Blu-ray review 'Kill Switch' - Nederlandse first person-sciencefiction

Met bekende Hollywood-namen.

Regie: Tim Smit | Cast: Dan Stevens (Will Porter), Bérénice Marlohe (Abigail Vos), Tygo Gernandt (Michael), Gijs Scholten van Aschat (Reynard) e.a. | Speelduur: 88 minuten | Bioscooprelease: 01.06.2017

Met de in 2009 opgeleverde korte film What's in the box? verdiende de Nederlander Tim Smit een ticket naar Hollywood. Zijn eerste wapenfeit is de sciencefictionfilm Kill Switch, gebaseerd op zijn korte film. Met namen als Dan Stevens en Bérénice Marlohe wist de "first person"-film de bioscopen slechts beperkt te bereiken. Nu is het de beurt aan de Blu-ray disc. Entertainment One bracht Kill Switch onlangs uit in High Def.

Kill Switch (FT Stercijfer = 4,4) speelt zich af in een toekomstige versie van onze wereld. Een experiment voor onbeperkte energie loopt helemaal uit de hand. Opgejaagd door drones en soldaten moet wetenschapper Will Porter zich een weg banen door de instortende wereld om een speciale box naar zijn eindbestemming te brengen, Alleen zo kan hij de mensheid in de echte wereld redden.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2017 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Engels | EAN: 8717418497156 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Entertainment Onen

De Blu-ray schijf van Kill Switch zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Bij het opstarten van de Blu-ray schijf verschijnen de taalselectie, het logo van eOne, de waarschuwing en de trailers van 2.22, de serie Designated Survivor en Detroit. Na de kijkwijzer (12 jaar) volgt het basic hoofdmenu.

Beeld

eOne levert een prima High Definition-kijkervaring op. De scherpte ziet er goed uit en de kleuren zijn modern en natuurlijk, vrij fris ook. Wel ligt er over het beeld een onnodige laag ruis. Aangezien het een sciencefictionfilm is met een beperkter budget, lijkt deze ruis ook niet bedoeld. De "first person"-scènes zijn soms nogal wild en dit kijkt niet heel lekker weg, ook doordat het beeld aan de zijkant wegtrekt. Het is voor te stellen dat sommige mensen dit als erg onprettig ervaren. Hardcore Henry deed dit een stuk beter. De visuele effecten zijn wisselend: vaak niet slecht, maar ook niet direct overdonderend.

Geluid

Entertainment One levert een standaard DTS-HD 5.1 track aan, welke het nette beeld prima aanvult. Er zijn surround effects waarneembaar en dit is ook niet raar aangezien er vooral in de "first person"-modus zich van alles afspeelt rondom het personage. Verder blijft de dialoog prima volgbaar. De Nederlandse Dries Bijlsma en Rob Peters leverden de muzikale begeleiding op.

Bonusmateriaal

Op de schijf jammer genoeg geen extra's, ook niet de korte film What's in the box? waarop Kill Switch gebaseerd is. Hieronder de embed:

Mogelijk opmaat naar meer; basic Blu-ray

Kill Switch is niet de definitieve doorbraak geworden voor Tim Smit, maar mogelijk opent zijn film wel nieuwe deuren. Hij verzorgde in ieder geval al de visuele effecten voor de Nederlandse familiefilm De Familie Slim. Volgens de IMDb heeft Smit nog geen nieuwe regieklus achter zijn naam.