Blu-Ray Review: Gods of Egypt

Blu-Ray Review: Gods of Egypt

Nette High Definition uitgave van deze bekritiseerde bak popcorn.

Regie: Alex Proyas | Cast: Gerard Butler (Set), Nikolaj Coster-Waldau (Horus), Elodie Yung (Hathor), Abbey Lee (Anat), Courtney Eaton (Zaya), Brenton Thwaites (Bek), Geoffrey Rush (Ra), Rufus Sewell (Urshu), Chadwick Boseman (Thoth), e.a. | Speelduur: 127 minuten | Bioscooprelease: 26 februari 2016 | Recensie: 2,5 ster

Met films als The Crow, Dark City en I, Robot achter zijn naam leverde de in Egypte geboren regisseur Alex Proyas eerder dit jaar de flop Gods of Egypt af. En de film flopte niet alleen; de ontvangst was bedroevend met slechts 16 procent op Rotten Tomatoes. De hoofdrollen waren voor Gerard Butler, Nikolaj Coster-Waldau en Brenton Thwaites en Belga Films presenteerde onlangs de Blu-Ray uitgave.

In het $140 miljoen kostende Gods of Egypt, goed voor $145,7 miljoen wereldwijd, martelt en vermoordt de op macht beluste godheid Set zijn broer Osiris waarna diens zoon Horus op wraak zint. De kleine menselijke crimineel Bek geeft weinig om goden en hun gekibbel, maar mengt zich toch in de vete als hij ontdekt dat de beeldschone Zaya vervloekt is door Set.

Film: Gods of Egypt | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5412370851895 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Belga Films

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Gods of Egypt zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start op met de kijkwijzer (12 jaar), het logo van Belga Films en enkele waarschuwingen. Daarna volgen trailers van Now You See Me 2, Nine Lives en The Divergent Series: Allegiant en wordt aansluitend de film afgespeeld. Er is een hoofdmenu te raadplegen voor de extra's.

Beeld

De kwaliteit van het beeld is via deze Blu-ray uitgave ruimschoots voldoende. De kleuren zijn vol, maar ook iets verzadigd om de tijdsgeest mee te geven. Met een prima scherpte, een nette zwart-weergave en een lichte laag filmische ruis kijkt de film prima weg. De visuele effecten zijn wisselend en door het High Definition-beeld lijken de zwakkere VFX nog duidelijker zichtbaar te worden dan al het geval wat op het grote scherm. Zeker tijdens de scène met de grote slangen zijn er momenten dat de visuele effecten beter hadden gemogen.

Geluid

Het geluid en de filmmuziek van Marco Beltrami, ook bekend van zijn werk aan films als The Hurt Locker en Snowpiercer, wordt aangestuurd door een standaard DTS-HD geluidstrack. Surround effecten zijn goed waarneembaar aangezien er doorlopend dingen gebeuren rondom de omgeving van de hoofdpersonages. De surround speakers worden dus goed benut via het verdere volle geluid. Netjes.

Bonusmateriaal

• A Divine Vision: Creating a Cinematic Action Fantasy: In ruim 10 minuten wordt een blik gegeven op met name de aanloop naar de film. Via veel concept-art en de realisatie daarvan wordt uitgelegd wat de bedoelingen vooraf waren.
  • On Location: Shooting in Australia: Ondanks dat veel uit de computer is gehaald, zijn er ook opnames op locatie gemaakt, in Australië. Het valt echter op dat er echt heel veel blauwe schermen aan de pas zijn gekomen.
  • A Battle for Eternity: Stunts: In deze featurette komt Gerard Butler veelvuldig aan het woord over de vele gevechten die er plaatsvinden en hoe deze zijn opgenomen. Ook wordt er gesproken over de wapens.
  • A Window into Another World: Visual Effects: De meest interessante featurette. Deze laat in 10 minuten zien hoe de enorme lading visuele effecten voor elkaar zijn gebokst. Ondanks dat deze werden bekritiseerd is het wel mooi om te zien hoe eraan werd gewerkt.
  • Overig:
Er zijn ook featurettes te bekijken over de cast (Of Gods and Mortals: The Cast) en de de aankleding (Transformation: Costume, Make-Up and Hair). Twee verwijderde scènes vind je onder Deleted Storyboards.

Visuele bak popcorn op een mooie Blu-ray uitgave

Ondanks dat Alex Proyas in Gods of Egypt de plank nog wel eens misslaat en het acteerwerk van een bedroevend niveau is, is er wel voldoende visueel vermaak en is de zeer zwakke ontvangst misschien wat overtrokken. Het is gewoon een aardige bak popcorn voor tussendoor. Deze Blu-ray uitgave is netjes, met prima beeld en geluid en een aardige reeks bonusmateriaal.