Blu-ray review 'Wakefield' - Bryan Cranston op een zoldertje

Helemaal geen verkeerd idee om aan de wereld te ontsnappen.

Regie: Robin Swicord | Cast: Bryan Cranston (Howard Wakefield), Jennifer Garner (Diana Wakefield), Beverly D'Angelo (Babs), Jason O'Mara (Dirk Morrisson), Ian Anthony Dale (Ben Jacobs), e.a. | Speelduur: 109 minuten | Bioscooprelease: 20.07.2017 | Recensie: 4 sterren

Bryan Cranston, uiteraard ook bekend uit Malcolm in the Middle, heeft veel te danken aan zijn rol in de misdaadserie Breaking Bad. Sindsdien duikt hij in allerlei grotere bioscooptitels. Verleden jaar was dat onder meer in Power Rangers als Zordon, maar ook in Wakefield als een labiele advocaat. Met Robin Swicord als regisseur en Jennifer Garner als zijn vrouw werd het drama geen doorslaand succes, al was er wel een sterk ontvangst.

In Wakefield krijgt de getrouwde labiele advocaat Howard Wakefield een desastreuze zenuwinzinking. In een vlaag van verstandsverbijstering verlaat hij zijn familie en neemt zijn toevlucht neemt tot...hun zolder. Howard ontwikkelt zich tot een volleerd kluizenaar en verlaat de zolder uitsluitend 's avonds om ongezien eten te zoeken in nabijgelegen vuilnisbakken. Overdag bespioneert hij zijn familie en is er getuige van hoe angstvallig snel zij gewend raken aan een leven zonder Howard.

Dutch FilmWorks bracht Wakefield - goed voor nog geen miljoen wereldwijd - onlangs op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8719372004500| Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De Blu-ray schijf van Wakefield zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcases. De hoes bevat zowel voor- als achterop de nodige passages uit recensies. De achterkant verklapt niets over bonusmateriaal.

Beeld

De beeldweergave van deze Blu-ray uitgave van Dutch FilmWorks blijkt helaas niet van het beste niveau. Dit valt vooral op bij de meest donkere scènes, bijvoorbeeld als Cranstons Howard Wakefield zijn zoldertje betreedt. Ondanks de donkere beelden blijft het geheel heel flets en dit is overduidelijk gedaan om ervoor te zorgen dat de details niet wordt opgeslurpt door het zwart. Of het is gewoon een te magere transfer. De scherpte is verder prima en vast storende ruis is gelukkig geen sprake.

Geluid

Het mag geen verrassing zijn dat deze productie niet is gemaakt om een baanbrekende geluidstrack op te leveren. Met basic ondersteunende muziek en magere achtergrondgeluiden blijft het dan ook erg standaard. De DTS-HD 5.1 track doet verder gewoon zijn werk en brengt de dialoog - waaronder de voice-over van Cranston - en de muziek van Aaron Zigman prima over.

Bonusmateriaal

Met een verkoopprijs van nog geen 10 euro duidelijk dat DFW geen cent teveel heeft uitgegeven aan deze uitgave. Dit betekent doorgaans dat er geen extra's zijn meegenomen. Ook nu is dat het geval, wel zijn er trailers voor Dr. Knock, Cargo en Blind. Buitenlandse uitgaven blijken ook kaal en online zijn er ook geen interviews te vinden.

Drama om te zien

Wakefield is zo'n film die je toch even mee zou willen / moeten pakken. Niet alleen het gegeven is erg aardig, ook de rol van Cranston in prima. De bijna 2 uur vliegen voorbij en op momenten zou je de actie voor het hoofdpersonage na willen doen; puur om te ontsnappen aan de dagelijkse warboel. Al moet je dan natuurlijk wel zo'n vergeten zoldertje hebben. Hieronder de trailer: