Blu-Ray Review: Lion - meest aangrijpende film van 2017?

Dev Patel en Nicole Kidman leveren topwerk af.

Regie: Garth Davis | Cast: Dev Patel (Saroo Brierly), Nicole Kidman (Sue Brierly), Rooney Mara (Lucy), David Wenham (John Brierly), Divian Ladwa (Mantosh Bierly), Sunny Pawar (Saroo - 5 jaar), Priyanka Bose (Kamla), Abhisek Bharate (Guddu), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Bioscooprelease: 12.01.2017 | Recensie FT: 4 sterren

Het is misschien wel de meest aangrijpende film van dit jaar, Lion van de Australische regisseur Garth Davis. Het drama over de verdwaalde Saroo greep ook veel mensen bij de keel, en terecht. Het spel van de jonge Sunny Pawar en ook zeker Dev Patel (Slumdog Millionaire, The Best Exotic Marigold Hotel) is sterk en met prima bijrollen van Nicole Kidman en Divian Ladwa is Lion een film om niet snel te vergeten. Lion werd genomineerd voor zes Oscars, voor 'beste film', de rollen van Patel en Kidman, het script, de cinematografie en de muziek. Eigenlijk het complete plaatje.

In het $12 miljoen kostende Lion (FT Stercijfer = 7,5) komt de 5-jarig Sarroo per ongeluk terecht op een trein die hem duizenden kilometers door India voert, ver weg van zijn thuis en familie. De kleine Saroo heeft geen idee waar hij is of waar hij vandaan komt. Na wekenlang in zijn eentje te overleven in de ruige straten van Calcutta wordt de jongen opgenomen in een weeshuis en uiteindelijk geadopteerd door een Australisch echtpaar. Door een samenloop van omstandigheden gaat Saroo op zijn 30ste op zoek naar de plek waar hij jaren geleden zijn familie kwijtraakte. Slechts gewapend met Google Earth en zijn vroegste jeugdherinneringen bekijkt hij elke avond urenlang de spoorlijnen die naar Calcutta leiden, totdat hij na een jaar dat ene station denkt te herkennen.

eOne bracht Lion, goed voor zo'n $140 miljoen wereldwijd, onlangs uit op een prima Blu-ray uitgave. Hieronder een blik op de inhoud van de schijf.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juli 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Frans | EAN: 8713045248642 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment One

De Blu-ray schijf van Lion zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de cover wordt ook de 4 sterren-recensie van onze Jelle Fastenau benoemd. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnt de taalselectie, het eOne logo en de waarschuwingen. Ook zijn er trailers voor The Zookeeper's Wife, A Dog's Purpose en The Whole Truth. Na de kijkwijzer (12 jaar) verschijnt het basic hoofdmenu.

Beeld

Distributeur Entertainment One levert een Blu-ray schijf af met een mooie natuurlijke, wat sobere weergave. De kleuren blijven natuurgetrouw, al wel wat flets. De scherpte is uitstekend en dit zorgt voor een strak beeld, samen met een lichte filmische, bedoelde ruis. De mooie shots van de natuur en de menselijke wereld maakt de film een mooi plaatje, met dank aan cameraman Greig Fraser (Zero Dark Thirty, Star Wars: Rogue One). Op dit punt een prima schijf van eOne.

Geluid

De subtiele muzikale ondersteuning is net zo belang als het beeld. Deze zorgt voor extra beleving, zoals spanning en verdriet. De uitgever heeft gekozen voor een standaard DTS-HD track en dit is op zich voldoende. Zet het geluid een tandje harder en je kunt optimaal genieten van het werk van pianist Hauschka (The Boy) en Dustin O'Halloran (Breathe In).

Bonusmateriaal

eOne heeft geen extra's op de schijf gezet en dat is in dit geval wel erg jammer. De film leent zich prima voor aanvullend materiaal. Buitenlandse uitgaven bevatten wel het nodige materiaal. Hieronder de online featurette 'Story'.

Must see! Nette, maar basic Blu-ray

Lion werd terecht uitstekend ontvangen en wist van alle nominaties gelukkig ook twee BAFTA's te verzilveren. De rol van de kleine Saroo is even prachtig als schokkend en het verhaal grijpt je echt bij je strot. Zeker één van de beste beste drama's die dit jaar in de Nederlandse bioscopen zijn verschenen. Regisseur Davis werkt ondertussen aan twee films, namelijk het drama Mary Magdalene met Rooney Mara, Joaquin Phoenix en Chiwetel Ejiofor en de biopic A House in the Sky, ook met Rooney Mara.