Blu-Ray Review: Everest

Mooie uitgave met prima bonusmateriaal!

Regie: Baltasar Kormakúr | Cast: Jason Clarke (Rob Hall), Josh Brolin (Beck Weathers), John Hawkes (Doug Hansen), Michael Kelly (Jon Krakauer), Jake Gyllenhaal (Scott Fischer), Naoko Mori (Yasuko Namba), Keira Knightley (Jan Arnold), Robin Wright (Peach Weathers), Emily Watson (Helen Wilton), Sam Worthington (Guy Cotter), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Bioscooprelease: 17 september 2015 | FilmTotaal recensie: Everest

Met weinig memorabele titels als Contraband en 2 Guns achter zijn naam, waagde regisseur Baltasar Kormakúr zich aan Everest, een film over een dodelijke beklimming van de Mount Everest. Met namen als Jason Clarke, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, Keira Knightley en Sam Worthington beschikte hij ook over een talentvolle cast. Het kon ook niet anders dan dat de film een succes zou worden.

De ontvangst viel uiteindelijk toch iets tegen en gezien het eindresultaat is dit ook wel te verklaren. De wereldwijde omzet bleek uiteindelijk passend: ruim $200 miljoen. Universal Pictures bracht de film onlangs uit op Blu-ray.

Synopsis

Ondanks waarschuwingen over een grote storm die voorspeld is, gaan twee teams op klimexpeditie naar de top van de Mount Everest. Een team staat onder leiding van gids Rob Hall, het andere team wordt geleid door Scott Fischer. Journalist Jon Krakauer gaat mee om verslag te doen van de klim. De bergbeklimmers krijgen te maken met de meest barre weersomstandigheden wanneer hun levenslange obsessie om de top van de Everest te bereiken verandert in een adembenemende strijd om te overleven.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Everest goed "fresh" met 72 procent. De IMDb noteert een vergelijkbare 7,1 na ruim 101 duizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama ook met een 7,1 (Stem zelf). FT-recensent Jelle Fastenau kwam tot 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

...Er zitten verrassend veel schokkende, en benauwde scenes in. Deze film gaat niet over victorie, het gaat over pijn verdriet, opoffering en... het vreselijk koud hebben. Een beklemmende, verrassend meeslepende film die nog wel in je hoofd blijft ronddwalen met een paar twists die je niet aan zult zien komen... - Roeltje

Box Office

Het productiebudget van Everest bedroeg zo'n $55 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het drama $13,2 miljoen en eindigde op een magere $43,4 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een prima $203,4 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op een redelijke $1,4 miljoen.

[/url]
Film: Everest | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels Dolby True Atmos | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Audio Commentaar | A Mountain Of Work | Aspiring To Authenticity: The Real Story | Learning To Climb | Race To The Summit: The Making Of Everest | EAN: 5053083057411 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Everest zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een aangepaste versie van de [url=http://www.filmtotaal.nl/foto.php?film=27481&id=25367]filmposter
.

Beeld & geluid

Met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1 levert deze uitgave prima beeldkwaliteit af. De scherpte is zoals het hoort en fraai in de close-ups. De kleuren zijn netjes, maar ook - vermoedelijk met opzet - wat sober. Het beeld bevat nagenoeg geen ruis en dat maakt het plaatje helemaal compleet. Het geluid wordt afgeleverd door een Dolby Atmos geluidstrack en dat zal audiofielen onder ons goed doen. Het geluid klinkt ook daadwerkelijk fantastisch. De kou waait namelijk zo door je huiskamer.

Bonusmateriaal

Naast het audiocommentaar met de regisseur staan er vier featurettes op de schijf. De eerste is een prima Making of Race to the Summit: The Making of 'Everest' waarin veel interviews voorbijkomen met de nodige beelden vanaf de sets. Het wordt duidelijk dat ook het opnemen van de film niet altijd een pretje was. In Learning to Climb zien we hoe cast zich heeft moeten voorbereiden om te mogen bergbeklimmen, mede met de hulp van de echte Guy Cotter.

Aspiring to Authenticity: The Real Story gaat over de echte mensen en situatie. Een korte, maar prima extra voor een film over een waargebeurd verhaal. Als laatste is er A Mountain of Work: Recreating Everest. Ook een zeer aardige extra waarin uit de doeken wordt gedaan hoe de omgeving in Pinewood Studios werd nagebouwd.

Een meer dan aardig drama op eenzame hoogte; op een prima Blu-ray schijf

Met Everest levert Baltasar Kormakúr zijn beste film tot op heden af. De cast doet zijn best, maar geen van de grote namen springt er echt bovenuit. Helaas blijft bij Everest wel het gevoel achter dat er niet alles uit is gehaald. Desondanks prima vermaak over een gebeurtenis die je echt niet mee wilt maken.

Deze Blu-Ray uitgave is netjes, met prima beeld en geluid en een viertal prima extra's die je zeker even moet kijken als je hebt genoten van de hoofdfilm. Hieronder de online featurette 'Behind The Scenes' van Screenslam: