Blu-Ray Review: Straight Outta Compton

Klasse biopic over N.W.A. op een sterke Blu-ray uitgave.

Regie: F. Gary Gray | Cast: O’Shea Jackson Jr. (Ice Cube), Corey Hawkins (Dr. Dre), Jason Mitchell (Eazy-E), Neil Brown Jr. (DJ Yella), Aldis Hodge (MC Ren), Paul Giamatti (Jerry Heller), Keith Stanfield (Snoop Dogg), R. Marcos Taylor (Suge Knight) e.a. | Speelduur: 146 / 166 minuten | Bioscooprelease: 3 september 2015 | FilmTotaal recensie: Straight Outta Compton

Voor wie van hip-hop houdt en de jaren 80 en 90 bewust heeft meegemaakt, moest met enige verbazing de eerste berichten hebben gelezen dat er een biopic in de maak was rond N.W.A., de pionierende rapgroep met namen als Ice Cube, Dr. Dre en wijlen Eazy-E. Na het zien van de trailer zal menigeen de verbazing hebben omgezet naar nieuwsgierigheid. En gelukkig bleek F. Gary Gray's Straight Outta Compton een van de betere en anders vermakelijke muzikale biopics ooit gemaakt.

De film opende met een waanzinnige score - ruim $60 miljoen - aan de Noord-Amerikaanse bioscoopkassa, nadat het al bejubelend werd ontvangen door de critici. Straight Outta Compton wist onlangs opnieuw het nieuws te halen, aangezien er slechts één Oscarnominatie was, voor de witte scriptschrijvers. Onder meer deze constatering zorgde ervoor dat de lijst met Oscarnominaties flink werd bekritiseerd. Onlangs verscheen de fraaie biopic op Blu-ray, inclusief een Director's Cut-versie.

Synopsis

In 1987 gebruikten vijf jonge mannen openhartige teksten en hardcore beats om hun frustraties en woede over hun leven in één van de meest gevaarlijke buurten van Amerika te uiten en creëerden hiermee een machtig wapen: hun muziek. Deze culturele rebellen vormden samen de N.W.A. Met hun muziek, attitude en talent vochten ze tegen de autoriteiten die hen onder de duim wilden houden. In hun teksten vertelden ze de waarheid over het leven in de hood en begonnen ze een sociale revolutie die nog steeds invloed heeft op de hedendaagse samenleving.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Straight Outta Compton smakelijk "fresh" met 88 procent. De IMDb noteert eveneens een nette 8,0 na ruim 76 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de muzikale biopic met een 8,3 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Echt een masterpiece. Een film die de tijd neemt om een goed verhaal neer te zetten. Op Youtube vind je meeste "waar gebeurde" scenes terug en in deze film hebben zij het tot leven gebracht! ...Ik heb er enorm van genoten. Mensen van jaren 80-90 zoals ik gaan zeker genieten van de soundtrack in de film... - Pmw84

Box Office

Het productiebudget van Straight Outta Compton bedroeg zo'n $28 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de NWA-biopic een voortreffelijke $60,2 miljoen en eindigde op een sterke $161,2 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een mooie $200,4 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een klein miljoen in dollars.

[/url]

Film: Straight Outta Compton | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Deleted Scenes | Deleted Song Performance | N.W.A. The Origins | Impact | Director's Journey | The Streets: Filming in Compton | N.W.A Performs in Detroit | Becoming N.W.A. | Audiocommentaar | EAN: 5053083057442 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Straight Outta Compton zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de [url=http://www.impawards.com/2015/straight_outta_compton_ver8.html]filmposters
.

Beeld & geluid

Deze Blu-ray uitgave van Straight Outta Compton is erg fraai met prachtige kleuren, een fantastische scherpte van de close-ups en de meer ruimtelijke scènes en weinig tot geen storende grain. Ook de meer donkere delen in het beeld behouden zeer netjes de details. Al met al een prachtige weergave! De geluidstrack is wat standaard met een DTS-HD 5.1 track. Je zou verwachten dat er een Dolby Atmos of DTS-HD 7.1 track meegeleverd zou worden. Hier zal menigeen waarschijnlijk niet enorm mee zitten, aangezien je daarvoor ook over de juiste apparatuur moet hebben. De geluidstrack zelf klinkt overigens uitstekend en het geluid mag uiteraard wat harder als de hip-hop van N.W.A. je bevalt.

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal is breed georiënteerd en absoluut de moeite waard, ondanks dat het allemaal niet heel omvangrijk blijkt. Logischerwijs werkten de echte N.W.A.-leden ook mee aan de achtergrondvideo's over onder meer enkele scènes, de historische lading en het vinden van de juiste cast. Vooral The Streets: Filming in Compton en Becoming N.W.A. zijn aardig om even te kijken. En als je dan toch bezig bent, neem dan de rest gelijk mee. Al met al duren de extra's een klein half uur. Wil je diepgaande info, dan stem je af op het audiocommentaar van regisseur F. Gary Gray.

Buiten het bonusmateriaal om is de 'Director's Cut' van de film te bekijken. Deze duurt maar liefst 20 minuten langer. De film verschilt niet enorm van het origineel, al zijn er wel meer scènes met aanvullend dialoog en iets meer personageontwikkeling. Ook zijn er compleet nieuwe scènes die niet te zien waren in de bioscoopversie, die ook op de schijf staat.

Zeer sterke biopic; zeker als je N.W.A. hoog hebt zitten; op een prima Blu-ray uitgave

F. Gary Gray wist de afgelopen jaren niet echt op te vallen. Zijn grootste titels leverde hij alweer 10 jaar geleden of eerder af. Met Straight Outta Compton is hij echter weer helemaal terug. De betrokkenheid van onder meer N.W.A.-leden en producenten Ice Cube en Dr. Dre zal de film overigens ook veel goed hebben gedaan. Ondertussen zou Dogg Pound 4 Life in ontwikkeling zijn en deze gaat over de opkomst van rappers als Snoop Dogg en Tupac. Regisseur Gray mag de regie op zich nemen van Furious 8, te verschijnen in 2017.

Deze Blu-ray uitgave is sterk, met prima beeld en geluid en een mooie reeks - wat kort - bonusmateriaal. Hieronder kun je kijken naar de online featurette 'Fab 5 Freddy: Tribute to Eazy-E':