Blu-Ray Review: Trolls vs Storks

Blu-Ray Review: Trolls vs Storks

Twee animatieconcurrenten van verleden jaar; welke vind jij leuker?

Trolls | Regie: Mike Mitchell & Walt Dohrn | Cast (stemmen): Anna Kendrick (Poppy), Justin Timberlake (Branch), Zooey Deschanel (Bridget), Christopher Mintz-Plasse (Gristle), Christine Baranski (Chef), Jeffrey Tambor (Koning Peppy), James Cordon (Biggie), John Cleese (Koning Gristle), Russell Brand (Creek), Gwen Stefani (DJ Suki), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Bioscooprelease: 12.10.2016 | Recensie FT: 3 sterren

Storks | Regie: Nicholas Stoller & Doug Sweetland | Cast (stemmen): Andy Samberg (Junior), Katie Crown (Tulip), Kelsey Grammer (Hunter), Jennifer Aniston (Sarah Gardner), Danny Trejo (Jasper), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Bioscooprelease: 28.09.2016 | Recensie FT: 3 sterren

Afgelopen jaar verschenen er flink wat animatiefilms. Twee daarvan zijn Storks en Trolls, respectievelijk van Warner Animation Group en DreamWorks Animation. De animatiestudio's bleken flink in elkaars vaarwater te zitten, aangezien de titels bijna gelijktijdig verschenen. Financieel wist het overigens flink duurdere Trolls meer indruk te maken, maar wat betreft de ontvangst ontliepen de titels elkaar niet enorm.

Onlangs verschenen beide animatietitels op Blu-rays. We zetten ze hieronder naast elkaar en geven onderaan een oordeel.

In het $125 miljoen kostende Trolls (FT Stercijfer = 5,9), goed voor $339,5 miljoen wereldwijd, kijken de altijd vrolijke Poppy en pessimistische Branch machteloos toe hoe hun vrienden ontvoerd worden door de slechte Bergens. Hoog tijd voor de kleurrijke trollen om op avontuur te gaan en hun vrienden te redden.

In het $70 miljoen kostende Storks (FT Stercijfer = 6,2), goed voor $182,4 miljoen wereldwijd, bezorgden de ooievaars ooit de babies, maar inmiddels hebben ze zich toegelegd op pakketbezorging voor internetgigant Cornerstone.com. Zuigelingen zijn oud nieuws. Topkoerier Junior staat op het punt om promotie te maken in het bedrijf tot hij per ongeluk de babymaakmachine aanzet. Junior moet de kleine snel zien te lozen bij een gezin voor zijn baas hem betrapt en hij zijn promotie op zijn buik kan schrijven.

Trolls / Storks | Discs Beiden 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1 / 2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 en Nederlands DTS / Dolby Digital 5.1 | Ondertitels: o.a. Frans, Nederlands | EAN: 8712626054290 / 5051888227336 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Storks ook op 3D Blu-ray | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment en Warner Home Video

De schijven van deze Blu-Ray uitgaven van Storks en Trolls zitten vastgeklikt in standaard Blu-ray keepcases. Beide films zijn geschikt bevonden voor 6 jaar en ouder. Bij Storks wordt een code meegeleverd voor de Digital Ultraviolet UV versie en de uitgave van Trolls blijkt de 'Party Edition' te zijn. In de hoes zit een foldertje die het geheel een beetje uitlegt.

Beeld

De High Def-uitgave van zowel Trolls als Storks laat een prima indruk achter. Beide schijven tonen een haarscherp beeld waardoor de details van de animaties enorm opvallen. Bij Trolls vallen vooral de pluizige omgevingen en trollen op. Erg mooi gemaakt, zeker al er close-ups zijn van bijvoorbeeld de gezichtjes. Trolls heeft een wat volwassener beeld, met zelfs een lichte laag ruis voor vermoedelijk een wat filmischer beeld. Desondanks is het geheel enorm kleurrijk, iets dat bij Trolls net iets beter uitpakt.

Geluid

Beide schijven hebben een Engelstalige DTS-HD 7.1 geluidstrack en een basic Nederlandse track. Vooral bij Trolls wordt er veel gezongen. Iets dat klaarblijkelijk behoorlijk wordt gewaardeerd. Het nummer "Can't Stop the Feeling!" van Max Martin, Shellback en Justin Timberlake won al een Grammy Award en is genomineerd voor een Oscar voor beste originele lied. Uiteraard is er ook veel muzikale ondersteuning. Ook nu laten beide schijven een prima indruk achter.

Bekijk de afbeelding
Bonusmateriaal

Storks: De extra's van Storks blijken niet enorm uitgebreid. Featurettes zijn er helaas niet te vinden. Het blijft vooral bij een aantal wat basic extra's met een korte intro-video Storks: Guide to Your New Baby, de muziekvideo Kiss the Sky van Jason Derulo en een zestal verwijderde scènes en wat komisch bedoelde outtakes. Wil je diepgang dan ben je toegewezen op het audiocommentaar van de regisseurs, de editor en de verhaal-editor. Ook is er het korte intro-animatiefilmpje The Master: A LEGO Ninjago, met de stem van Jackie Chan als Sensei Wu.

Trolls: Ook bij Trolls geen enorme diepgang. Wel biedt de schijf enkele featurettes, met een (geanimeerde) blik op de belangrijkste 'sets' (Travel Through Troll Village), de ingezette stop-motion (The Potion for Stop-Motion) en de realisatie van de complete film (Creating Troll Magic). En dan zijn er nog enkele verwijderde scènes, met intro van de regisseurs. Ook zijn er wat grappige extra's met het vragenrondje Troll 2 Troll en verschillend materiaal voor de DreamWorks Animation-titels Shrek, Madagascar, How To Train Your Dragon, Kung Fu Panda, The Croods, Turbo en Home. Ook kun je de film bekijken met de Party Mode. Deze afspeelmodus laat vele songteksten zien en vraagt je om allerlei dingen (glitter, cupcakes ed.) te laten verschijnen tijdens het afspelen van de film.

Trolls de betere schijf; Storks de iets betere insteek

Beide animatiefilms zijn duidelijk gericht op een wat jonger publiek. Zo sterk als bij de titels van Pixar en Walt Disney blijken de verhalen en grappen niet te zijn, maar er valt zo nu en dan best te lachen. Storks weet iets meer te vermaken door de originelere insteek, zonder direct zichtbare commerciële bijbedoelingen. De schappen liggen uiteraard vol met Trolls-bekers, stickers en poppetjes. De Blu-ray van Trolls is echter weer wat netter, vooral doordat er interessantere extra's te bekijken zijn.

De poll is geëindigd, je kan niet meer stemmen.