Blu-ray review 'Murder On The Orient Express' - prachtig, met een uitstekende Hercule Poirot

Misschien wel de beste HD-beeldweergave sinds tijden.

Regie: Kenneth Branagh | Cast: Kenneth Branagh (Hercule Poirot), Daisy Ridley (Miss Mary Debenham), Leslie Odom Jr. (Dr. Arbuthnot), Penélope Cruz (Pilar Estravados), Josh Gad (Hector MacQueen), Johnny Depp (Edward Ratchett), Derek Jacobi (Masterman), Sergei Polunin (Count Rudolph Andrenyi), Lucy Boynton (Countess Elena Andrenyi), Michelle Pfeiffer (Caroline Hubbard), Judi Dench (Princess Dragomiroff), Olivia Colman (Hildegarde Schmidt), Willem Dafoe (Gerhard Hardman) e.a. | Speelduur: 114 minuten | Bioscooprelease: 09.11.2017 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Filmmaker Kenneth Branagh (Cinderella, Thor) durfde het aan om aan de slag te gaan met een nieuwe bioscoopfilm gebaseerd op werk van Agatha Christie. Hij nam zelf de hoofdrol als Hercule Poirot op zich en trok grote namen aan als Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp, Josh Gad, Michelle Pfeiffer en Daisy Ridley. Samen verfilmden ze het boek 'Moord in de Oriënt-Expres'. En het bleek een succes!

In het $55 miljoen kostende Murder On The Orient Express ontvouwt een uitbundige treinreis door Europa zich al snel tot één van de meest stijlvolle, spannende en huiveringwekkende mysteries ooit. Murder on the Orient Express is gebaseerd op de roman van bestseller-auteur Agatha Christie en vertelt het verhaal van dertien vreemden gestrand in een trein, in een situatie waarin iedereen een verdachte kan zijn. Voor één man is het een race tegen de klok om de puzzel op te lossen, voordat de dader weer toeslaat.

20th Century Fox Home Entertainment bracht Murder On The Orient Express - goed voor een krachtige $350,5 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8712626081357 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De Blu-ray schijf van Murder On The Orient Express zit vastgeklikt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant de vele personages en de achterkant maakt duidelijk dat er heel wat bonusmateriaal is toegevoegd.

Beeld

Vanaf de start van de film grijpt het beeld je gelijk. Dilm visueel prachtige film ziet er op het scherm namelijk zeer krachtig uit! Eigenlijk alles klopt: de volle kleuren met een krachtig zwartniveau en de zeer sterke scherpte, met een minimale laag ruis dat de film net dat extra filmische geeft. Dit zie je niet alleen tijdens de scènes aan boord van de trein, maar ook in de landschappen en tijdens de scènes waarin visuele effecten worden ingezet. Dit is echt een weergave om van te smullen! Klasse!

Geluid

De muziek in deze mooi uitgevoerde film was in handen van Patrick Doyle, ook bekend van zijn voor Oscars genomineerde werk aan de films Sense and Sensibility (1995) en Hamlet (1996). Hij werkt regelmatig samen met Branagh. De geluidstrack die de muziek en het geluid aanstuurt is DTS-HD 7.1, dus dat is fijn voor mensen met een dergelijke opstelling. Het wat beklemmende beeld in de trein wordt sterk aangevuld met "treingeluiden" en dit zijn vermoedelijk vooral geluidseffecten. Deze komen pakkend uit de surround speakers, al blijft de dialoog doorgaans het belangrijkste. Nice!

Bonusmateriaal

20th Century Fox heeft een mooie reeks extra's op de schijf gezet. Naast bioscooptrailers, een galerij met foto's en een track met audiocommentaar van de regisseur en scenarioschrijver Michael Greene staan onderstaande zaken op de schijf:

Agatha Christie: An Intimate Portrait: Een featurette waarin wordt ingezoomd op de in 1976 overleden Agatha Christie, ook middels originele geluidsopnames. Ook wordt er gekeken naar het verhaal. Een wat minder standaard extra, leuk voor de fan.

Let's Talk About Hercule Poirot: In deze video een blik op de opmerkelijke Belgische detective Hercule Poirot. In zo'n 10 minuten krijg je een aardig idee van het bekende personage.

Unusual Suspects Part One, Two and Three: Dit zijn drie verschillende video's over de belangrijkste personages op de trein.

The Art of Murder: Dit is een mooie making of van de film. En deze gaat redelijk diep op de materie in. Er zijn veel beelden van achter de schermen en er wordt ingegaan op het gehele productieproces.

All Aboard: Filming Murder on the Orient Express: Dit is een uitgebreide featurette over de keuzes bij het opnemen van de film, op 65mm. De belangrijkste reden is dat de omgevingen en sets grootser in beeld gebracht konden worden.

Music of Murder: Ruim 7 minuten aandacht voor de prima muzikale track van Patrick Doyle.

Deleted Scenes: Met optioneel commentaar van de regisseur en schrijver een mooie reeks verwijderde scènes. Zo is er een alternatief begin en meer dan tien verlengde / alternatieve en verwijderde scènes. Een mooie reeks om na de film even te bekijken.

Dikke aanrader, prima Blu-ray!

Murder On The Orient Express is een vermakelijke film met prima rollen van de complete cast. Het toontje in de film moet je uiteraard liggen, maar vermaken doet de misdaadthriller zeker. Minder is de voorspelbaarheid, ook omdat het boek al vaker werd verfilmd. Ook door Sidney Lumet in 1974. Voor die film kreeg Ingrid Bergman een Oscar voor haar aandeel als miss Ohlsson. Branagh keert terug als regisseur/acteur voor het vervolg Death on the Nile. Deze werd eerder in 1978 door John Guillermin verfilmd en de verschijningsdatum staat vast op 8 november 2019.