Blu-Ray Review: Batman v Superman: Dawn of Justice (Ultimate Edition)

Met heel veel bonusmateriaal en 30 minuten broodnodige uitleg.

Regie: Zack Snyder | Cast: Henry Cavill (Clark Kent/Superman), Ben Affleck (Bruce Wayne/Batman), Jesse Eisenberg (Lex Luthor), Amy Adams (Lois Lane), Gal Gadot (Diana Prince/Wonder Woman), e.a. | Speelduur: 151 / 182 minuten | Bioscooprelease: 24 maart 2016 | Recensie: 3,5 ster

In de zomer van 2014 verschenen tijdens Comic Con al de eerste beelden uit Batman v Superman: Dawn of Justice en bijna twee jaar later verscheen het vervolg op Man of Steel (2013) in de bioscoop. Het resultaat (wisselend ontvangst, prima Box Office-score) is ondertussen bekend en met de veelbesproken verlengde "R-rated"-versie worden de fans op hun wenken bediend. De 'Ultimate Edition' duurt een verhelderend half uur langer dan de bioscoopversie en biedt ook nog eens een flinke kluif extra's.

In het maar liefst $250 miljoen kostende Batman v Superman, goed voor bijna $875 miljoen aan de wereldwijde box office, neemt Gotham City's eigen formidabele, krachtige burgerwacht het op tegen Metropolis’ meest vereerde, hedendaagse redder, terwijl de wereld worstelt met wat voor soort held het echt nodig heeft. En met Batman en Superman in oorlog met elkaar, ontstaat snel een nieuwe dreiging, waardoor de mensheid in groter gevaar is dan dat het ooit gekend heeft.

Film: Batman v Superman: Dawn of Justice | Discs 2 x Blu-Ray | Retail release: juni 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels Dolby Atmos | Ondertitels: Nederlands | EAN: 2750061063411 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Belga Films

De twee schijven (bioscoopversie / uitgebreide versie) van deze Blu-Ray uitgave van Batman v Superman: Dawn of Justice zitten vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase, met daarom heen een stevige sleeve. In de keepcase zit ook een Digital HD Ultraviolet code. Beide schijven laten nagenoeg meteen het hoofdmenu zien. Op de schijf met de bioscoopversie staan de extra's. De andere schijf bevat geen bonusmateriaal.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze High Def-uitgave van Batman v Superman: Dawn of Justice heeft een zeer filmische uitstraling. De kleuren zijn overduidelijk bewerkt om een duistere, realistische sfeer mee te geven en er is een lichte laag - hoogstwaarschijnlijk bedoelde - filmruis zichtbaar. De vele donkere beelden zijn helaas niet allemaal even overtuigend, aangezien details te fors worden opgezogen in het zwart. De visuele effecten zijn bijna niet van echt te onderscheiden; iets dat overgelaten kan worden aan Zack Snyder en zijn team VFX-specialisten. Bovenstaande geldt voor beide versies van de film.

Geluid

Warner Bros. heeft een Dolby Atmos geluidstrack meegeleverd en dit is uiteraard smullen. Met de filmmuziek van Hans Zimmer en Junkie XL wordt er een toch redelijk afwijkende en in ieder geval stevige sfeer meegegeven. Het grote voorbeeld is uiteraard de opzwepende track die te horen is als Wonder Woman in beeld komt. Zie de clip onderaan de review. Verder is dit een zeer speelse track met veel surround effects en prima te volgen dialoog.

Bonusmateriaal

• Ultimate Edition: De 30 minuten aan extra's scènes zorgen ervoor dat de ultieme versie zo'n 3 uur duurt, en dat is vrij lang voor een film. Veel van het nieuwe beeldmateriaal zijn verlengde scènes met net iets meer verhelderende dialoog. Ook zijn er nieuwe scènes, met onder meer Jena Malone als researcher Jenet Klyburn van S.T.A.T. Labs. Ook wordt er meer duidelijk over de bedoelingen van de verknipte slechterik Lex Luthor. Kortom: dit is niet zomaar een verlengde versie.
  • Uniting the World's Finest: Een blik op de introductie van de vele (nieuwe) superhelden en de wijze waarop deze een rol gaan spelen in het DCEU.
  • Gods and Men: A Meeting of Giants: In ruim 10 minuten staan cast & crew stil bij de twee superhelden die dan eindelijk gezamenlijk in een film te zien zijn.
  • The Warrior, The Myth, The Wonder: Deze gaat uiteraard over Wonder Woman. Eindelijk weer eens een echt overtuigende vrouwelijke superheld, die een aanzienlijke rol moet gaan spelen in het DCEU. In deze featurette een uitgebreide terugblik op het personage, in de comics en haar invloed op de maatschappij.
  • Accelerating Design: The New Batmobile: Met veel concept-art, beelden van achter de schermen en interviews met de crew wordt er uitgebreide blik gegeven op de totstandkoming van de nieuwe Batmobile.
  • The Empire of Luthor: De schurk van Jesse Eisenberg heeft uiteraard een eigen video. Een leuke (terug)blik op Lex Luthor.
  • Overig:Er is nog veel meer te bekijken op de schijf via een reeks kortere featurettes over de drie helden, de Batcave, de historie van Batman en Superman en de krachten en wapens van de man van staal en de duistere ridder.

Groots superheldengevecht op een uitstekende Blu-ray schijf

Mocht je van de bioscoopversie hebben genoten of wil je gewoon een iets uitgebreidere versie van Dawn of Justice zien, dan is de Ultimate Edition uiteraard iets voor jou. Er zijn veel aanvullende scènes die het verhaal beter uitlijnen. De schijf biedt gelukkig ook voldoende bonusmateriaal. Een avondje vrijaf nemen is aan te raden.