Al heel wat jaren trachten de filmstudio's beweging te krijgen in de afspraak dat bioscoopfilms pas na ongeveer drie maanden verspreid kunnen worden via Dvd, Blu-ray en VoD. Enige tijd terug werd het idee van de Screening Room nog gelanceerd. Door de komst van groeiende streamingdiensten als Netflix lijkt de druk nu verder toe te nemen. En fors ook.
Afgelopen week werd de kracht van de streamingdiensten onderstreept. Netflix kocht namelijk de uitzendrechten van de nieuwe film van Martin Scroseses. Variety meldt nu dat grote studio's als Universal, Paramount, Fox en Sony agressieve onderhandelingen voeren met meerdere grote bioscoopketens. De studio's willen bioscoopfilms binnen enkele weken, misschien zelfs dagen, beschikbaar maken via thuisplatforms. Dit sluit aan op het gerucht dat Warner Bros. bioscoopfilms 17 dagen na verschijning beschikbaar wil stellen aan het thuispubliek, met een prijskaartje van $50 voor 48 uur kijkrechten.
Een van de redenen waarom de studio's een kortere "window" willen is doordat de Dvd en Blu-ray verkopen ieder jaar sterk afnemen. Video on Demand is een uitermate geschikt kanaal om relatief goedkoop films te verspreiden, tegen een klaarblijkelijk fors tarief.