Blu-Ray Review: The Final Girls

Blu-Ray Review: The Final Girls

Straight-to-Dvd uitgave die indruk maakt. Leuke film ook.

Regie: Todd Strauss-Schulson | Cast: Taissa Farmiga (Max Cartwright), Malin Akerman (Nancy / Amanda Cartwright), Alexander Ludwig (Chris Briggs), Nina Dobrev (Vicki Summers), Adam DeVine (Kurt), Chloe Bridges (Paula), Angela Trimbur (Tina), e.a. | Speelduur: 91 minuten | Bioscooprelease: geen

Met rollen voor actrices als Taissa Farmiga (American Horror Story), Malin Akerman (Watchmen) en Nina Dobrev (The Vampire Diaries) mag de horrorkomedie The Final Girls uiteraard niet overgeslagen worden. De straight-to-dvd titel blijkt ook erg vermakelijk en het is jammer dat de film niet meer aandacht kreeg.

De film werd geregisseerd door Todd Strauss-Schulson en naast de eerder genoemde namen zijn er ook rollen voor Alexander Ludwig, Adam DeVine en Chloe Bridges. The Final Girls verscheen onlangs in het Nederlandse schap, zowel op Dvd als Blu-ray. Sony Pictures gunde de film verhoudingsgewijs flink wat bonusmateriaal.

Synopsis

Een middelbare scholier wordt samen met haar vrienden op mysterieuze wijze getransporteerd naar een horrorfilm uit 1980. Het betreft een film waarin haar overleden moeder, een gevierde 'scream queen', een rol speelde. Herenigd met haar moeder moet ze samen met haar vrienden avances van kampbegeleiders zien te weren, de strijd aangaan met een maniakale moordenaar en een manier vinden om te ontsnappen en veilig terug naar huis te keren.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Final Girls lekker "fresh" met 72 procent. De IMDb noteert een iets mindere 6,7 na ruim veertienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de horrorkomedie ook met een 6,7 (Stem zelf). De film is niet of zeer beperkt op de Nederlandse doeken verschenen en daarom is er geen FilmTotaal-recensie verschenen.

Box Office

Het productiebudget van The Final Girls is onbekend en de film heeft zeer beperkt in de Noord-Amerikaanse bioscopen gedraaid. Eigenlijk is de film nagenoeg rechtstreeks naar het schap gegaan. In de States heeft de thuisversie op Dvd en Blu-ray tot op heden een nette $515 duizend opgehaald. Verdere financiële details zijn onbekend.

[/url]
Film: The Final Girls | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels Dolby DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | Extra's: Alternatieve eindes | 2 x Audiocommentaar | Het proces van de visual effects | Previsualisatie: Het tot leven brengen van de scenes | Productie-notities van de regisseur | Verwijderde en uitgebreide scenes | EAN: 8712609646924 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Ent.

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Final Girls zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een originelere uiting, die nog weinig wegheeft van de betere [url=http://www.impawards.com/2015/final_girls.html]filmposter
.

Beeld & geluid

Het beeld van deze low budget horrorkomedie is zeer netjes. De scherpte is ruimschoots aanwezig en de kleuren zijn zeker bewerkt, maar pakken fraai en wat kitsch uit. Ook de meer donkere scènes, die uiteraard aanwezig zijn, doen het sterk met een mooie zwart-weergave en prima detailbehoud. Ook is er geen enkele ruis aanwezig en de film doet goed filmisch aan. Het geluid focust zich in eerste instantie fors op dialoog. Als de film vordert dan komen er ook wat surround effects voorbij. Prima uitgave.

Bonusmateriaal

Naast twee tracks met audiocommentaar, één met de cast & crew en één met de schrijvers, zijn er ook wat leuke extra's aan te zetten. Zo zijn er acht verwijderde/alternatieve scènes te bekijken, indien gewenst begeleid door de regisseur. Ook zijn er voor enkele scènes de previsualisatie te zien. Erg aardig. Een volgende extra zoomt kort in op de visuele effecten in de low budget film. Via Director's Shooting Notes kan er e.e.a. gedownload worden naar de computer. Dit is niet gelukt.

Vermakelijke kleine horrorkomedie; prima Blu-ray uitgave

Er verschijnt heel wat pulp op Dvd en Blu-ray en The Final Girls is dit in basis ook. De film bewijst echter dat er ook genoeg leuks direct op schijf verschijnt. In dit geval is de film vele malen beter dan heel wat andere titels die wel een bioscooprelease krijgen. Deze Blu-Ray uitgave is opvallend netjes. De kleine titel krijgt flink wat bonusmateriaal en beeld en geluid doen het prima. Hieronder de Gag reel, via vermoedelijk Taissa Farmiga zelf: