Blu-ray recensie: 'Spotlight'

Blu-ray recensie: 'Spotlight'

Een mooie uitgave van de Oscar-winnaar van afgelopen jaar.

Regie: Thomas McCarthy | Cast: Mark Ruffalo (Mike Rezendes), Michael Keaton (Walter 'Robby' Robinson), Rachel McAdams (Sacha Pfeiffer), Liev Schreiber (Marty Baron), John Slattery (Ben Bradlee Jr.) e.a. | Speelduur: 129 minuten | Release: 28 januari 2016
Spotlight was een van de kanshebbers voor de Academy Awards afgelopen jaar. De film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, gold samen met The Big Short als grootste kanshebber voor de Oscar voor de beste film en trok aan het langste eind. Mooi, want dat is als we kijken naar de reacties op de film helemaal terecht.

De film scoort op bijvoorbeeld RottenTomatoes gemiddeld een 8,8 en ook onze recensent Thierry Verhoeven was erover te spreken. Hij gaf de film een 4,5 en noemde het ”een uiterst vakkundig gemaakte film” en ”een sterk pleidooi voor wat echt belangrijk is in de journalistiek.” Ook de box office verdiensten mogen er wel zijn: de film haalde wereldwijd 88,3 miljoen dollar op, terwijl het budget ‘slechts’ 20 miljoen dollar bedroeg.

Centraal staat het verhaal van een team van onderzoeksjournalisten van de Boston Globe. Zij onderzochten ze zaak van kindermisbruik binnen de katholieke gemeenschap in Massachusetts. De onderzoeksafdeling van de krant kwam er al snel achter dat er veel schuil ging achter de zaak en de zoektocht leidde tot een uitgebreid onderzoek waarin er een veel groter probleem bleek te zijn binnen de katholieke kerk.

Media: 1x Blu-ray | Video: 16 : 9 | Audio: DTS-HD MA 5.1: Engles, Frans | Ondertiteling: Nedrlands, Frans | Retail release: 28 juni 2016 | EAN: 8-713045-247249 | Met dank aan: eOne
De Blu-ray wordt aangeleverd in een standaard keepcase. Voorop zien we de vijf hoofdrolspelers van de film en veel lof van recensenten. Achterop een uitgebreide synopsis en de gebruikelijke technische details. Schuif je de disc in de Blu-ray speler, krijg je eerst enkele trailers (die over te slaan zijn) voor nieuwe releases van eOne te zien en vervolgens het menu. Dat is vrij eenvoudig en snel navigeerbaar: je kan kiezen tussen het direct afspelen van de film en de audioinstellingen.

Beeldkwaliteit

De beelden van Spotlight zien er eigenlijk gedurende de hele film erg mooi uit. De film speelt zich veel af in kantoor-achtige omgevingen, waarin veel details te zien zijn. Die zien er fantastisch uit: denk maar aan blaadjes of boeken waarvan de randen haarscherp zijn en ook de gezichten van diverse personages zien er gedetailleerd uit: de kleinste haartjes zijn te zien. Het geheel heeft verder natuurlijke kleuren en is dus mooi om naar te kijken.

Audio

Spotlight is natuurlijk bovenal een film waarin het draait om dialoog. Dat is op elk moment van de film goed te volgen, erg belangrijk want de enige echte onthullingen komen hieruit voort. Het geheel gaat gepaard met mooie muziek, die op alle momenten een goede aanvulling vormt. Ook achtergrondgeluiden zijn goed te onderscheiden van de rest, denk maar aan kantoorgeluiden en bijvoorbeeld generieke geluiden in een restaurant.

Extra’s

Er zijn helaas geen extra’s te vinden op deze uitgave. Het was interessant geweest als er bijvoorbeeld een mini-documentaire toegevoegd was over de ervaringen van de echte mensen op wiens verhaal de film gebaseerd is. Gek genoeg zit die extra wel in de Amerikaanse uitgave van de film. Waarom ervoor gekozen is dat niet toe te voegen aan de Nederlandse uitgave is ons niet bekend.

Erg sterke uitgave van een Oscar-winnende film

Spotlight won afgelopen jaar tijdens de Oscars de prijs voor de beste film. Gelukkig heeft eOne ervoor gekozen de film een net zo goede uitgave te geven. De beelden zijn dus haarscherp en de geluiden komen geweldig uit de boxen. Dat zorgt ervoor dat Spotlight een prachtige film is om naar te kijken, met een emotioneel verhaal. Het enige echte minpunt is dat er geen extra’s op de uitgave te vinden zijn, terwijl dat bij internationale uitgaves wel het geval is.