Blu-Ray Review: Pete's Dragon

Blu-Ray Review: Pete's Dragon

Een bijzonder waardige remake!

Regie: David Lowery | Cast: Oakes Fegley (Pete), Bryce Dallas Howard (Grace), Robert Redford (Meacham), Oona Laurence (Natalie), Wes Bentley (Jack), Karl Urban (Gavin), e.a. | Speelduur: 104 minuten | Bioscooprelease: 05.10.2016 | Recensie FT: 4 sterren

Voor wie het origineel Peter en de Draak uit 1977 kent, zal wel even met de wenkbrauwen hebben gefronst toen Walt Disney aankondigde dat er een remake zou gaan komen. Dat regisseur David Lowery aan het project werd gekoppeld werkte waarschijnlijk al verzachtend en na het zien van de eerste teaser leek het zowaar goed te kunnen komen. En dat gebeurde ook. Pete's Dragon is namelijk een echte Walt Disney-film voor iets oudere kinderen geworden. En uiteraard vermakelijk voor de oudere liefhebber.

In het $65 miljoen kostende Pete's Dragon (FT Stercijfer = 6,9), goed voor een wat matige $143,7 miljoen wereldwijd, maakt meneer Meacham al jaren kinderen blij met zijn verhalen over een woeste draak die diep in de donkere bossen van de Pacific Northwest woont. Zijn dochter Grace, die werkt als boswachter, vindt die verhalen maar ongeloofwaardig. Totdat zij Peter ontmoet. Peter is een mysterieuze jongen zonder huis en familie die samen beweert te leven met een gigantische, groene draak genaamd Elliott. De beschrijvingen die Peter over de draak vertelt, lijken verdacht veel op de draak uit de verhalen van Meneer Meacham. Daarom gaat Grace samen met haar vriendin Natalie op zoek naar de waarheid. Een zoektocht die resulteert in wonderlijke vriendschappen.

Het familie-fantasydrama werd afgelopen maand op Blu-ray uitgegeven door Walt Disney Home Video, uiteraard met een reeks extra's.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: oa. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8712609607642 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Walt Disney Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Pete's Dragon zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt gelijk de taalselectie in beeld. Na het Disney-logo volgt de teaser trailer van Beauty and the Beast en daarna het geanimeerde hoofdmenu voor onder meer de extra's.

Beeld

Zoals we van Walt Disney gewend zijn, laat deze Blu-ray uitgave een uitstekende indruk achter. De vele beelden vanuit het bos zien er meer dan prachtig uit. Niet alleen in close-ups, maar ook bij shots van de natuur zijn super scherp en strak. De kleuren lijken soms ietsjes te mat, maar ze zijn overwegend natuurlijk en voldoende kleurrijk. Ook de visuele effecten van de draak Elliot zijn doorgaans van een hoog niveau. Je kunt werkelijk de haartjes tellen. Prachtig!

Geluid

Het geluid wordt aangestuurd door een Engelstalige DTS-HD 7.1 track. Deze laat de nodige indruk achter, met fraaie surround effects en omgevingsgeluiden. Dit kan uiteraard ook niet anders in een bos met veel geknisper en geluiden van vogeltjes. De muzikale ondersteuning wordt aangeleverd door Daniel Hart, die ook samenwerkte met de regisseur aan zijn Ain't Them Bodies Saints. De muziekkeuze is ook uitstekend. Aangezien de film met een Nederlands gesproken versie in de bioscoop te zien was, ontbreekt deze ook niet op de schijf. Er is ook een Vlaamse track.

Bonusmateriaal

Notes To Self: A Director's Diary: Simpel gezegd een terugblik van regisseur Lowery op de realisatie van de film. Kort, maar best aardig om even te kijken. Beelden vanaf de set worden afgewisseld met beelden uit de film.
Making Magic: In een wel erg korte featurette wordt er gekeken naar de praktische en visuele effecten die zijn gebruikt om Elliot tot leven te wekken. Ondanks dat je zou denken dat de draak gebaseerd is op een hond, stonden vooral poesen centraal bij de creatie. Erg gaaf om even te zien!
Disappearing Moments: Een montage van allerlei verwijderde, alternatieve en verlengde scènes die de film niet hebben gehaald. Met commentaar van de regisseur. Het geheel duurt zo'n 10 minuten. Een mooie alternatieve manier om dit soort scènes te delen.
Welcome to New Zealand: Een korte video over het landschap van Nieuw-Zeeland; daar waar de film is opgenomen. Dit kennen we uiteraard van de LOTR-uitgaven.
Overig: En dan is er ook nog een video met bloopers te bekijken en een audiotrack met commentaar met onder meer David Lowery aan te zetten. De liefhebber kijkt ook even naar de videoclips 'Nobody Knows' van The Lumineers en 'Something Wild' van Lindsey Stirling en Andrew McMahon.

Fantastische familiefilm; prima schijf

Deze nieuwe Peter en de Draak is een waar genot. Verwacht geen super spannende fantasyfilm rond een draak; deze is duidelijk gericht op jongere kijkers. Regisseur David Lowery heeft Walt Disney in ieder geval overtuigd, aangezien hij de regie op zich mag nemen van een de live action-film Peter Pan die in 2018 moet verschijnen. Deze Blu-ray uitgave van Pete's Dragon is vooral in beeld en geluid erg goed; de extra's zijn wat karig, maar aardig om even te kijken.