Blu-ray review 'Jumanji: Welcome to the Jungle' - De onverwachte monsterhit

Het vervolg op het succes uit 1995.

Regie: Jake Kasdan | Cast: Dwayne Johnson (Spencer), Kevin Hart (Fridge), Jack Black (Bethany), Karen Gillan (Martha), Rhys Darby (Nigel), Bobby Cannavale (Van Pelt), Nick Jonas (Alex), Alex Wolff (Young Spencer), Ser'Darius Blain (Young Fridge), Madison Iseman (Young Bethany), Morgan Turner (Young Martha), e.a. | Speelduur: 119 minuten | Bioscooprelease: 21.12.2017 | FilmTotaal recensie: vier sterren

Nadat hij eerder in 2017 Baywatch nieuw leven in moest blazen, moest Dwayne Johnson ook Jumanji een tweede leven geven. Met Baywatch lukte dit slechts zeer beperkt, maar Jumanji: Welcome to the Jungle bleek een onverwachte monsterhit. De ontvangst voor de actiekomedie van Jake Kasdan (Sex Tape, Bad Teacher) bleek erg sterk en financieel gezien wist het zelfs Star Wars: The Last Jedi dwars te zitten.

In Jumanji: Welcome to the Jungle ontdekken vier middelbare scholieren een oude videogame genaamd Jumanji waar ze nog nooit van hebben gehoord. Na het starten worden ze meteen de junglewereld van het spel ingetrokken. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen en al snel ontdekken ze dat je Jumanji niet zomaar speelt; je moet het zien te overleven. Om het spel te verslaan, moeten zij het gevaarlijkste avontuur van hun hele leven ondernemen, anders kunnen ze voor eeuwig in de game vast blijven zitten.

Sony Pictures Home Entertainment bracht Jumanji: Welcome to the Jungle - goed voor een waanzinnige $959,5 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: mei 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: Engels Auro-3D | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8712609642049 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Jumanji: Welcome to the Jungle zit verpakt in een groene Blu-ray keepcase. Op de voorkant de vier hoofdpersonages. De achterkant toont wat foto's en de extra's. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Sony levert een prachtige High Definition-uitgave op. Met prachtige kleuren en een uitstekende zwart-weergave zorgt deze Blu-ray uitgave voor een prima kijkervaring. Met een nette scherpte, mooie dieptewerking en geen tot minimale ruis doet het geheel ook heel modern aan. De digitale effecten zijn doorgaans netjes, al zijn bepaalde delen iets te mager. En dit valt dan al snel op via een HD-uitgave. Verder een uitstekende schijf!

Geluid

Op de achterkant van de hoes staat aangegeven dat de film een audiotrack heeft met Auro-3D en deze laat zich vertalen naar een standaard DTS-HD 5.1 track. Dit is de eerste keer dat er een Auro-3D track wordt aangetroffen. En het is een track van topniveau. Het geluid is echt heel sterk surround, met veel surround effects en achtergrondgeluiden via de surround speakers. Ook klinkt de track mooi vol. De muziek kwam uit de koker van Henry Jackman, de componist die al heel wat blockbusters van muziek heeft voorzien - zoals recent titels als Captain America: Civil War en Kong: Skull Island.

Bonusmateriaal

Op de schijf staan een aantal veelal korte featurettes met details over de realisatie. Check hieronder het overzicht:

Journey Through the Jungle: The Making of Jumanji: In zo'n kwartier wordt er gekeken naar de realisatie van de film, met Rhys Darby's Nigel als de gids. Er wordt ingezoomd op onder meer de opnames, de regisseur, de make-up en het haar, de rekwisieten en de digitale effecten van beesten en insecten - maar ook de nodige praktische zaken.

Meet the Player: A Heroic Cast: Een snelle blik op de cast, met Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan.

Surviving the Jungle: Spectacular Stunts: In de film zijn er heel wat stunts te zien. Wat opvalt is dat je kunt zien hoeveel green screens er zijn gebruikt voor de meer stevige scènes.

Attack of the Rhinos!: Een blik op het vele computerwerk bij deze scène.

Book to Board Game to Big Screen & Beyond: Celebrating the Legacy of Jumanji: Een blik op het origineel en de ambities bij het vervolg.

Overig: En dan is er nog een korte Gag Reel, een 'Jumanji music video' met Jack Black en Nick Jonas en trailers voor andere films.

Uiterst vermakelijk door Johnson, Black en Gillan!

Een groot deel van het succes van de film was ook te danken aan twee andere acteurs. Zowel Jack Black (Bethany / Professor Shelly Oberon) als Karen Gillan (Martha / Ruby Roundhouse) deden het erg sterk. Grote tegenvaller was Kevin Hart, aangezien zijn personage Fridges / Franklin Finbar niet kon overtuigen. Het vervolg is ondertussen gepland voor december 2019 en ook dan zal er een confrontatie zijn met een Star Wars-film.