Blu-ray review 'The Square' - prachtige film!

En ja, die scène is natuurlijk memorabel.

Regie: Ruben Östlund | Cast: Claes Bang (Christian), Elisabeth Moss (Anne), Dominic West (Julian), Christopher Læssø (Michael), Terry Notary (Oleg), e.a. | Speelduur: 143 minuten | Bioscooprelease: 09.11.2017 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Met de voor een Golden Globe en BAFTA-genomineerde film Turist achter zijn naam, verscheen van de Zweed Ruben Östlund verleden jaar The Square. De uiterst vermakelijke film leverde een van de meest memorabele filmscènes van 2017 op en dong onlangs mee voor de Oscar voor Beste buitenlandse film. Met kleine rollen voor Elisabeth Moss en Dominic West is The Square een van de must see's van afgelopen jaar.

In het $5,5 miljoen kostende The Square is Christian, senior curator van een museum voor hedendaagse kunst in Stockholm, een spin in het web van de kunstwereld; hij zet kunstenaars op de kaart, windt sponsoren om de vinger, stuurt collega's aan en beweegt zich arrogant en bewust van zijn macht door art world. Hij heeft een positie kortom, rijdt in een Tesla en praat met kunstkenners, kunstenaars en critici in de potsierlijke geheimtaal van de kunstwereld. Twee gebeurtenissen echter doorkruisen Christians succesvolle carrière. Hij wordt beroofd van mobiel en portemonnee en een cynische PR-actie van de marketingafdeling rond het interactieve kunstwerk The Square ontploft in het gezicht van het museum. Plotseling leert de altijd wat passieve Christian zichzelf en zijn plek in de wereld kennen. Is hij werkelijk zo humaan en progressief als hij dacht?

Lumière bracht de Zweedse productie The Square - goed voor slechts slechts $8,6 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Zweeds DTS-HD 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 5407003481242 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Lumière

De Blu-ray schijf van The Square zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant een beeld op de voortreffelijke scène in de film en een verwijzing naar de gewonnen Palme d'Or. Op de achterkant de nodige sterren en de belofte dat er bonusmateriaal aanwezig is.

Beeld

Lumière levert deze film gelukkig ook op Blu-ray uit en dat is voor de fans van de film en High Def uiteraard erg fijn. Als er een blik wordt geworpen op de HD-kwaliteit dan is dit gelukkig prima in orde. Met een bijna beeldvullende weergave, een zweer strak beeld, een prima scherpte en moderne frisse kleuren is het een genot om naar de opmerkelijke avonturen van Christian te kijken. Een erg nette schijf van Lumière!

Geluid

Het geluid speelt een belangrijke rol in de film, waarbij dat éne muziekje regelmatig terugkeert. Die is van Bobby McFerrin, met Improvisació 1. Maar dat is niet het enige. De (museum)stilte wordt prachtig afgewisseld met stevige geluid en geschreeuw. De geluidstrack is DTS-HD 5.1 en deze doet fraai zijn werk. Heel surround is het allemaal niet. Maar dit mag de pret niet drukken. Uiteraard is er Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Bonusmateriaal

Lumière trakteert de fans naast wat trailers op één extra, namelijk een blik achter de schermen. Met Engelstalige ondertiteling wordt er vooral met de regisseur een blik geworpen op de geweldige scène met de aap (ingevuld door (mocap) acteur Terry Notary) tijdens het diner. Dat er niet meer aan bod komt is logisch, dit wel de meest opvallende en pakkende scène in de film.

Dikke aanrader, prima Blu-ray!

The Square is meer dan alleen gekkigheid rond een hooggeplaatste museummedewerker. De hele kunstwereld wordt te kijk gezet en afgespiegeld aan de "gewone" wereld. Tel daarbij onder meer het neerhalen van de communicatie-experts op en je hebt een prima avondje! Check hieronder de trailer hieronder: