Blu-ray review 'Kingsman: The Golden Circle' - Eggsy in het kwadraat

Matthew Vaughn trapt het gas in.

Regie: Matthew Vaughn | Cast: Taron Egerton (Eggsy), Colin Firth (Harry Hart), Julianne Moore (Poppy), Mark Strong (Merlin), Pedro Pascal (Whiskey), Channing Tatum (Tequila), Jeff Bridges (Champ), Elton John (Elton John), e.a. | Speelduur: 141 minuten | Bioscooprelease: 21.09.2017 | Recensie: 3 sterren

Matthew Vaughn rijgt de successen aan elkaar en in 2014 maakte hij zijn grootste klapper tot op heden: Kingsman: The Secret Service. Een vervolg kon niet uitblijven. Waar hij een tweede Kick-Ass aan een andere regisseur gaf koos hij ervoor om Kingsman: The Golden Circle wel zelf te regisseren. Met enkele nieuwe namen, zoals Julianne Moore en Pedro Pascal, werd dit tweede deel een vergelijkbaar financieel succes, maar deze maakte niet zoveel indruk als de kick-off.

In de $104 miljoen kostende actiekomedie Kingsman: The Golden Circle staan onze helden voor een nieuwe uitdaging. Als ze hun hoofdkwartier verliezen en de wereld gegijzeld wordt, ontdekken ze een verwante spionnenorganisatie in de VS genaamd Statesman. In het nieuwe avontuur dat de kracht en de intelligentie van hun agenten tot het uiterste zal testen, moeten deze twee geheime elite-organisaties samenwerken om een meedogenloze en gemeenschappelijke vijand te verslaan. Dit alles om de wereld te redden. Iets wat inmiddels een gewoonte is geworden voor Eggsy.

20th Century Fox bracht The Golden Circle - goed voor ruim $400 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het nodige bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | EAN: 8712626061366 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Kingsman: The Golden Circle zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de cover zien we de belangrijkste terugkerende en bestaande personages en de achterkant verklapt dat er een aantal featurettes terug te vinden zijn als extra's. Hieronder meer daarover.

Beeld

Vanaf minuut 1 wordt duidelijk dat The Golden Circle geen zin heeft in een rustige intro. Meteen start de actie met flitsende beelden en de nodige visuele effecten. Op wat rust momentjes na, gaat dit de gehele film zo door. Via deze High Definition-uitgave ziet deze tweede Kingsman er gelukkig (en eigenlijk als verwacht) prima uit. Het beeld is werkelijk haarscherp en er is geen enkele sprake van ruis. Wat op momenten een stuk minder is, zijn de visuele effecten. Sommige lijken bijna echt, maar andere effecten lijken nog niet helemaal af. Dat laatste is erg jammer. Met deze Blu-ray uitgave is echter niet mis. Keurig zelfs!

Geluid

De muzikale ondersteuning speelt opnieuw een belangrijke rol. In de aftrap is dit gelijk te merken als de helse rit met de "Kingsman-taxi" wordt begeleid door "Let's Go Crazy" van Prince. Die combo doet je het geluid bijna iets zachter zetten. De geluidstrack die het geheel laat horen is DTS-HD 7.1 en dit zorgt ervoor dat de mensen met een grotere opstelling extra kunnen genieten van het surround effect, iets dat uiteraard volop aanwezig is bij deze actiefilm.

Bonusmateriaal

Fox heeft een aantal featurettes op de schijf gezet. Hieronder wat je ervan kunt verwachten:

Kingsman: Inside the Golden Circle: Dit zijn negen featurettes die bij elkaar zo'n 2 uur duren. Met de titels Distilling The Story: Kingsman Returns, Trafficker, Tailor, Southerner, Spy, Poppy's Special Guest: Elton John, Nefarious Lairs & High-Falutin' Headquarters, Suited And Booted, Weapons of Choice, Brothers In Arms, Doomsday Protocol: Visual Effects en End Game wordt er ingezoomd op het verhaal, de geheim agenten, Elton John, de verschillende hoofdkantoren, de uitrusting en wapens en de visuele effecten. Materiaal voor de ware fans van de films.

Black Cab Chaos: Anatomy of a Killer Chase: De titel geeft gelukkig aan dat de makers de openingsscène ook chaotisch vinden. Via deze featurette een diepgaande blik op de realisatie, ook met beelden van achter de schermen.

Kingsman Archives: Een galerij met foto's en concept-art.

The Secret Service in het kwadraat; prima Blu-ray uitgave

The Golden Circle is een overtreffende trap en dit is niet op alle fronten een vooruitgang. De film is op momenten erg chaotisch en de visuele effecten nemen redelijk de overhand. Toch is The Golden Circle een vermakelijk tweede deel, zeker door de introductie van nieuwe personages. Vooral Julianne Moore als de slechterik Poppy valt op. De kans is groot dat er nog een derde deel volgt, al lijkt regisseur Matthew Vaughn zijn pijlen te richten op de regie van een DC-superheldenfilm; mogelijk Man of Steel 2. Hieronder de trailer voor Kingsman 2: