Disney verliest 80 miljoen dollar op 'Solo: A Star Wars Story'

Disney verliest 80 miljoen dollar op 'Solo: A Star Wars Story'

De geflopte film is behoorlijk duur gebleken.

De Star Wars-franchise leek er een te zijn die altijd goed was voor winst. Maar Solo: A Star Wars Story toont dat dit niet altijd opgaat. Disney zal volgens analisten die met The Hollywood Reporter uiteindelijk tussen de 50 en 80 miljoen dollar verliezen op de film.

Het uiteindelijke bedrag zal vooral afhangen van de thuismedia-verkopen en de televisierechten. Ook merchandise telt mee, maar de bioscoopopbrengst zal in elk geval behoorlijk laag uitvallen voor een peperdure film als deze. Naar schatting komt de maximale box office uit in de 400 miljoen dollar, waar de film een productiebudget van 250 miljoen dollar en een marketingbudget van 150 miljoen dollar had.

De grote vraag is ook waar het mis is gegaan. Deadline schrijft op basis van een analyse van Doug Creutz, media-analist bij Cowen, dat vooral de marketingcampagne erg matig is geweest. Hij wees er in zijn analyse op dat Disney pas in februari, drie maanden voor de release, met een trailer kwam en dat hoofdrolspeler Alden Ehrenreich wel erg afwezig was in het eerste materiaal.

Daar waar andere Star Wars-films dik acht maanden aan marketingcampagne kregen, met veel aandacht voor de hoofdrolspelers, is dat hier dus veel anders.



NieuwsFilm

meest populair