Blu-Ray Review: Son of Saul

De opmerkelijk gefilmde Oscarwinnaar.

Regie: László Nemes | Cast: Géza Röhrig (Saul), Levente Molnár (Abraham), Urs Rechn (Oberkapo Biederman) e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 5 november 2015 | FilmTotaal recensie: Son of Saul

Met het winnen van de Oscar én Golden Globe voor Beste Buitenlandse Film is Saul fia of Son of Saul zeker een van de meest opvallende niet Engelstalige titels van 2015. Het oorlogsdrama van Hongaarse regisseur László Nemes was echter een zeer bescheiden commercieel succes, aangezien de film maar beperkt de bioscoopzalen wist te bereiken.

Het opmerkelijke gefilmde drama rond misschien wel de ziekste periode uit de wereldgeschiedenis is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Acteur Géza Röhrig, die de vader Saul speelt, speelt zijn rol overtuigend als op de voet wordt gevolgd door de camera. De film nog niet gezien? Onlangs verscheen de Blu-ray uitgave.

Synopsis

Oktober 1944, Auschwitz Birkenau. Saul Ausländer is lid van het Sonderkommando, een geïsoleerde groep Joden die verplicht wordt de nazi's te assisteren bij hun uitroeiingspraktijken. Terwijl hij er aan het werken is in een van de crematoria, ontdekt hij het lijk van een jongen in wie hij trekken van zijn zoon herkent. In het midden van de geplande revolte van het Sonderkommando beslist hij het onmogelijke te doen: het lichaam van de jongen van verbranding te redden en hem een echte eerbare begrafenis te geven.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is Son of Saul bijna compleet "fresh" met 96 procent. Slechts 7 van de 180 recensies waren niet "fresh". De IMDb noteert een mooie 7,7 na ruim veertienduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen het drama met een 7,0 (Stem zelf). FT-recensent Michelle Iwema kwam tot 4,5 ster naar aanleiding van haar recensie.

Box Office

Het productiebudget van Son of Saul bedroeg zo'n $1,5 miljoen. De film heeft in heel wat landen gedraaid, maar in weinig landen een grootse release gekregen. In de States werd er $1,8 miljoen opgehaald na bijna 19 weken te hebben gedraaid in een wisselend, maar maximaal aantal van 180 theaters. Wereldwijd werd er zo'n $5,6 miljoen opgehaald, waarvan een kleine 4 ton in dollars afkomstig is uit Nederland.

[/url]
Film: Son of Saul | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.37 : 1) | Geluid: Hongaars, Jiddisch, Duits, Pools DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | Extra's: Verwijderde Scène | Korte film 'Turelem' van Laszlo Nemes | Audiocommentaar | Trailer | EAN: 5051083106351 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Twin Pics

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Son of Saul zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is gekozen voor een aangepaste versie van de [url=http://www.impawards.com/intl/hungary/2015/saul_fia.html]filmposter
, met daarop heel wat recensie-sterren van Nederlandse media.

Beeld & geluid

De film heeft duidelijk zijn eigen stijl en Mátyás Erdély's manier van filmen (het vele meelopen/kijken met het hoofdpersonage) mag opvallend genoemd worden. Het past echter wel in de omstandigheden waar het hoofdpersoon zich in bevindt. Het is duidelijk geen situatie die je recht in de ogen durft te kijken. Tevens is de beeldverhouding aangepast naar nagenoeg 4 x 3. Hoe pakt dit uit in High Definition? Wisselend. Het beeld is namelijk erg eentonig/sober van kleur en de scherpte is niet altijd fantastisch. De donkere scènes zijn eveneens wisselend. Door de aanwezige ruis wordt het geheel nog matiger. Uiteraard is het de vraag of het voorgaande opzet is en bedoeld is of de sfeer aan te zetten. Waarschijnlijk wel, aangezien Cinéart doorgang nette Blu-ray uitgaven oplevert. Het geluid is verder prima; er is flink wat bijpassende filmmuziek te horen van László Melis. De dialoog is namelijk beperkt.

Bonusmateriaal

Het bonusmateriaal start met een verwijderde scène van twee minuten en uiteraard volgen we Saul weer op de voet. Cinéart heeft ook de korte film Türelem toegevoegd. Deze gaat over een administratief medewerkster in dezelfde tijdsperiode. De 15 minuten durende film is op een dezelfde wijze in beeld gebracht als Son of Saul.

Aangrijpende Oscarwinnaar op een nette Blu-ray uitgave

Opnieuw weet een film rond nazi-praktijken de aandacht te trekken. Dit keer worden de gruwelijkheden in de crematoria in het vernietigingskamp Auschwitz in beeld gebracht, terwijl ook de onmenselijke omstandigheden van de gevangenen en een persoonlijke missie op een aangrijpende en opmerkelijke wijze in beeld worden gebracht. Dat de film zoveel aandacht heeft gekregen in het prijzenseizoen is te begrijpen. Al valt ook te begrijpen dat de doodgewone kijkers de film anders ervaren. Deze Blu-Ray uitgave van Son of Saul is verder netjes, met gevoelsmatig wat wisselend beeld en prima geluid en zelfs wat bonusmateriaal. Hieronder een online video van Variety, over de cinematografie: