Blu-Ray Review: Passengers

Blu-Ray Review: Passengers

Met Jennifer Lawrence en Chris Pratt de ruimte in.

Regie: Morten Tyldum | Cast: Jennifer Lawrence (Aurora Lane), Chris Pratt (Jim Preston), Michael Sheen (Arthur), Laurence Fishburne (Gus Mansuco), e.a. | Speelduur: 116 minuten | Bioscooprelease: 22.12.2016 | Recensie FT: 3,5 ster

Met de twee Hollywood-talenten Jennifer Lawrence (Silver Linings Playbook) en Chris Pratt (Guardians of the Galaxy) in de hoofdrollen had de sciencefictionfilm Passengers gelijk al een enorm affiche. Tel daarbij op dat de regie in handen was van Morten Tyldum (The Imitation Game) en het kon eigenlijk niet misgaan. Ondanks een matig ontvangst onder de critici bleek het publiek een stuk enthousiaster over het eindresultaat, met een wereldwijde omzet van $300 miljoen als gevolg.

In het $110 miljoen kostende Passengers (FT Stercijfer = 7,1) worden twee passagiers tijdens een routinereis door de ruimte naar een verre kolonie 90 jaar te vroeg ontwaakt uit hun hyperslaap. Jim en Aurora zullen de rest van hun leven op het luxe ruimteschip moeten verblijven en al snel beginnen ze voor elkaar te vallen. De intense aantrekkingskracht tussen beiden valt niet te ontkennen, totdat ze erachter komen dat het ruimteschip in groot gevaar is. Met 5000 slapende bemanningsleden op het spel kunnen alleen Jim en Aurora een ramp voorkomen.

Sony Pictures Home Entertainment bracht Passengers, genomineerd voor Oscars voor Best Original Score en Best Production Design, eerder deze maand uit op Blu-Ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de reeks bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels Auro-3D (DTS-HD 5.1) | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712609648683 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Passengers zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt het logo van Sony Pictures in beeld en daarna springt gelijk het basic hoofdmenu op, uiteraard vooral voor de extra's.

Beeld

Het beeld ziet er netjes uit voor een gemiddelde High Def-uitgave, met prima kleuren en een redelijke scherpte. Ook de donkere delen in het beeld pakken prima uit. Toch had het beter gekund. Zeker als je de High Def-beelden van filmscènes in de extra's vergelijkt met de hoofdfilm. Deze lijken een stuk scherper en kleurrijker. Niet enorm, maar zeker wel beter, zeker in de close-ups. Mooi aan de film is ook het kleurverschil van verschillende ruimtes op het schip Avalon. Denk alleen al aan de bar van Arthur.

Geluid

Op de hoes staat vermeld dat er een Auro-3D audiotrack is meegeleverd. Dit blijkt een standaard DTS-HD 5.1 track te zijn. Mogelijk dat de track wel tot zijn recht komt met de juiste apparatuur. De track doet overigens prima aan, met veel surround effects en redelijk vol bombastisch geluid. Er is in het begin meer dialoog en deze is prima te volgen. De voor een Oscar genomineerde muzikale ondersteuning van Thomas Newman (Skyfall) en de geluidseffecten nemen toe naar mate ook de actie toeneemt.

Bonusmateriaal

Deleted Scenes: Bijna tien minuten aan verwijderde scènes, met de titels No New Drinks, Memory Maker, Tacos and Cocktails, Kiss in the Photo Booth, Aurora Finds Jim's Photos, Drunk Dial, Gus Reveals His Past en Gus Looks for a Solution. Er is geen commentaar van bijv. de regisseur aanwezig.

Casting the Passengers: Een blik op de passagiers Jim Preston (Chris Pratt), Aurora Lane (Jennifer Lawrence), Arthur (Michael Sheen) en Gus Mansuco (Laurence Fishburne). Cast en crew geven een blik op de personages, onder meer aan de hand van beelden van achter de schermen en een berg complimenten.

Space on Screen: The Visual Effects of Passengers: In ruim 7 minuten krijg je een blik op hoe de vele visuele effecten zijn gemaakt. Altijd leuk.

Creating the Avalon: Een mooie featurette over de realisatie van het ruimteschip Avalon en de rol die het schip speelt in de film. Mooi om even te kijken. Net als andere extra's geeft deze featurette aan hoe groots de sets zijn opgezet.

Overig: En dan kun je ook nog kijken naar On the Set with Chris Pratt (zoals de titel zegt), Outtakes from the Set (Gag reel) en Book Passage, een reeks promotionele video's met de titels Choose Your Star, Dare to Dream, Elite Suites en A Flight to Remember.

Vermakelijke sci-fi film; prima Blu-ray schijf

Met prima rollen van Pratt en Lawrence en een zeer aardige start is Passengers zeker een sci-fi film om te zien. Helaas vertaalt de film zich steeds meer naar een standaard actiefilm en dat is ook iets dat veel mensen tegenviel. Desondanks een prima film, die uiteraard beter had gekund. Maar hoe vaak is dat wel niet het geval bij blockbusters. De Blu-ray schijf is in alles een prima schijf voor de fan, al had het beeld net iets beter gekund.