Blu-ray recensie: 'Carol'

Blu-ray recensie: 'Carol'

Mooie uitgave van een van de beste films van vorig jaar.

Regie: Todd Haynes | Cast: Cate Blanchett (Carol Aird), Rooney Mara (Therese Belikte), Kyle Chandler (Harge Arid), Sarah Paulson (Abby Gerhard), Jake Lacy (Richard Semco) | Release: 17 december 2015 | Speelduur: 118 minuten

Sinds 1997 werd er aan Carol gewerkt. Maar door de problemen met financiering, rechten, schema’s, toegankelijkheid en de lange tijd die nodig was om het script goed te krijgen, duurde het tot afgelopen december voordat de film er kwam. Niet dat het heel erg is dat het zo lang geduurd heeft: de film werd bijzonder goed ontvangen en werd door diverse critici tot een van de beste films van het jaar benoemd. Het was het wachten dus waard.

Carol is gebaseerd op het semi-autobiografische boek van Patricia Highsmith uit 1952. Toen het gepubliceerd werd, heette het boek The Price of Salt, maar in 1990 werd het opnieuw gepubliceerd, ditmaal met als titel Carol. Een paar jaar later werden de filmrechten verkocht en begon scenarist Phyllis Nagis met schrijven. Nu is de film in Nederland op Blu-ray en Dvd verkrijgbaar.

Synopsis

Het verhaal speelt zich in de jaren vijftig van de vorige eeuw af. Therese werkt in een warenhuis in Manhattan, maar droomt ervan om meer te doen met haar leven. Als ze Carol, een verleidelijke vrouw die vastzit in een mislukt huwelijk, ontmoet, slaat de vonk meteen over. Als de eerste schroom eenmaal vervaagd is, wordt hun verbondenheid al snel dieper. Maar dan komt Carols verhouding met Therese aan het licht en neemt Carols echtgenoot wraak door haar geschiktheid als moeder aan te vechten. Samen met Therese vlucht Carol daarop weg en onderneemt het duo een reis door Amerika, waar een onverwachte gebeurtenis hun leven nog meer overhoop gooit.

Waardering

We schreven het al: Carol is ontzettend goed ontvangen. De film scoorde zes Oscar-nominaties, vijf Golden Globe-nominaties en negen BAFTA-nominaties. Die vele nominaties uiten zich ook in de gemiddelde score die critici de film geven: op RottenTomatoes staat deze op een 8,6 (met een percentage van 94). Vooral de regie van Todd Haynes en de sterke cast worden geprezen. Critici schrijven volgens de site dat ”Carol de hoge standaard van het bronmateriaal weet te evenaren.”

Onze recensent Thierry Verhoeven is ook positief. Hij gaf de film in zijn recensie vier sterren en is vooral positief over het acteerwerk. Tegelijk zegt hij dat er misschien iets teveel lof was. Maar: ”dat neemt […] niet weg dat het een uiterst degelijk gemaakte productie is waarin twee van de beste actrices van Hollywood alle ruimte krijgen om hun talent te etaleren.”

Toch zien we de gewone filmkijker de film erg goede cijfers geven. Op IMDb staat deze gemiddeld op een 7m3 na 53.365 stemmen. De meeste mensen gaven een 7 (25,2%) of een 8 (23,8). Dat laatste cijfer is ook precies het gemiddelde op onze eigen filmpagina.

Box Office

Naar verluidt heeft Carol iets meer dan elf miljoen dollar gekost om te maken. Dat budget is meer dan terug verdiend, blijkt uit de box office sites. In de VS werd 12,7 miljoen dollar opgehaald en in de rest van de wereld nog een 27,5 miljoen dollar. In Nederland werd een nette 905.956 euro opgehaald. Daarmee is het de 65ste film van 2015.

Blu-ray: Carol | Discs 1 | Retail release: april 2016 | Beeld: 1.85 : 1 | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 / Frans Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8-717249-483700 | Met dank aan: Cinemien

De Blu-ray van Carol wordt aangeleverd in een reguliere keepcase, met voorop de filmposter. We zien Cate Blanchett en Rooney Mara, de hoofdrolspelers van de film. Verder ligt er voorop veel nadruk op de prijzen die de film gewonnen heeft. Achterop tref je de synopsis van de film aan en de gebruikelijke technische details. Binnen in verder een vrij sobere schijf met daarop een foto van Cate Blanchett.

Beeld & geluid

Dat de film elf miljoen dollar heeft gekost, valt terug te zien in de kostuums. Die zien er prachtig en gedetailleerd uit, iets wat je echt terug ziet in de beelden op deze Blu-ray uitgave. Details zijn haarscherp, dus de kleinste haartjes van bijvoorbeeld een bontjas zijn goed te zien. Verder zijn de kleuren mooi, maar lijken ze een beetje bedrukt. Toch is dat vermoedelijk een bewuste keuze, om de tijdsperiode beter over te brengen.

Het geluid is ook mooi, met vooral nadruk op muziek. Die hoor je goed en van alle kanten, net als geluiden van bijvoorbeeld de straat. Dialoog is verder waar nodig benadrukt.

Extra’s

Er zitten twee extra’s op deze uitgave, eigenlijk al meer dan we verwacht hadden van dit soort uitgave. Er is een making of en een reeks featurettes achter de schermen. Die gaan in op bijvoorbeeld het ontwerpen van kostuums en het overbrengen van de tijdsgeest.

Conclusie: Mooie uitgave van een van de beste films van 2015

Carol is een van de beste films van vorig jaar en heeft een prachtige Blu-ray uitgave gekregen. Niet alleen zijn de details haarscherp, waarmee de tijdsgeest van de film perfect over komt, ook is het geluid bijzonder mooi. Aangevuld met een paar leuke extra’s, is dit een fijne uitgave voor in de kast.