Blu-Ray Review: Dragon Blade

Mooie steelcase uitgave van deze Chinese blockbuster met grote Hollywood-namen.

Regie: Daniel Lee | Cast: Jackie Chan (Huo An), John Cusack (Lucius), Adrien Brody (Tiberius), Si Won Choi (Yin Po), Peng Lin (Cold Moon), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Bioscooprelease: geen

Dat China aan de weg timmert, ook op het gebied van filmentertainment, mag ondertussen duidelijk zijn. Niet alleen worden steeds meer Hollywood-producties in het land opgenomen, ook levert het land steeds meer grootschalige projecten op. Een van die projecten is het $65 miljoen kostende Tian jiang xiong shi, in de rest van de wereld beter bekend onder de titel Dragon Blade.

De actie-/avonturenfilm van regisseur Daniel Lee (Three Kingdoms) was in het thuisland een zeer redelijk succes, aangezien er zo'n $120 miljoen werd opgehaald. In de rest van de wereld kreeg de titel met grote (Hollywood-)namen als Jackie Chan, John Cusack en Adrien Brody beperkt de aandacht. De ontvangst door de westerse critici bleek doorgaans ook erg mager. Splendid Film bracht de film onlangs uit op een steelcase Blu-Ray uitgave.

Synopsis

Na een vreemd voorval worden Huo An en zijn mannen die de Silk Road beschermen verbannen naar Wild Geese Gate, waar zij met diverse culturen moeten samenwerken om de muur her op te bouwen. Wanneer Lucius hier met zijn uitgeputte legioen en een ziek jongetje genaamd Publius aankomt begint er een gevecht, niet wetend dat dit uiteindelijk zal leiden tot een ongekende samenwerking. Lucius bekent aan Huo An dat hij op de vlucht is voor de broer van Publius, Tiberius. Als Tiberius en zijn immens grote leger hun weg naar Geese Gate weten te vinden begint er een ongekende strijd waarin niet iedereen is, wie die zegt dat hij is.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Dragon Blade verre van "fresh" met 36 procent. De IMDb noteert nog net voldoende met een 6,1 na ruim negenduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de actiefilm met een 4,5 (Stem zelf). Dragon Blade heeft beperkt of niet in de Nederlandse bioscopen gedraaid en daarom is er geen recensie verschenen op FilmTotaal.

Box Office

Het productiebudget van Dragon Blade bedroeg zo'n $65 miljoen. In het eerste landelijke weekend in China verdiende de film $54,8 miljoen en eindigde op een meer dan redelijke $116,8 miljoen. In de States en de rest van de wereld heeft de actiefilm slechts zeer beperkt gedraaid. Wereldwijd kwam de teller uit op zo'n $120 tot $125 miljoen.

[/url]
Film: Dragon Blade | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: december 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Duits, Engels, Mandarijns DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Behind the scenes | Making of | Videoclip | EAN: 4013549066563 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Splendid Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Dragon Blade zit vastgeklikt in een fraaie en stevige steelcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor de samenvoeging van een aantal [url=http://www.impawards.com/intl/china/2015/tian_jiang_xiong_shi_ver3.html&id=25367]personageposters
.

Beeld & geluid

De schijf van Splendid Film is zeker netjes. Het beeld is goed scherp en de kleuren zijn redelijk netjes. De kleur lijkt echter zo nu en dan wel wat flets. De vraag is of dit de bedoeling is van de filmmakers. De visuele effecten zijn zo overwegend netjes en het wordt duidelijk dat er vooral is ingezet op grootse indrukwekkende shots. Het geluid wordt aangeleverd door een DTS-HD 5.1 track en ook dit komt redelijk tot goed uit de verf. Het blijkt echter wel dat er weinig tekst stond in het script en er veel ruimte geboden moest worden aan de ondersteunende muziek, dat weer allerlei mooie beelden ondersteunt.

Bonusmateriaal

Naast twee videoclips met de titels 'Song of Peace' en 'Please tell the wind to send dad home' zijn er twee featurettes te bekijken. De meest uitgebreide is de Making of. De ruim een uur durende video start met een rondleiding over de set/workshop in een enorme hangar. Ondanks dat er niets gezegd wordt is er bijzonder veel te zien, van storyboards tot haarstukken en van kleding tot uiteenlopende wapens en harnassen. Daarna wordt er ingezoomd van verschillende activiteiten. Bijvoorbeeld de on-site productie van duizenden relikwieën en veel opnames op de waanzinnige sets. Vooral Jackie Chan komt vaak in beeld tijdens de behind-the-scenes beelden. Zonder enig commentaar is het geheel wel een flinke kluif.

In het twintig minuten durende Behind the Scenes zijn veel van bovenstaande beelden gebruikt om er een geheel van te maken. Het is aardig verhaal over de totstandkoming, ook met medewerking van (producent) Jackie Chan. Ook de twee grote Hollywood-sterren komen aan het woord en zijn zoals ze zijn: lovend!

Weinig hoogstaande genrefilm voor het nog niet zo verwende Chinese publiek

Als geheel stelt Dragon Blade te weinig voor. De productie is echter groots en indrukwekkend. Dat namen als John Cusack en Adrien Brody aan dit soort titels meewerken zal waarschijnlijk nog weinig met hun behoefte hebben te maken om een goede rol neer te zetten. Het lijkt er vooral op dat de makers graag een film wilden maken met indrukwekkende beelden. En om even aan te geven waar het Chinese publiek echt voor warm loopt, hieronder de trailer van Monster Hunt. Deze film bracht in China een recordbedrag van ruim $380 miljoen op:

Deze Blu-Ray uitgave van Dragon Blade wordt netjes afgeleverd. De steelcase is fraai en er worden ook wat extra's aangeboden, waaronder de Making of met een mooie indruk op het enorme werk dat in de film is gaan zitten. Ook het beeld en geluid zijn ruimschoots voldoende. Hieronder de online featurette 'Behind The Scenes' van Far East Films: