Blu-Ray Review: Hail, Caesar!

Blu-Ray Review: Hail, Caesar!

Het visueel mooie tussendoortje van de Coens.

Regie: Joel en Ethan Coen | Cast: Josh Brolin (Eddie Mannix), George Clooney (Baird Whitlock), Alden Ehrenreich (Hobie Doyle), Ralph Fiennes (Laurence Laurentz), Scarlett Johansson (DeeAnna Moran), Tilda Swinton (Thora Thacker en Thessaly Thacker), Frances McDormand (C. C. Calhoun), Channing Tatum (Burt Gurney), Jonah Hill (Joseph Silverman), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Bioscooprelease: 18 februari 2016 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Joel en Ethan Coen kiezen hun filmprojecten helemaal zelf uit en dat is te merken. Ze weten goed ontvangen wat meer mainstream films af te wisselen met kleinere titels die duidelijk gemaakt zijn omdat ze er zelf gewoon zin in hadden. Hail, Caesar! is duidelijk weer zo'n creatief tussendoortje van de Coens. Uiteraard zijn er genoeg grote namen, maar echt overtuigen deed de komedie alleen bij de meeste critici. Op Rotten Tomates noteerde Hail, Caesar! een certified fresh 85%.

Het $22 miljoen kostende Hail, Caesar!, alsnog goed voor een wereldwijde omzet van $63,2 miljoen, volgt een dag in het leven van Eddie Mannix, een Hollywood producer voor Capital Pictures in de jaren 1950, die dagelijks problemen oplost voor populaire acteurs en sterren in de filmindustrie. Op het moment dat superster Baird Whitlock verdwijnt moet Mannix meer doen dan een probleempje oplossen.

Film: Hail, Caesar! | Discs 1 x Blu-Ray | 1x Ultraviolet | Retail release: juni 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels, Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083063696 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Hail, Caesar! zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. In de case zit ook een code voor de Ultraviolet-versie die je kunt afspelen op verschillende portable apparaten. De schijf start op het te skippen geanimeerde logo van Universal, schakelt daarna gelijk over naar de taalkeuze en vervolgens start het hoofdmenu. Dus geen trailers of iets dergelijks.

Beeld

Met een bijna beeldvullende verhouding (1.85 : 1), duidelijk bewerkte kleuren om sfeer aan te zetten en een zeer redelijke scherpte levert Universal Pictures een prima High-Def beeld af. Toch lijken de kleuren soms iets te veel aangezet en zijn de donkere delen in het beeld te zwart, waardoor details soms wat worden weggedrukt. De aanwezige ruis bovenop het camerawerk van Roger Deakins lijkt iets te sterk aanwezig, al kan hiervoor gekozen zijn door de Coens. Een degelijke beeldkwaliteit.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD geluidstrack welke zijn werk ruimschoots naar behoren doet. De vele dialoog is prima te volgen en de filmmuziek van Carter Burwell wordt niet gehinderd om met een volle dosis uit de surround boxen te komen. Ook de omgevingsgeluiden zijn sterk aanwezig. Prima!

Bonusmateriaal

De totale speelduur van de extra's op de schijf bedraagt zo'n half uur. Hieronder wat je kunt verwachten:

• Directing Hollywood: Een standaard featurette waarin de regisseurs een veer in hun reet gestoken krijgen van de cast.
  • The Stars Align: Een wat uitgebreidere blik achter de schermen met de nodige interviews met de uitgebreide cast, onder meer over het plot van de film.
  • An Era of Glamour: Een aardige extra's over de tijd waarin de film zich afspeelt. Er wordt gefocust op sets en kledij.
  • Magic of a Bygone Era:
Deze featurette sluit aan op de voorgaande aangezien het Hollywood uit de jaren 50 wordt gesproken door cast & crew.

Een duidelijke Coen-film met mooie beelden; op een redelijke Blu-ray

Ben je Coen-fan dan ga je ook weer van deze film houden. Meerdere elementen zijn terug te vinden en het is zeer aardig om de vele sterren in de "jaren 50" te zien. Deze redelijke Blu-ray uitgave is oké, maar valt eigenlijk nergens echt op. De volgende film voor The Coens is nog niet bekend. Wel schreven en produceren ze de misdaadkomedie Suburbicon van regisseur George Clooney en met namen als Matt Damon, Matt Damon, Julianne Moore, Woody Harrelson en Josh Brolin. Te zien in 2017.