Blu-ray review 'Le Fidèle' - Nieuwste van Michaël R. Roskam

Opnieuw met Matthias Schoenaerts en nu ook met Adèle Exarchopoulose.

Regie: Michaël R. Roskam | Cast: Matthias Schoenaerts (Gigi Vanoirbeek), Adèle Exarchopoulose (Bibi Delhany), Eddy de Staercke (Freddy Delhany), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Bioscooprelease: 02.11.2017 | Recensie: 3,5 ster

In 2011 wist de Belgische regisseur Michaël R. Roskam door te breken met het wereldwijd geprezen Rundskop. De misdaadfilm leverde hem een ticket op naar Hollywood waar hij met namen als Tom Hardy, Noomi Rapace en James Gandolfini (zijn laatste) de misdaadfilm The Drop maakte. Het leek niet direct voldoende, aangezien hij weer terugkeerde naar Europa waar hij aan de slag ging met de Franstalige film Le Fidèle (Racer and the Jailbird). Het werd geen overdonderend succes, maar met (opnieuw) Matthias Schoenaerts en dit keer Adèle Exarchopoulos (La vie d'Adèle) leverde Roskam een prima derde film op.

In het $8 miljoen kostende Le Fidèle is het liefde op het eerste gezicht tussen de raadselachtige Gino 'Gigi' Vanoirbeek en de beloftevolle racepilote Bénédicte 'Bibi' Delhany. Passionele, onvoorwaardelijke liefde. Maar Gigi draagt een geheim met zich mee. Het soort geheim dat levensbedreigend kan zijn, voor hen beiden en voor iedereen rond hen. Tegen noodlot, rede en eigen zwaktes in zullen Gigi en Bibi moeten vechten om hun liefde te redden.

Dutch FilmWorks bracht Le Fidèle - met nog geen half miljoen omzet in de Benelux - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: februari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Frans DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5051083126601 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De Blu-ray schijf van Le Fidèle zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase, met daaromheen een dezelfde O-card. Aan de voor- en achterkant veel sterren, maar geen vermelding van bonusmateriaal.

Beeld

Als je de film start en bekijkt dat wordt al snel duidelijk dat je te maken hebt met een kwaliteitsproductie. Het filmwerk en de aankleding ziet er proffessioneel uit zodat er een prima filmisch effect aanwezig is. In High Def pakt het geheel doorgaans goed uit, met een prima scherpte en fraaie natuurlijke, iets grauwere kleuren. Er lijkt een bedoelde laag ruis over het beeld heen te liggen en deze maakt het beeld af.

Geluid

Nicolas Karakatsanis leverde de prima, maar niet enorm opvallende geluidstrack af en deze wordt op deze Blu-ray uitgave uit je speakers getoverd door een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack. De nadruk ligt veelal op de dialoog. Degelijk dus.

Bonusmateriaal

Ondanks dat de hoes er geen melding van maakt staat er één extra op de schijf. Je kunt namelijk kijken naar een verslag van de première van de film. In de 2 minuten veel mooie beelden vanaf de "rode loper", wat snelle interviews met betrokkenen en aanwezigen. Leuk verslag, maar inhoudelijk voegt het uiteraard weinig toe.

Schoenaerts en Exarchopoulose stelen de show

Le Fidèle Is een prima film waarin de kracht van beide acteurs, Schoenaerts en Exarchopoulose, je uiteindelijk bindt. Roskam zou The Tiger met onder meer Brad Pitt regisseren, maar van dat project is de laatste jaren weinig meer vernomen. Hij richt zich nu op een biopic over Sylvia Kristel met de Nederlandse Sylvia Hoeks in de hoofdrol. Hieronder de trailer voor Le Fidèle: