers. Hieronder de online featurette 'Building the Apatosaurus' van Legacy Effects: