Blu-ray

Blu-Ray Review: Tomorrowland a.k.a. Project T

Op het gebied van beeld en geluid één van de betere Blu-ray uitgaven ooit.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Bram de Groot om 18:02 in Blu-ray

Regie: Brad Bird | Cast: Brittany Robertson (Casey Newton), George Clooney (Frank Walker), Hugh Laurie (David Nix), Raffey Cassidy (Athena), Tim McGraw (Eddie Newton), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Bioscooprelease: 21 mei 2015 | FilmTotaal recensie: Project T

Eerder dit jaar mocht Walt Disney opnieuw een flop bijschrijven. Na de "box office bombs" John Carter (2013) en The Lone Ranger (2014) wist in 2015 Tomorrowland geen voet aan de grond te krijgen. De sci-fi film van Brad Bird (Mission: Impossible - Ghost Protocol, The Incredibles) wist net aan break-even te komen met het enorme productiebudget.[/i]

Ondanks de aanwezigheid van de grote namen George Clooney en Hugh Laurie en de nog redelijk nieuwe namen Britt Robertson en Raffey Cassidy wist de film niet te overtuigen. Het ontvangst bij de critici en het publiek bleek namelijk zeer wisselend. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit er alles mee te maken dat de promotie vooraf een redelijk andere film deed voorspiegelen. In plaats van een sci-fi actiefilm bleek het een sci-fi avonturen-/familiefilm. Onlangs verscheen de film op een mooie Blu-ray uitgave.

Synopsis

Voormalig wonderkind Frank en Casey - een pientere, optimistische tiener die barst van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid - delen hetzelfde lot. Samen gaan ze op een gevaarlijke missie om de geheimen te onthullen van een mysterieuze plek die zich in een andere dimensie bevindt, en alleen bekend staat als Tomorrowland. Na wat ze daar moeten doen zal de wereld - en zijzelf - nooit meer hetzelfde zijn.

Waardering

Op Rotten Tomatoes komt Project T niet verder dan een "rotten" 50 procent. De IMDb komt iets hoger uit met een 6,5 bij ruim 78 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de sci-fi avonturenfilm zelfs nog iets hoger met een 7,2 (Stem zelf). FT-recensent Jim Pedd kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Over de hele film ligt een speciaal gevoel van spanning. Je wordt zo erg meegevoerd door het verhaal en de acteerprestaties dat je vergeet dat het een film is. Ik was van begin tot eind aan het bioscoop doek gekluisterd. Daar is cinema immers voor bedoeld. Tomorrowland bied actie, spanning, humor, emotie en een prachtige eindscène die niet beter had gekund. Laat je niet afschrikken door de matige kritieken van deze film een gaat dit zien. Een magische Disney-film met de ballen van Brad Bird.... - Roeltje

Box Office

Het productiebudget van Project T bedroeg zo'n $190 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de sci-fi actiefilm een nog redelijke $33,0 miljoen en eindigde op een zwakke $93,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een te magere $208,6 miljoen. In Nederland haalde Project T ruim 8 ton op in dollars.

Film: Project T | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.20 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Commercial Blast From The Past | De dagboeken van Brad Bird | Deleted scenes met intro's van de makers | Herinnering aan de toekomst: De persoonlijke reis door Project T, met Brad Bird | Korte animatiefilm: De oorsprong van Plus Ultra | Project T - de casting | Schitterende muzieksessies | The World Of Tomorrow Science Hour - Gepresenteerd door futuroloog David Nix | EAN: 8717418468880 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Walt Disney Studios Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Project T zit vastgeklikt in een standaard Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen een samenraapsel van onderdelen van verschillende filmposters.

Beeld & geluid

Met een prachtig en vol kleurrijk beeld knalt de film gelijk van je scherm af. De scherpte die daarbij gepaard gaat is ook fenomenaal. Zwart is mooi vol zwart, maar de details worden goed behouden. Deze transfer is misschien wel een van de betere ooit gezien. Het geluid wordt aangeleverd in de vorm van een DTS-HD 7.1 track en deze klinkt ook zeer goed! Met de nodige surround effects en helder vol geluid is dit een uitstekende aanvulling op het beeld.

Extra's

Het bonusmateriaal varieert in onderwerpen en is een leuke reeks geworden. De meeste inhoud wordt voornamelijk aangeleverd in de vorm van drie kortere featurettes. De eerste is Herinnering aan de toekomst: De persoonlijke reis door Project T. In zo'n 7 minuten is voornamelijk Brad Bird aan het woord. Onder begeleiding van beelden van onder meer de pre-productiefase en het oude Disneyland wordt er een link gelegd tussen het verleden, heden en de toekomst (in de film). Project T - de casting gaat uiteraard over de cast en hun rollen en Schitterende muzieksessies staat stil bij de totstandkoming van de filmmuziek, samen met componist Michael Giacchino. The World Of Tomorrow Science Hour is outtake van de fictief educatief programma van Walt Disney.

En dan zijn er nog twee korte 'dagboek'-video's van Brad Bird te zien en de korte animatiefilm The Origins of Plus Ultra. Afsluitend is er een korte faux reclameboodschap te zien die ook in de hoofdfilm opduikt en kun je kijken naar een aantal verwijderde scènes, ingeleid door Bird. De inleiding is erg zinvol en tevens erg aardig gedaan aangezien we tijdens het commentaar beelden zien van de bijhorende behind-the-scenes. Zeker even kijken als je van de film hebt genoten.

Duidelijk een ander soort film dan je zou verwachten; op een uitstekende Blu-ray

Mocht de film van Brad Bird anders zijn geïntroduceerd, dan zou de critici en het publiek de film waarschijnlijk ook anders hebben gewaardeerd. Wat wel vreemd is, is dat Walt Disney zo'n enorm budget heeft toegekend aan een avonturen-/familiefilm, gericht op een jongere doelgroep. De film is ook zeker niet slecht en zelfs erg aardig als sci-fi kinder-/jeugdfilm. Brad Bird werkt ondertussen aan The Incredibles 2, te verschijnen in 2019.

Deze Blu-Ray uitgave van Project T is zeer netjes met daadwerkelijk prachtig beeld en geluid en een leuke variërende reeks bonusmateriaal. Een echte making-of ontbreekt echter wel. Hieronder de VFX breakdown-featurette van WIRED: