Blu-Ray Review: L'Odyssée

Blu-Ray Review: L'Odyssée

De Franse oceanenheld Jacques Cousteau heeft zijn biopic.

Regie: Jérôme Salle | Cast: Lambert Wilson (Jacques Cousteau), Pierre Niney (Philippe Cousteau). Audrey Tautou (Simone Cousteau), Benjamin Lavernhe (Jean-Michel Cousteau), Laurent Lucas (Philippe Tailliez), Vincent Heneine (Albert Falco), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 05.01.2017 | Recensie FT: 3,5 ster

Het kon natuurlijk niet uitblijven. Ook de Franse oceanenheld Jacques Cousteau heeft zijn eigen biopic gekregen. De film met de titel L'Odyssée werd geregisseerd door Jérôme Salle, eerder verantwoordelijk voor titels als Largo Winch (2008) en Zulu (2013). In de biopic is uiteraard veel ruimte voor Cousteau's passie, maar er wordt ook gekeken naar zijn gezin en zijn relatie met zijn zoon Philippe. September FIlm bracht L'Odyssée onlangs uit op Blu-Ray.

In L'Odyssée / The Odyssey (FT Stercijfer = 6,2) leeft Jacques-Yves Cousteau met zijn vrouw en hun twee zonen in een prachtig huis dat uitkijkt over de Middellandse Zee. Maar Cousteau leeft voor het avontuur en gelooft met heel zijn hart in ontwikkeling en vooruitgang. Hij besluit met zijn boot Calypso de oceanen te bestuderen. In de jaren die volgen wordt Cousteau dankzij zijn ontdekkingen en de gemaakte films tijdens zijn reizen, een wereldwijde beroemdheid met grootse dromen. Terwijl de 'Koning van de zee' enkel bezig is zijn eerdere prestaties te overtreffen, ziet zijn zoon Philippe steeds meer in hoe vervuild de zee aan het raken is. Hoewel vader en zoon dezelfde liefde en passie voor de natuur delen en hun grootste avontuur ooit ze staat te wachten, is een conflict onvermijdelijk.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8718836863615 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: September Film

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van L'Odyssée zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray zie je na het logo van September Film de kijkwijzer (9 jaar), met daarna gelijk het standaard hoofdmenu.

Beeld

Het beeld van deze High Def-uitgave ziet er doorgaans zeer goed uit. De vele shots van de natuur, onder en boven water, zijn zeer scherp en worden niet of beperkt gestoord door ruis. Donkere scènes zijn soms iets minder in de detailweergave, maar dat zal de gemiddelde kijker niet echt opvallen. De kleur is verder natuurlijk en warm en hier kunnen geen woorden aan vuil gemaakt worden. Al met al heeft biedt deze uitgave een mooi filmische kijkervaring.

Geluid

De geluidstrack is standaard DTS-HD. Aangezien er veel beelden buiten zijn opgenomen, klinkt de track over het algemeen ruimtelijk, waarbij de surround speakers netjes, maar niet heel opvallend worden benut. De muzikale ondersteuning werd aangeleverd door niemand minder dan Alexandre Desplat, Oscarwinnaar voor zijn aandeel in The Grand Budapest Hotel. Het geluid van Marc Engels, Fred Demolder, Sylvain Réty en Jean-Paul Hurier werd bekroond met een César Awards.

Bonusmateriaal

September Film heeft geen bonusmateriaal op de schijf gezet, dus ook niet over de in 1997 overleden echte Jacques Cousteau. Wel zijn er trailers van L'économie du couple, Toni Erdmann en Frantz.

Basic biopic op een even zo basic Blu-ray uitgave

L'Odyssée kon geen vuist maken aan de wereldwijde bioscoopkassa's en dat was waarschijnlijk wel een tegenvaller voor de toch nog $21 miljoen kostende biopic. In Nederland werd bijvoorbeeld slechts ruim 20 duizend euro opgehaald. Toch blijven biopics aardige films, aangezien ze je een andere blik geven op de persoon die je eigenlijk alleen kent van hun drijfveer. Dit is ook het geval met The Odyssey. Deze Blu-ray uitgave is weinig opvallend, maar beeld en geluid zijn prima naar wens.