Blu-ray review 'The Shape of Water' - Del Toro's kunststukje!

Wie had dat verwacht: Del Toro won de Oscar.

Regie: Guillermo del Toro | Cast: Sally Hawkins (Elisa Esposito), Octavia Spencer (Zelda Fuller), Michael Shannon (Richard Strickland), Richard Jenkins (Giles), Doug Jones (wezen), Michael Stuhlbarg (Robert Hoffstetler), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Bioscooprelease: 15.02.2018 | FilmTotaal recensie: 5 sterren

Na films als Hellboy (2004), Pan's Labyrinth (2006), Pacific Rim (2013) en Crimson Peak (2015) koos Guillermo del Toro niet voor de regie van Pacific Rim: Uprising (2018), maar voor een unieker project, namelijk The Shape of Water, met een verhaal van Del Toro zelf en Vanessa Taylor (Game of Thrones seizoen 2 en 3). Het bleek de juiste keuze voor de filmmaker, die in het verleden al eens de regiestoel van The Hobbit verliet, aangezien er vier van dertien Oscarnominaties werden verzilverd, onder meer voor Beste Regisseur en Beste Film. Financieel ging het ook goed.

Het nog geen $20 miljoen kostende The Shape of Water speelt zich af in het Amerika van de jaren zestig, tegen de achtergrond van de Koude Oorlog en vertelt het verhaal van Elisa. Elisa kan niet praten, werkt in een afgelegen beveiligd laboratorium van de overheid en leidt daar een geïsoleerd bestaan. Haar leven neemt een dramatische wending als ze samen met haar collega Zelda een geheim experiment op het spoor komt.

20th Century Fox Home Entertainment bracht The Shape of Water - goed voor $194,7 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray schijf. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief het bonusmateriaal.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: juni 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 8712626082354 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment

De schijf van deze Blu-ray uitgave van The Shape of Water zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. Op de voorkant de personages van Sally Hawkins en Doug Jones, onder water. De achterkant hint naar een mooie reeks extra's. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

De film speelt zich af in de jaren 60 van de vorige eeuw. Del Toro en cameraman Dan Laustsen (genomineerd voor een Oscar) laten een geweldige indruk achter, mede verzorgd door de technische inbreng van onder meer het Oscarwinnende designteam. In High Definition en een bijna beeldvullende beeldweergave pakt dit groots uit. De kleur sluit uitstekend aan op de tijdssetting en alle decors zijn werkelijk fantastisch en gedetailleerd. Iets dat ook te zien is in het boek The Shape of Water: Creating a Fairy Tale for Troubled Times. De scherpte is ook netjes en er is amper sprake van ruis. De veelal wat donkere beelden doen het ook sterk in detailweergave. Puike uitgave van Fox.

Geluid

Het geluid in de hoofdfilm wordt aangestuurd door een standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack. Ondanks dat de audiofiel graag een uitgebreidere track had gezien, laat deze wel uitstekend van zich horen. Met prachtige muziek van Alexandre Desplat, die de Oscar won voor Best Original Score, en flink wat geluidseffecten is het een genot voor het oor. Uiteraard is de dialoog ook sterk aanwezig, en deze blijft doorlopend prima te verstaan. Net als het beeld is het geluid via deze uitgave prima in orde.

Bonusmateriaal

20th Century Fox heeft een aantal mooie extra's op de schijf gezet. Hieronder het overzicht van de gevarieerde featurettes.

A Fairytale for Troubled Times: De meest omvangrijke extra op de schijf. Deze bestaat uit meerdere kortere featurettes, met de titels Love in an Age of War, Summoning a Water God, Shape, Form and Function en Aquatic Melodies. Gezamenlijk duren ze zo'n half uur en er wordt gekeken naar onder meer de inspiratie voor de film, de praktische effecten voor het onderwaterwezen van Doug Jones. En nog veel meer!

Anatomy of a Scene: Prologue: Dit is een video die kort inzoomt op de visuele introductie als de film start, uiteraard met Del Toro.

Anatomy of a Scene: The Dance: Dit is een blik op de prachtige droomscène. Er zijn veel beelden van achter de schermen. Het blijft ergens wonderlijk dat deze film nog geen 20 miljoen kostte om te maken, terwijl er ook films zijn die het tienvoudige kosten en er een stuk minder uitzien.

Shaping the Waves: A Conversation with James Jean: James Jean is de artiets die de poster en andere uitingen maakte voor de film. In zo'n vijf minuten wordt naar zijn werk gekeken. Een leuke afwijkende extra! Hieronder zijn werk en de uiteindelijk poster:

Bekijk de afbeelding
Guillermo del Toro's Master Class: Een Q&A met Guillermo del Toro. Het zijn vragen van het publiek. Leuk voor de fans van de filmmaker.

Meesterwerk(je) van Guillermo del Toro

The Shape of Water werd de Oscarwinnaar van 2018, al voorspelden velen dat Three Billboards Outside Ebbing, Missouri dat zou worden. Het zijn uiteraard compleet verschillende films, waarbij The Shape of Water een prachtig en gewaagd sprookje is met een voortreffelijk cast en vooral een sterke regie. Het is ook een stukje erkenning voor de Mexicaan die afgelopen jaren al prachtige films opleverde met Pan's Labyrinth en Crimson Peak. Het is nog onduidelijk wat zijn volgende regieklus wordt; iets dat iedere keer weer een soort van gok lijkt voor Del Toro.