The Art and Making of Rampage [Boek]

The Art and Making of Rampage [Boek]

De blockbuster in beeld via prachtige concept-art en BTS-beelden.

Auteur: Ellen Wolff | Uitgever: Insight Editions | Druk: 1 | Pagina's: 156 | Release: april 2018 | Uitvoering: Hardcover | ISBN: 978-1683832102

Eerder deze maand ging de nieuwe film van Dwayne Johnson in première. Dit keer speelt hij de held in een verfilming van een Midway-arcadespel uit de jaren 80 en opnieuw werkte hij samen met regisseur Brad Peyton. Samen maakten ze al Journey 2: The Mysterious Island (2012) and San Andreas (2015). Dat Rampage niet enorm sterk werd ontvangen door de critici is niet vreemd; het is een popcornfilm van de bovenste plank, met prachtige visuele effecten en goed uitgevoerde actiescènes. Het boek The Art and Making of Rampage geeft een fraai kijkje achter de schermen.

Het boek van Ellen Wolff (hoe toepasselijk) trapt af met een voorwoord van The Rock en een inleiding van de regisseur. Johnson richt zich vooral op de grootsheid van de blockbuster en meldt dat hij een dierenliefhebber is: "When an animal link you, they lick you. When they don't like you, they eat you!" - een quote uit de film. Regisseur Peyton geeft aan dat hij altijd al een monsterfilm had willen maken en dat hij erg uitkeek naar het werken met de mo-cap techniek. Na de introducties zijn er acht hoofdstukken, met eigen thema's.

Bekijk de afbeelding
Chapter 01: The Origins of Rampage
In dit korte hoofdstuk wordt er ingegaan op de herkomst van de film, uiteraard de gelijknamige arcadespel van Midway. Deze verscheen in 1986. Er wordt uitgelegd dat er werd gezocht naar een wetenschappelijke invalshoek op de film mogelijk te maken. De schrijvers kwamen uit bij CRISPR, oftwel Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats - korte segmenten van herhaalde codes in het DNA die een bacterie gebruikt om een nieuwe virusaanval te herkennen.

Chapter 02: Davis & George
In het begin van de film wordt stilgestaan bij de relatie tussen de albino gorilla George en de primatoloog Davis Okoye, de rol van Johnson. Naast dat kort wordt stilgestaan bij de twee belangrijkste personages wordt er ingezoomd op het voorwerk. Zo bezocht Johnson de dierentuin van Atlanta en leerde hij wat gebarentaal. Gebarentaal wordt ook daadwerkelijk ingezet om met apen te kunnen communiceren. Een andere mooi punt is hoe George tot leven werd gewekt: mocap en visuele effecten. Er wordt uitgebreid op ingegaan en er zijn veel afbeeldingen en foto's vanaf de set.

Bekijk de afbeelding
Chapter 03: The Dark Side of Science
In dit derde hoofdstuk komt het onderzoekslab in beeld en duiken ook andere belangrijke personages op, onder meer Jeffrey Dean Morgan als Harvey Russell en Naomie Harris als Dr. Kate Caldwell. Er wordt gekeken naar de fictieve clubs Energyne Industries en Wyden Technology en er zijn veel beelden van het lab en het hok waarin de gemuteerde George opgevangen zit. Ook de Wydens, gespeeld door Malin Åkerman als Claire Wyden en Jake Lacy als Brett Wyden, worden uitgebreid toegelicht.

Bekijk de afbeelding
Chapter 04: The Mutants Are Unleashed
Natuurlijk een van de belangrijkste dingen in de film zijn de gemuteerde dieren, uiteraard de gorilla George, de enorme vliegende wolf en waanzinnige krokodil. Dit hoofdstuk, waarin vooral de aanleiding wordt bekeken, start met een indruk op de openingsscène in de ruimte; een zeker ambitieuze met veel groene schermen. Ook is er een leuke blik op de jacht op de wolf met onder meer Joe Manganiello.

Chapter 05: Racing to Save George
Dit is een kort hoofdstuk waarin wordt stilgestaan bij de scène in het vliegtuig, een C-17 cargo-vliegtuig. Het is vooral een visueel hoofdstuk, waarin wordt aangetoond dat ze helemaal niet in een vliegtuig zitten, maar in een enorm decor (logischerwijs). Ook de plek van neerstorten komt snel voorbij en het hoofdstuk wordt opgevuld met een indruk op het maken van de filmmuziek, met componist Andrew Lockington. Er werd onder meer gebruik gemaakt van een orkest en een kinderkoor.

Bekijk de afbeelding
Chapter 06: The Tower Beckons
In dit hoofdstuk komen vooral de monsters in beeld, via veel concept-art. Er wordt vooral aangetoond hoe enorm groot de drie beesten zijn en hoe ze groeien gedurende de film. Vooral het formaat van de krokodil is waanzinnig, met 15 meter hoog en 60 meter lang. En het beest zou zo'n 55.000 kilogram zwaar zijn. Ook is te zien hoe Johnson moest acteren: heel veel green screens.

Chapter 07: The Final Confrontation
Ook nu weer veel beeldmateriaal, met previsualisaties van de vallende torens en quotes van acteurs hoe ze hiermee omgingen tijdens de opnames. Ook de concept-arts zijn fraai met fraaie tekeningen met de vechtende monsters. Ook is te zien hoe The Rock moest acteren met een enorme green screen-hand, van George.

Chapter 08: Conclusion
Het laatste korte hoofdstuk staat stil bij de afronding van de film en veel positieve quotes over de realisatie en de post-productie. Ook is er een foto waarin Johnson en Peyton poseren bij een echt Rampage-arcadespel dat de regisseur aan zijn hoofdrolspeler cadeau gaf. Na dit hoofdstuk volgt nog een afsluiting met een reeks zwart-wit foto's vanaf de set, genomen door producent Hiram Garcia.

Bekijk de afbeelding
Met dank aan uitgever Insight Editions voor het recensie-exemplaar. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Bol.com.

Bekijk de afbeelding

NieuwsFilm

meest populair