Blu-Ray Review: Fissa

Blu-Ray Review: Fissa

De geslaagde Nederlandse 'Project X'-achtige komedie.

Regie: Bobby Boermans | Cast: Yannick van de Velde (Max), Alex Hendrickx (Ruben), Bilal Wahib (Yous), Abbey Hoes (Anna Bo), Belinda van der Stoep (Ivana), Ferdi Stofmeel (Mitchel), Hans Kesting (Conrector Dorsman), Miryanna van Reeden (Mevrouw Florijn), Arjan Ederveen (Meneer Meijer), Harry Piekema (Meneer Binnendijk), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Bioscooprelease: 5 februari 2016 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Aan een feestje zijn we zo nu en dan allemaal wel even toe, of dit nu in het weekend of in de zomervakantie is. Een moment waarop een feestje eigenlijk altijd gewenst is, is bij het behalen van een diploma. Voor regisseur Bobby Boermans was dit genoeg aanleiding om een Nederlandse Project X te maken... En gelukkig gaan alle remmen los in het geslaagde Fissa.[/b]

In Fissa, welke een Nederlands Filmfonds-bijdrage van €210 duizend kreeg en goed was voor bijna €750 duizend euro aan de Nederlandse box office, ziet de populaire Max zijn eindexamen in gevaar komen en de nerderige Ruben zijn eindexamenfeest. De twee oude vrienden slaan de handen weer in een. Tijdens een krankzinnige eindexamenperiode eindigend in een onwaarschijnlijk eindexamenfeest, leren de jongens zichzelf en elkaar pas echt goed kennen.

Film: Fissa | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Nederlands DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609647167 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Fissa zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Op de achterkant staat een quote uit de FilmTotaal-recensie: "Het is nog verbazingwekkend moeilijk voor de gemiddelde komediefilm om aan de 'vijf-keer-hardop-lachen-regel' te voldoen, maar Fissa slaagt met gemak." De schijf start op het Just Entertainment-logo en schakelt vervolgens gelijk over naar het hoofdmenu, waar alleen de hoofdstukken en de instellingen geselecteerd kunnen worden. Verder geen trailers of bonusmateriaal. De film zelf start overigens met een Nederlandstalige 'red band,' iets dat eigenlijk alleen te zien is bij trailers. Grappig.

Beeld

Just Entertainment levert een redelijk beeldkwaliteit af. De kleuren zijn mooi vol en de zwartwaarden zijn keurig. Iets minder is de licht aanwezige - vermoedelijk niet opzettelijke - ruis. De meer donkere delen in het beeld, zoals tijdens de feestjes, zijn erg netjes aangezien details voldoende bewaard blijven en de ruis niet echt storend wordt. Ook met de scherpte zit het doorgaans goed. Redelijk nette schijf voor wat betreft het beeld.

Geluid

De Nederlandse dialoog en de muzikale ondersteuning wordt aangeleverd door een standaard DTS-HD track en deze blijft niet teveel achter op de beeldkwaliteit. Heel spectaculair is de geluidstrack overigens niet. Dialoog is prima te volgen en als de muziek zijn intreden doet dan is het voor de liefhebber genieten. Veel surround effects zijn er echter niet en daarmee lijkt de track teveel een stereo-effect hebben.

Bonusmateriaal

Zoals eerdere aangegeven is er geen bonusmateriaal op de schijf van Just Entertainment. Op het YouTube-kanaal Fissa de film zijn echter voldoende filmpjes te vinden en hiervan had een selectie gerust op de schijf mogen eindigen.

Vermakelijke tienerkomedie op een basic Blu-ray uitgave

Fissa is een erg geslaagde tienerkomedie met voldoende humor en gekkigheid. Zeker aardig om even aan te zetten als je bijvoorbeeld van Project X hebt genoten. Eerder dit jaar werd door de regisseur aangegeven dat er bij een succes een tweede deel zou komen. Mogelijk zouden de mannen dan naar de universiteit gaan.