Blood, Sweat and Bond [boekrecensie]

Blood, Sweat and Bond [boekrecensie]

Achter de schermen bij de opnames van James Bond-film Spectre.

Blood, Sweat and Bond - Behind the Scenes of Spectre

Gemaakt door: Rankin | Pagina's: 208 | Type: Hardcover | Uitgeverij: Dorling Kindersley | Release: oktober 2015 | Prijs: 17,95 | ISBN: 9-780241-207147

Over pak 'm beet twee weken verschijnt Bond-film Spectre eindelijk op Blu-ray en Dvd. De film was misschien niet zo succesvol als Skyfall aan de wereldwijde box office, maar staat alsnog ergens bovenaan de lijst van best verdienende films in de franchise. Vlak na de release in oktober, kwam uitgeverij Dorling Kindersly met een prachtig boek met artwork van de film.

Blood, Sweat and Bond telt 208 pagina’s, waarin de film in korte en goed te behappen stukken wordt ingedeeld. Sommige delen tonen de sets en grote actiescènes die opgenomen zijn en andere delen gaan kort in op de hoofdpersonen. Het boek begint uiteraard met de set in Mexico, want daar ging ook de film zelf van start.

Regisseur Sam Mendes legt hierin uit waarom de film daar begint: ”Ik wilde midden in een erg specifieke, rijke omgeving beginnen die, zoals een goede opening dat doet, de zaadjes plantte voor wat komen zou.” Het hoofdstuk laat verder vooral beelden van achter de scènes zien, zonder daar al te uitgebreid op in te gaan. Over een explosie lees je bijvoorbeeld dat de crew er zo dicht op stond, dat ze de schokgolf konden voelen.

Dat soort ervaringen spelen vaak een redelijk grote rol in de film. Heel diepgaand is het dan ook niet, maar wel interessant. Juist die ervaringen en korte vertelsels daarover bieden leuk materiaal bij de vele beelden. Daar komt bij dat elke locatie die besproken wordt, juist wel een stuk heeft waarin men ingaat op de set en de ontwikkeling daarvan. Zo krijg je toch een goede indruk van wat voor gedachten ergens achter zitten.

Verder staat het boek nog boordevol foto’s van de hoofdpersonen. Iedereen die een grote rol speelt, van James Bond (Daniel Craig) tot Moneypenny (Naomie Harris) en Oberhauser (Chrisoph Waltz) krijgen een paar pagina’s waarop hun personage in zwart-wit te zien is. Ondanks dat er dus niet gigantisch veel diepgang is, krijg je dankzij het boek wel een mooi beeld van de productie.

Dat komt niet alleen door de grote hoeveelheid shots van film én productie, maar ook door de stukjes erbij. Ter illustratie: bij de achtervolgingsscène in Rome lees je van meerdere mensen hoe de opnames plaatsvonden. Als er de dag ervoor auto’s met meer dan 120 kilometer per uur door de straten van Rome raceten, moesten die snel gerepareerd worden voor de dag erna.

Dergelijke verhalen maken Blood, Sweat and Bond een leuke blik achter de schermen. Zo hier en daar had het boek meer diepgang kunnen gebruiken, maar afgezien daarvan is het erg de moeite waard om je voor te bereiden op de release van de Blu-ray en Dvd op 2 maart.