Blu-ray review 'The Beguiled' - levensgevaarlijk meisjesinternaat

Nicole Kidman en haar meisjes.

Regie: Sofia Coppola | Cast: Colin Farrell (korporaal McBurney), Nicole Kidman (Miss Martha), Elle Fanning (Alicia), Kirsten Dunst (Edwina), Oona Laurence (Amy), Angourie Rice (Jane), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Bioscooprelease: 31.08.2017 | Recensie: 3 sterren

Zo nu en dan een remake tussendoor is helemaal niet erg. Zeker niet als deze door een betere regisseur wordt gemaakt. Afgelopen jaar waagde Sofia Coppola zich aan een remake van The Beguiled uit 1971 met onder meer Clint Eastwood - gebaseerd op een boek van Thomas P. Cullinan. Net als het origineel wist The Beguiled het grote publiek niet echt te bereiken, ondanks grote namen als Colin Farrell, Nicole Kidman, Elle Fanning en Kirsten Dunst.

In het $10 miljoen kostende The Beguiled gaan we terug naar de Amerikaanse Burgeroorlog in 1864 richting een meisjesinternaat in het Zuiden. De vrouwen leven afgeschermd van de buitenwereld, tot de dag waarop een gewonde soldaat wordt aangetroffen, die vervolgens wordt binnengelaten om verpleegd te worden door Miss Martha. Er ontstaat een seksueel geladen sfeer en door onderlinge dreigende rivaliteit tussen de vrouwen neemt het verhaal een onverwachte wending.

Universal Pictures bracht The Beguiled - goed voor zo'n $27,4 miljoen wereldwijd - onlangs op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.35 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 2750079223135 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Universal Pictures

De Blu-ray schijf van The Beguiled zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant wordt duidelijk dat regisseur Coppola werd uitgeroepen tot Beste Regisseur tijdens het Cannes filmfestival. Op de achterkant wordt aangegeven dat er ook een digitale versie van de film is meegeleverd (via een code) en dat er een paar extra's zijn.

Beeld

Deze film biedt iets speciaals wat betreft het beeldformaat, aangezien Coppola ervoor heeft gekozen om de film op een aangepast formaat te schieten en dit zorgt voor een vierkantere weergave. Er zijn dus zwarte vlakken aan de zijkanten te zien. Dit geeft het een wat authentieker gevoel, iets dat bijdraagt aan de tijdsgeest. Ook moet het bijdragen aan een beklemmend gevoel. Gelukkig is deze keuze voor de thuisversie behouden gebleven. Wat betreft de beeldkwaliteit valt het geheel mogelijk wat tegen, maar het lijkt erop dat Coppola met opzet gekozen heeft voor een grauwere weergave met een opvallende ruis. Het geheel wordt hierdoor mooi filmisch. De scherpte heeft er een beetje onder te leiden. Al met al een afwijkend, maar verder prima beeld.

Geluid

Het geheel draait vooral om de dialoog (naast de fraaie beelden). De beperkt gebruikte muzikale ondersteuning in The Beguiled is echter bijzonder sterk. Zeker richting het einde draagt deze bij aan de bedrukkende sfeer. Via de standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack komt het geheel verder prima tot zijn recht. Een prima track dus.

Bonusmateriaal

Op de schijf staan twee extra's, namelijk A Shift in Perspective en A Southern Style. De eerste kijkt in bijna 7 minuten naar de realisatie van de film, met veel beelden van achter de schermen en een veel toelichting van de makers, waaronder Sofia Coppola. Ook de cast komt aan het woord. De tweede featurette laat zien hoe de omgeving, het huis en de kleding zijn ontworpen, ook met bijdrages van de verantwoordelijken. Nice.

Apart kostuumdrama die je moet liggen

The Beguiled begint redelijk sterk en weet daarna de aandacht prima vast te houden. De acteerprestaties van met name de actrices zijn sterk en de film zit verder prima in elkaar, maar deze heeft wel een bepaalde sfeer en daar moet je wel in mee willen gaan. Een apart kostuumdrama voor de liefhebber. Hieronder de trailer die het geheel toch net iets spannender verkoopt.