Blu-ray review 'Escape Room' - Geen ontsnappen aan!

Zo'n kamertje wil je niet boeken.

Regie: Will Wernick | Cast: Evan Williams (Tyler), Annabelle Stephenson (Natasha), Elisabeth Hower (Christen), Dan J. Johnson (Anderson) e.a. | Speelduur: 90 minuten | Bioscooprelease: 30.11.2017 | FilmTotaal recensie: 1,5 ster

Bordspellen, apps, legendes en nu ook het fenomeen Escape Rooms. Alles komt voorbij in het horrorgenre. Maar of deze creatievere uitstapjes goed zijn voor de kwaliteit zegt niet altijd wat, maar het publiek komt er vaak graag op af. Verleden jaar verscheen de horrorthriller Escape Room en een enorm succes werd het niet. Toch blijft het een aanlokkele titel en daarom verscheen de erg matig ontvangen film waarschijnlijk toch in de Nederlandse bioscoop.

In Escape Room neemt Kristen haar vriend Tyler en twee andere bevriende stellen mee naar de nieuwste Escape Room. De groep wordt in een kamer opgesloten en terwijl de tijd wegtikt moeten ze allerlei cryptische raadsels en puzzels oplossen om eruit te komen. Maar al snel hebben ze door dat er iets niet in de haak is. De opdrachten worden niet alleen steeds moeilijker, maar ook steeds bloediger. De escape room maakt het ene na het andere slachtoffer en de overgebleven spelers beseffen dat ze niet langer een spel, maar voor hun leven spelen.

Dutch FilmWorks bracht Escape Room - goed voor waarschijnlijk rond de $2,0 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: april 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1 | Ondertitels: Nederlands | EAN: 8719372006573 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Escape Room zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant een schaarsgekleede dame in een escape room en op de achterkant de basics. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

Het valt op dat Dutch FilmWorks de afgelopen periode steeds nettere High Def transfers oplevert. Ook deze uitgave van het matige product Escape Room is niet slecht. De kleur is prima, al wel fors bewerkt om de sfeer aan te zetten. De scherpte is ook netjes uit, al ligt er wel een lichte laag ruis over de film heen. Deze lijkt niet echt opzettelijk, maar storend is het zeker niet. Een net, degelijk beeld is het eindoordeel.

Geluid

Met een standaard DTS-HD MA 5.1 track en verder weinig ambities op het audio-gebied is vooraf al duidelijk dat er niet veel verwacht hoeft te worden van de track, anders dan dat de (ondersteunende) muziek en de dialoog goed uit de speakers komen. En uiteraard is dit ook het geval. Nederlandse ondertiteling ontbreekt niet, en daarmee is ook echt alles gezegd.

Bonusmateriaal

Dutch FilmWorks houdt het bij een kale schijf met enkel de film en wat trailers vooraf. Er is geen hoofdmenu. Kortom: geen extra's, en heel onverwacht is dat niet.

Prima gegeven, dat zeker

Escape Room is een zeer magere en - ondanks de invalshoek - een weinig innoverende horrorthriller. Met een R-rating ligt het horror-niveau gelukkig niet op een al te laag niveau. Fijn voor de liefhebbers. Maar van het acteerwerk of het verhaal moet de film het zeker niet hebben, dus vooral alleen kijken als je echt nieuwsgierig bent. Opvallend is dat de film maar liefst 8 ton heeft opgehaald in Nederland. Waarschijnlijk zijn Escape Rooms in Nederland echt hot. Onderstaande trailer helpt je mogelijk overtuigen.