Blu-ray review 'BlacKkKlansman' met 2 x Ron Stallworth

Spike Lee staat weer op de kaart!

Bekijk de afbeeldingRegie: Spike Lee | Cast: John David Washington (Ron Stallworth), Adam Driver (Flip Zimmerman), Laura Harrier (Patrice Dumas), Jasper Pääkkönen (Felix Kendrickson), Alec Baldwin (Dr. Kennebrew Beauregard), e.a. | Speelduur: 135 minuten | Bioscooprelease: 30.08.2018 | FilmTotaal recensie: 4 sterren

Spike Lee (Do the Right Thing, Malcolm X) is een bekende naam in Hollywood, maar zijn laatste financiële filmsucces stamde alweer uit 2006, met de actiethriller Inside Man. Met het drama BlacKkKlansman zette Lee zich verleden jaar weer helemaal op de kaart. De ontvangst was sterk, er was financieel succes en de film met namen als John David Washington, Adam Driver en Laura Harrier is genomineerd voor zes Oscars, waaronder Beste film en beste regie.

Universal Pictures bracht BlacKkKlansman - goed voor zo'n $89,6 miljoen wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave, inclusief de extra's.

In BlacKkKlansman slaagt een politieman uit Colorado Springs er als eerste Afro-Amerikaanse agent in om te infiltreren in de Ku Klux Klan. Detective Ron Stallworth en zijn partner Flip Zimmerman weten tot in de hoogste kringen van de KKK binnen te dringen. Hun doel is de plannen van deze geheime, extremistische organisatie om de macht over te nemen in de stad, te dwarsbomen.

Bekijk de afbeeldingDiscs 1 x Blu-Ray | Retail release: januari 2018 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels Dolby Atmos | Ondertitels: oa. Nederlands | EAN: 5053083164331 | Met dank aan: Universal Pictures

De schijf van deze Blu-ray uitgave van BlacKkKlansman zit verpakt in een standaard Blu-ray keepcase. De voorkant toont John David Washingtons Ron Stallworth. De achterkant geeft aan dat er meerdere extra's op de schijf staan. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld

Ook op het technische vlak is de film genomineerd voor een Oscar, namelijk voor de montage. De film met de standaard verhouding van 2.40 : 1 wordt prima op het kleine scherm afgespeeld. De kleuren zijn zoals ze moeten zijn; iets wat grauw, maar ook zeer passend bij de tijdsgeest. De scherpte is ook fraai, met een minimale filmische ruis. De donkere scènes zijn soms iets te veel aangezet, maar het detailbehoud is ruim voldoende.

Geluid

Universal Pictures heeft op de schijf een Dolby Atmos (Dolby TrueHD 7.1) geluidstrack gezet en dat zorgt ervoor dat onder meer de voortreffelijke muziek van Terence Blanchard, ook genomineerd voor een Oscar, zich uitstekend door de huiskamer kan verplaatsen. Naast de vele muziek is er uiteraard de nodige dialoog. Een prima track die de film verdient.

Bonusmateriaal

De extra's op de schijf zijn beperkt. Als eerste is er de featurette A Spike Lee Joint van zo'n vijf minuten. Hierin zien we de echte Ron Stallworth. Samen met onder meer producent Jordan Peele en acteurs John David Washington en Laura Harrier praten ze over de bron, het boek 'Black Klansman' van Stallworth. Kort, maar netjes. En dan is er alleen nog een verlengde trailer BlacKkKlansman Extended Trailer Featuring Prince's 'Mary Don't You Weep', overigens best aardig om even te zien!

Op alle fronten een topper!

BlacKkKlansman was een van de hoogtepunten van verleden jaar. Met veel komedie en drama weet Lee het verhaal vooral erg luchtig en daarmee toegankelijk te houden. Het einde van de film drukt de mensheid met de neus op de feiten. Later deze maand zien we of Lee eindelijk een Oscar wint. Hij is drie keer genomineerd, voor Beste film, Beste regie en Beste script.