Eerste recensies 'Solo: A Star Wars Story': weinig opwindend

Toch een beetje een tegenvaller?

Gisteren beleefde Solo: A Star Wars Story zijn première tijdens het Cannes Film Festival. De eerste recensies staan om die reden nu al online, en schetsen een... gemengd beeld. Het lijkt er vooral op dat de film iets te veilig is en te weinig vernieuwends doet. Tegelijk lezen we wel dat het gewoon een amusante toevoeging aan de live-action Star Wars-reeks is.

Screen Rant
"Uiteindelijk doet Solo: A Star Wars Story wat beloofd is: vertelt een onderhoudend genoeg oorsprongsverhaal voor Han Solo, dat uitlegt hoe hij de smokkelaar werd die we ontmoetten in A New Hope. Maar afgezien daarvan neemt de film weinig risico's en bidet hij weinig verrassingen. (Hoewel, je zou kunnen zeggen dat iemand nieuw casten in een iconische rol als die van Han Solo en proberen daar een film over te maken die zowel nieuwe als oude fans zal vermaken, risicovol genoeg is.)"

Collider
"Solo is technisch gezien een Star Wars-film, maar een die spektakelstukken heeft, in plaats van een persoonlijkheid. Het is een film die in principe prima is. Ondanks wat unieke cinematografie van Bradford Young, is de regie van Ron Howard compleet zonder persoonlijkheid, wat een probleem vormt als je film het verhaal van een jonge bandiet als Han Solo vertelt. Solo doet niets echt verkeerd, maar doet ook weinig echt helemaal goed."

The Wrap
"Als intergalactisch avontuur, is het bovenal adequaat, met wat erg succesvolle onderdelen, maar als je de Star Wars-namen en -plaatsen weg zou nemen en het als op zichzelf staande sci-fi actiefilm uitgebracht zou worden, is het onwaarschijnlijk dat er veel spanning rond zou ontstaan, laat staan dat er vervolgen op zouden komen. "

Variety
"Het belangrijkste over Solo: A Star Wars Story is, dat - ondanks de breed uitgemeten problemen achter de schermen - de film geen ramp is, hoewel de productiegeschiedenis daar wel op zou wijzen. Nee, het komt niet eens in de buurt van een ramp. Ondanks dat de film een langzame start kent, is het in de kern een hippe, kinetische heistfilm en zijn de actiescènes spektakels van de hoogste rangorde."

The Hollywood Reporter
"De productie bewijst, ondanks problemen tussendoor, meer dan een reddingsoperatie te zijn, vooral dankzij de meeslepende gechoreografeerde performances, aangevoerd door een onweerstaanbaar charismatische Alden Ehrenreich, die ons overtuigt Solo te zijn, al weet hij niet te overtuigen als Harrison Ford. Ondanks dat het eindresultaat waarschijnlijk niet in de bovenste regionen van het Star Wars pantheon komt te staan, zit er genoeg in de film om de fans te entertainen en Disney geld op te leveren."

Washington Post
"Bedacht als een space-western en geschreven door Empire's Lawrence Kasdan en diens zoon Jonathan, en zit vol met de veel te complexe (maar ook kinderlijk eenvoudige) overvallen en het verraad dat bij het genre hoort. Maar we voelen nooit een echte spanning, risico, nieuwheid of opwinding. Met uitzondering van een of twee zinnen die de toekomstige avonturen van de titelheld opzetten, heeft het geheel een wat smakeloos, luchtig gevoel."