Blu-Ray Review: Eye in The Sky

Blu-Ray Review: Eye in The Sky

Eindelijk weer eens pakkende film van Gavin Hood.

Regie: Gavin Hood | Cast: Helen Mirren (kolonel Katherine Powell), Alan Rickman (luitenant-generaal Frank Benson), Aaron Paul (Steve Watts), Barkhad Abdi (Jama Farah), Iain Glen (James Willett), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Bioscooprelease: 12.05.2016 | FilmTotaal Recensie: 3,5 ster

Van Gavid Hood hebben we de afgelopen jaren niet altijd even sterke films voorbij zien komen. Denk maar aan het magere X-Men Origins: Wolverine (2009) en het wisselende Ender's Game (2013). Eerder dit jaar wist de regisseur, die bekend werd met de Oscarwinnaar Tsotsi (2005), weer eens te overtuigen met de oorlogsthriller Eye in the Sky, waarin hij Helen Mirren plaatste tussen enerzijds de voorzichtige overheid en anderzijds dodelijke terroristen.

In Eye in the Sky (RT = 95%), ook met onder meer wijlen Alan Rickman en Aaron Paul en goed voor een toch wat magere $18,7 miljoen wereldwijd, leidt kolonel Katherine Powell een geheime actie die terroristen in Kenia moet ontmaskeren. Ze maken hiervoor gebruik van drones; the eyes in the sky. Maar wanneer het team beelden krijgt van een gevaarlijkere situatie dan ze ooit gedroomd hadden, is het tijd om het plan over boord te gooien. De levens van honderden burgers staan op het spel.

Film: Eye in the Sky | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: september 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8713045248086 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Eye in the Sky zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De schijf start op met de taalselectie en na het eOne logo volgen enkele waarschuwingen en de te skippen trailers van Londen Has Fallen, Our Kind of Traitor en The BFG. Na de kijkwijzer (12) verschijnt een zeer basic hoofdmenu met de play-knop en de set-up.

Beeld

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave is ruimschoots voldoende. De scherpte is netjes, de visuele effecten sterk en het beeld bevat enige, maar zeker niet storende ruis. Iets minder lijkt de kleur. Deze is wat dof, maar dit kan uiteraard ook de keuze zijn geweest van regisseur Hood. Het blijft immers een wat duistere, schimmige oorlogsfilm. Al met al wordt de cinematografie van Haris Zambarloukos (Mamma Mia!, Thor) netjes in beeld gebracht.

Geluid

Het geluid wordt aangeleverd door standaard DTS-HD geluidstrack. Deze laat regelmatig mooie omgevingsgeluiden horen en dit wordt extra duidelijk doordat de beelden switchen tussen situaties in een binnenlocatie van het leger en de plek des onheils waar veel mensen gewoon doorgaan met hun dagelijks leven. De muzikale ondersteuning van Paul Hepker en Mark Kilian versterkt de spanning op de juiste wijze.

Bonusmateriaal

Entertainment One heeft opnieuw geen bonusmateriaal toegevoegd en dat is uiteraard jammer. Deze film was uitermate geschikt geweest voor een behind-the-scenes featurette waarin de opnames op locatie in beeld gebracht hadden kunnen worden. Online zijn gelukkig wel wat video's te vinden, hieronder een snelle featurette:

Pakkende film op een basic Blu-ray uitgave

Met Eye in the Sky weet regisseur Hood weer wat vertrouwen terug te winnen en deze doet uitkijken naar een zelfde soort type film van zijn hand. Helen Mirren speelt een personage die op haar lijf is geschreven en haar rol is samen met de dramatische ontwikkelingen het hoogtepunt van deze pakkende thriller. Helaas heeft de Blu-ray geen extra's, al is het fijn dat beeld en geluid voldoende tot goed zijn.