Blu-Ray Review: Vacation

Aardige HD-uitgave van deze toch best grappige reboot/sequel.

Regie: John Francis Daley | Jonathan M. Goldstein | Cast: Ed Helms (Rusty Griswold), Christina Applegate (Debbie Griswold), Skyler Gisondo (James Griswold), Steele Stebbins (Kevin Griswold) e.a. | Speelduur: 99 minuten | Bioscooprelease: 10 september 2015 | FilmTotaal recensie: Vacation

De sequel-/remake-/rebootwoede van Hollywood greep verleden jaar ook de National Lampoon-reeks in zijn kladden door een nieuwe versie te maken van Harold Ramis' National Lampoon's Vacation uit 1983. De succesvolle komedie met onder meer Chevy Chase werd onder handen genomen door de nieuwkomers John Francis Daley en Jonathan M. Goldstein. De helden in Vacation moesten Ed Helms en Christina Applegate worden.

Ondanks de medewerking van onder meer Chevy Chase werd de film een minder groot succes dan Warner Bros. waarschijnlijk had gehoopt. Desondanks noteerde de wisselend ontvangen revival-komedie bijna $105 miljoen aan de wereldwijde bioscoopkassa. Onlangs verscheen Vacation op Blu-ray.

Synopsis

Rusty Griswold en Debbie Griswold en hun kinderen gaan op pad voor een noodlottig avontuur. In de voetsporen van zijn vader en om de familiebanden weer meer kleur te geven, verrast Rusty Griswold zijn vrouw, Debbie, en hun twee zonen met een reis dwars door Amerika. Het uiteindelijke doel van deze reis is een bezoek aan Amerika's favoriete familie attractiepark, Walley World, maar onderweg komen ze in de meest bizarre situaties terecht.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Vacation onsmakelijk "rotten" met slechts 27 procent. De IMDb noteert een modale 6,2 na ruim vijftigduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de R-rated komedie met een 6,0 (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema kwam tot 2 sterren naar aanleiding van haar recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

De film kenmerkt zich inderdaad mede door plas-en-pieshumor; daar moet je nu eenmaal van houden. Wat ik vooral leuk aan de film vond, was dat de grappen soms echt grof waren... écht grof... Het doel van deze film is vermaak en vermaak alleen. En deze film heeft mij kostelijk vermaakt. Ik vond het een goede comedy, ik heb er smakelijk om gelachen en ik raad mensen wél aan om naar deze film te gaan, want hij is wél leuk! - Ganon

Box Office

Het productiebudget van Vacation bedroeg zo'n $31 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende de komedierevival een redelijke $14,7 miljoen en eindigde op $58,9 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een mooie $104,6 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een kleine 9 ton in dollars.

[/url]
Film: Vacation | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Duits | Extra's: Return to Walley World | The Griswold Odyssey | Gag reel | Deleted scenes | EAN: 5051888220566 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Warner Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Vacation zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een van de [url=http://www.impawards.com/2015/vacation_ver2.html]filmposters
.

Beeld & geluid

Op de beeldkwaliteit van deze komedie, met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1, valt bijzonder weinig aan te merken. De kleuren zijn natuurlijk en vol, de scherpte is bijzonder netjes en er zijn geen gekke dingen te zien. Prima! De DTS-HD track is verder niet zo opvallend, al zijn er wat surround effects waarneembaar. De track focust zich echter vooral op de dialoog en muzikale ondersteuning.

Bonusmateriaal

Naast een gag reel en wat verwijderde scènes bevat de schijf twee featurettes die wat meer diepgang trachten te brengen over de totstandkoming van de reboot. In Return to Walley World wordt er stil gestaan bij het feit dat het nog niet zo simpel is om de franchise nieuw leven in te blazen. The Griswold Odyssey staat stil bij heel wat zaken, met de opvallende auto, het studentenhuis, de inbreng van Chris Hemsworth en nog veel meer. Aardig bonusmateriaal, maar verder niet heel diepgaand. Net als de film dus.

Vermakelijke onzin, op een basic Blu-ray uitgave

Voor wie National Lampoon's Vacation niet kent en gewoon een avondje wil lachen, kan zich met Vacation waarschijnlijk prima vermaken. Iets wat in de film zelfs bijna letterlijk gezegd wordt. De komedie heeft gelukkig voldoende geslaagde grappen en de acteurs vallen ook niet echt uit de toon. Ondanks dat er kort over werd gesproken, valt te betwijfelen of er een vervolg komt. Misschien over 30 jaar...

Deze Blu-ray uitgave is netjes, met prma beeld en geluid en wat bonusmateriaal. Hieronder kun je kijken naar de online featurette 'Kevin & James':